عکس شکار کهکشانی در فاصله 78 میلیون سال نوری!


آفتاب نیوز :

تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از یک کهکشان مارپیچی در فاصله 78 میلیون سال نوری از زمین ارسال کرده است.

این کهکشان با قطر 75 هزار سال نوری مانند یک اثر هنری است. حتی ناسا، در توضیحات منتشر شده همراه با این تصویر، آن را به عنوان کهکشانی با بازوهای مارپیچی آبی و ردپای غبار نارنجی تیره توصیف می کند.

این غبار در ساختار مارپیچی میله ای دیده می شود و این کهکشان NGC 6951 را در گروه کهکشان های مارپیچی میله ای قرار می دهد. این شبکه ها را می توان مکان های حاصلخیز برای تشکیل ستاره در نظر گرفت.

تصویر تازه منتشر شده با استفاده از داده های موجود در نور مرئی و فروسرخ از دوربین میدان گسترده هابل 3 (WFC 3) و دوربین پیشرفته (ACS) ایجاد شده است.

WFC 3 در سال 2009 در حین خدمات رسانی به فضانوردانی که برای تعمیر تجهیزات هابل به مدار می رفتند، روی این تلسکوپ نصب شد. ACS به روشی مشابه به عنوان یک ارتقاء برای جایگزینی دوربین اصلی روی هابل نصب شد. و این تلاش ها باعث شد امروز این منظره شگفت انگیز را ببینیم.

بازوهای مارپیچی آبی روشن در اطراف مرکز سفید روشن این کهکشان پر ستاره می چرخند.

تاریخچه این کهکشان نیز بسیار جالب است. ناسا توضیح می دهد که NGC 6951 حدود 800 میلیون سال پیش (قبل از زمان دایناسورها روی زمین) اوج شکل گیری ستاره را مشاهده کرد، اما پس از آن تولد ستاره برای 300 میلیون سال متوقف شد. سپس کارخانه ستاره دوباره شروع به کار کرد.

برخی از آن ستارگان نیز در اثر انفجارهای عظیم ابرنواختری نابود شدند. شش مورد از این انفجارهای بزرگ در 25 سال گذشته رخ داده است.

میانگین سنی یک خوشه ستاره ای یا گروهی از ستارگان محدود شده توسط گرانش در این کهکشان بین 200 تا 300 میلیون سال است، اگرچه عمر برخی از آنها به یک میلیارد سال می رسد. مناطق متلاطم گاز که به رنگ قرمز تیره نشان داده شده اند، مناطق آبی روشن را احاطه کرده اند که خوشه های ستاره ای هستند.

NGC 6951 نور مادون قرمز زیادی ساطع می کند و در مرکز خود مواد گازی با حرکت آهسته دارد. با این حال، برخی از ستاره شناسان NGC 6951 را به عنوان یک کهکشان با خط یونیزاسیون پایین (LINER) طبقه بندی می کنند.

تمرکز بر مرکز تصویر؛ از کجا می توان نتیجه گرفت که سیاهچاله در آن قرار دارد. دانشمندان می گویند که این سیاهچاله توسط حلقه ای از ستاره ها، گاز و غبار با مساحتی در حدود 3700 سال نوری احاطه شده است.

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما