افزایش قیمت نفت به دلیل افزایش تنش ها در خاورمیانه است

عنوان 20- در پی گزارش حمله نظامی آمریکا به سوریه، قیمت نفت روز جمعه 27 اکتبر بیش از یک دلار افزایش یافت. نگرانی ها از تشدید درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس و مانع تراشی احتمالی در تحویل نفت در منطقه کلیدی تولیدکننده نفت خاورمیانه، به افزایش قیمت نفت منجر شد. به گزارش خبرگزاری رویترز و در زمان نگارش این مطلب، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر با یک دلار و 30 سنت معادل 1.5 درصد افزایش به 89 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در آذرماه نیز با یک دلار و 30 سنت افزایش، به قیمت 84 دلار در هر بشکه فروخته شد.

حملات نظامی آمریکا به تأسیسات نظامی در شرق سوریه در پاسخ به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بود. اگرچه این حملات مستقیماً بر محموله‌های نفت تأثیری نداشت، اما این نگرانی را ایجاد کرد که درگیری در غزه بین اسرائیل که مورد حمایت ایالات متحده است و حماس ممکن است تشدید شود و احتمالاً حمل و نقل سوخت را مختل کند. یک درگیری گسترده‌تر می‌تواند بر محموله‌های نفت از عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تأثیر بگذارد. هر دو نفت برنت و WTI در سه هفته گذشته سقوط کرده‌اند، زیرا نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت خاورمیانه کاملاً محو شده است.

کلوین یو، تاجر ارشد نفت در Ocean Leonid Investments گفت: به عنوان یک معامله گر، باید بگویم که ما تا حدودی ترسیده بودیم و سردرگمی را به ریسک ژئوپلیتیکی نسبت دادیم، در حالی که عرضه سوخت به طور جدی مختل نشده است. عملیات زمینی اسرائیل در غزه علیه حماس باعث مخالفت جهان عرب شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم، در حالی که ایالات متحده و سایر کشورها از اسرائیل خواسته اند تا آن را به تعویق بیندازد، از ترس این که می تواند جرقه درگیری گسترده تر در خاورمیانه شود، تمایل خود را برای یک حمله زمینی تمام عیار ابراز کرده است. هلیما کرافت، تحلیلگر RBC Capital، با توجه به خطوط قرمز نامشخصی که می تواند بازیگران بیشتری را جذب کند، به دشواری پیش بینی مسیر بحران اشاره کرد.

تحلیلگران گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال 2024 را در سطح 95 دلار در هر بشکه نگه داشتند، اما خاطرنشان کردند که کاهش صادرات ایران می تواند منجر به افزایش 5 درصدی قیمت پایه شود. آنها همچنین استدلال کردند که در سناریوی کمتر محتمل اختلالات تجاری از طریق تنگه هرمز، یک نقطه ترانزیت حیاتی برای 17 درصد از تولید جهانی نفت، قیمت ها می تواند تا 20 درصد افزایش یابد. به گفته تحلیلگران، علاوه بر این، کاهش داوطلبانه عرضه توسط عربستان سعودی و روسیه، که قرار است تا پایان سال ادامه یابد، بازارهای جهانی نفت را محدود کرده و قیمت ها را افزایش داده است.

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما