اعتمادهای زیادی در صنایع غذایی وجود دارد

رئیس ستاد بیستم محمدحسین عزیزی با اشاره به یکی از فعالیت های انجمن علم و صنایع غذایی ایران، برگزاری جلسات بازآموزی مسئولان فنی بنگاه ها، گفت: به مسئولان فنی بنگاه ها آموزش های لازم برای بررسی داده می شود. این مسئله. کیفیت محصولات تولید شده توسط کارخانه ها بر اساس استانداردها و قوانین تعیین شده

درخواست 20 ساله کارگران و ناظران فنی کارخانجات

رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و کارشناسان صنایع غذایی در پاسخ به اینکه آیا نظارت این مسئولان با وجود اینکه کارکنان فنی بنگاه از مدیران همان بنگاه حقوق می گیرند، از اختیارات کافی برخوردار است یا خیر؟ آیا نمی توان تخلف را نادیده گرفت؟ وی گفت: این یک چالش 20 ساله است. کارگران فنی توسط کارخانه ها حقوق می گیرند. اما از طرفی ناظر هم هستند. مسئولان فنی سال هاست که می گویند صندوق ایجاد می کنند، شرکت ها حقوقشان را به آن واریز می کنند و بعد از آن صندوق حقوق می گیرند. اما این بنیاد مشکلاتی هم دارد. زیرا نیاز به هیئت مدیره و پرسنل دارد و تبدیل به یک سازمان بزرگ می شود که بوروکراسی زیادی را به همراه خواهد داشت. در مجموع خود این صندوق می تواند به منبع فساد تبدیل شود، چون وقتی در جایی پول زیادی جمع می شود باید کنترل زیادی انجام شود.

برندهای بزرگ در تلاش برای بهبود کیفیت محصولات خود هستند

وی تصریح کرد: شرکت های خوب و برندهای معروف معمولا محصولات باکیفیت تولید می کنند و اجازه تخلف نمی دهند زیرا نمی خواهند بازار خود را از دست بدهند. بهترین ناظر مردم هستند و اگر مردم ببینند که کیفیت کالا کاهش یافته است قطعا آن را نمی خرند. از طرفی این برندهای معروف نیز سعی در ارتقای کیفیت محصولات خود دارند و در بخش آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود بسیار فعال هستند.

کنترل های قوی پس از بازار در سایر کشورها

عزیزی به تجربه سایر کشورها در این بخش چگونه پاسخ می دهد؟ وی بیان کرد: در کشورهای دیگر نیز وضعیت به همین منوال است و کارفرما در بنگاه ها به بازرسان فنی حق می دهد، اما مهم ترین تفاوت آنها با ما این است که کنترل پس از عرضه محصولات آنها بسیار سخت گیرانه است. در کشور ما قاعدتا کنترل قبل از عرضه محصول به بازار انجام می شود و بعد از عرضه آن نظارت کافی وجود ندارد. اما در کشورهای دیگر اینطور نیست. هر محصولی که به بازار ارسال می شود توسط سازمان های کنترلی به صورت تصادفی انتخاب می شود و اگر آن کالا مشکلی داشته باشد شرکت جریمه زیادی می کند.

وی افزود: همچنین پروسه صدور مجوز برای تولید محصولات در کشور ما بسیار طولانی است. در کشورهای دیگر صدور مجوز برای مشاغل مواد غذایی کار سختی نیست.

به گفته وی، اگر بعد از انتقال کنترل شود، بسیاری از مشکلات حل می شود.

اعتمادهای زیادی در صنایع غذایی وجود دارد

رئیس هیات مدیره انجمن دانشمندان و کارشناسان صنایع غذایی در پاسخ به این سوال که کنترل کیفیت مواد غذایی تولیدی توسط کدام سازمان یا وزارتخانه انجام می شود؟ وی گفت: متأسفانه نظارت بر مواد غذایی در کشور ما سال هاست بر اساس الگوهایی صورت می گیرد که مشکل ساز بوده است. این بدان معناست که سازمان استاندارد نظارت و کنترل های خود را بر اساس قوانین خود دارد. سازمان غذا و دارو نیز قوانین خاص خود را دارد. سازمان های دامپزشکی، حفظ نباتات و… قوانین خاص خود را دارند و ما 14-15 سازمان داریم که نظارت بر مواد غذایی دارند. حتی در وزارت بهداشت همه امور نظارتی زیر نظر سازمان غذا و دارو نیست و بخشی از آن مربوط به معاونت بهداشت است. در واقع می توان گفت به دلیل اعتمادهای فراوان، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دائماً با مشکل مواجه هستند.

قانون غذا قدیمی است

وی ادامه داد: ما از طرف انجمن پیشنهاد دادیم یک سازمان یا وزارت خواربار جداگانه داشته باشیم تا همه کارها در آنجا جمع شود. اگر مجوز و کنترل صادرات و واردات در یک نهاد متمرکز شود بسیاری از مشکلات حل می شود. این پیشنهاد بارها در مجلس مطرح شده اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. از طرفی قانون غذا نیز بسیار قدیمی و نیازمند اصلاح است که بارها در مجلس مطرح شده است.

سازمان یا وزارت خواربار می تواند مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور باشد

عزیزی ادامه داد: همایش متخصصان علوم و صنایع غذایی بر این نظر است که باید سازمان غذا یا وزارت غذا مستقل و زیر نظر رئیس جمهور داشته باشیم تا همه مسائل سیاستی و کنترلی را انجام دهد. اما متأسفانه در برابر این پیشنهاد مقاومت وجود دارد و هیچ وزارتخانه ای حاضر نیست از حق حاکمیت خود صرف نظر کند. در واقع آنها احساس می کنند که از مسئولیت شانه خالی می کنند و نمی خواهند بخشی از وظایف خود را رها کنند.

به گفته این کارشناس صنایع غذایی، متولیان مختلف صنایع غذایی قوانینی دارند که اکثر آنها به تصویب مجلس می رسد و این قوانین نیاز به لغو در مجلس دارد و لغو آن فرآیندی سخت و طولانی است.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما