بیشتر بخوانید

سریالهای ویژه ماه رمضان همراه با ساعت پخش

سریالهای ویژه ماه رمضان همراه با ساعت پخش

عکسهای دیدنی از پشت صحنه سریال خروس

عکسهای دیدنی از پشت صحنه سریال خروس

عکسهای بازیگران سریال مادرانه

عکسهای بازیگران سریال مادرانه

تصاویری از پشت صحنه سریال دودکش

تصاویری از پشت صحنه سریال دودکش

عکسهای بسیار جذاب و دیدنی از سریال اولین انتخاب

عکسهای بسیار جذاب و دیدنی از سریال اولین انتخاب

دفاع فلورا سام از لهجه اش

دفاع فلورا سام از لهجه اش

لیلا اوتادی بازیگر سریال جشن سربرون شد

لیلا اوتادی بازیگر سریال جشن سربرون شد

سوتی بسیار عجیب در سریال مادرانه + عکس

سوتی بسیار عجیب در سریال مادرانه + عکس

اکبر عبدی با فیلم " ای ایران " در تلویزیون

اکبر عبدی با فیلم " ای ایران " در تلویزیون

شهاب مظفری خواننده تیتراژ سریال دل شد

شهاب مظفری خواننده تیتراژ سریال دل شد
منطقه 60 کیلومتر در سریال میکائیل کجاست؟
سریال میکائیل تازه ترین ساخته سیروس مقدم این شبها به روی آنتن شبکه یک سیما رفته و در مدت کوتاه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، در ادامه گفتگویی با کارگردان این سریال را میخوانید.

این روزها که‌سریال میکائیل به‌کارگردانی سیروس مقدم در حال پخش است، سریال علی البد مرحله‌پیش تولید را طی می‌کند تا مقدم که‌از شمال و ساخت سریال پایتخت 4 برگشت، ساخت آن را شروع کند.

با سیروس مقدم درباره‌میکائیل، فضای متفاوت این سریال و مولفه‌های سینمای وسترن در این اثر به‌گفت وگو نشستیم و به‌راز پرکاری و سرعت عمل سیروس مقدم در سریال سازی رسیدیم.

سریال میکائیل را وسترن ایرانی لقب داده‌اید، بی شک نمی توان مولفه‌های ظاهری سینمای وسترن را در این سریال دید و باید به‌دنبال مولفه‌های مفهومی بود. درست است؟
من و سعید نعمت الله‌این عنوان را درباره‌سریال میکائیل به‌کار برده‌ایم، چراکه‌معتقدیم قصه‌میکائیل تقابل خیر و شر است و در یک ناکجاآباد اتفاق می‌افتد. تعدادی اشرار، اراذل، اوباش و قلدر شهری را به‌اطاعت از خود وادار کرده‌اند و مردم از ترس دم برنمی آورند و ناچار به‌اطاعت، سکوت و همکاری هستند. این بستر زمینه‌روایت داستانی را فراهم کرده‌که‌در آثار وسترن وجود دارد. داستان یک کلانتر تنها، حق طلب و عدالتخواه‌که‌در یک ناکجاآباد با خیل عظیم نیروهای شرور درگیر و در نهایت پیروز می‌شود. او عاقبت موفق می‌شود آرامش را به‌ناکجاآباد بر گرداند، اما در پایان سوار بر اسب راهی ناکجا آباد دیگری می‌شود تا آرامش را به‌آنجا هم بازگرداند. از این نظر سریال میکائیل می‌تواند در گونه‌آثار وسترن قرار بگیرد. درواقع این سریال تنهایی قهرمان قصه‌را نشان می‌دهد که‌در آغاز مردم به‌او اعتماد ندارند، اما کم کم او را می‌شناسند، به‌او اعتماد می‌کنند و با او رفیق می‌شوند، به‌او کمک می‌کنند و در پایان این قهرمان با کمک مردم آرامش و امنیت را به‌شهر بازمی گرداند.
 
کامبیز دیرباز  
 
برخی مولفه‌های ظاهری سینمای وسترن مانند صحرا و اسب را نیز به‌نوعی معادل سازی کرده‌اید.
بله. در گونه‌وسترن کلانتر سرش را با اسبش گرم می‌کند و میکائیل با موتورش خو گرفته‌و عاشق موتورسواری است. او تعلق و وابستگی عاطفی پیدا نمی کند. پا روی دلش می‌گذارد تا در راه‌عدالت خواهی بندی به‌پا نداشته‌باشد و احساساتش مانع مبارزاتش نشود.
 
همین که‌این داستان در جغرافیای ایران روایت شده‌باعث شده‌عنوان وسترن ایرانی را برای آن انتخاب کنید یا مولفه‌های دیگری دال بر ایرانی بودن برای آن تعریف کرده‌اید؟
همین که‌داستان در جغرافیای ایران روایت می‌شود، یعنی شخصیت ها، ارتباطات و مناسبات ایرانی است. میکائیل شخصیتی ایرانی است با نوع پوشش، حرف زدن، زندگی کردن، فرهنگ، آداب و عادات پلیس ایرانی. عبدالله، خانواده‌دوست است و شرایط زیستی یک پدر ایرانی را تجربه‌کرده‌است، پدری که‌نمی خواهد خانواده‌اش آسیب ببیند. ضد قهرمان سریال هم مردی است که‌به‌خاطر عشق و علاقه‌به‌پسری که‌اعدام شده، حس انتقامجویی در او شعله‌ور شده‌است. رشید هم یک مرد ایرانی است و نماد جوانان متعصبی که‌اعتقادات تند و سرسختانه‌ای دارند. نوع روابط شخصیت ها نیز در این سریال کاملا ایرانی است و مفهوم خانواده‌در آن نقش پررنگی دارد. مهم ترین ویژگی سریال میکائیل که‌از آن یک اثر ایرانی می‌سازد، نوع روابط بین آدم هاست. شاید چنین روابطی را در سوئیس نبینیم، اما در ایران و بخصوص در جنوب، تعصب ها و خانواده‌دوستی جزو ذات فرهنگ ایرانی است.
 
پس چرا از معرفی جغرافیای اثر پرهیز کردید و به‌ماهیت نمایشی آن تشخص بیشتری دادید؟
در این کار تعمد داشتیم. براساس تجاربی که‌از سریال هایی مانند پایتخت و در مسیر زاینده‌رود داشتیم، اگر می‌خواستیم اسم شهر خاصی را ببریم یا روی قوم خاصی انگشت بگذاریم، ممکن بود سوءتفاهم ایجاد بشود. برای این که‌شبه‌ای ایجاد نشود این کار را کردیم و خوشبختانه‌قصه‌ما می‌توانست بدون ارتباط با قومیت، فرهنگ یا شهر خاصی در یک شهر خیالی روایت شود. همان طور که‌می‌بینید همه‌شخصیت ها به‌زبان و لهجه‌ای که‌در کشور رایج است و متعلق به‌هیچ جای خاصی نیست حرف می‌زنند. هیچ نشانه‌ای از پوشش بومی یا دیالوگ بومی در هیچ کجای سریال نمی بینیم، چون می‌خواستیم داستان به‌سلامت روایت شود و درگیر حساسیت های بی اساس و بی منطق نشویم.
 
 کامبیز دیرباز و کامران تفتی
 
و چرا اسم شصت کیلومتر را برای آن انتخاب کردید؟
باتوجه‌به‌این که‌نیروی انتظامی هم می‌خواست این داستان در کلانشهری رخ بدهد که‌در حاشیه‌آن زندگی ابتدایی و بدوی جاری است، این اسم را برایش در نظر گرفتیم. چراکه‌براساس قوانین در هر 60 کیلومتر باید یک کلانتری وجود داشته‌باشد و ما اسم شهر را گذاشتیم شصت کیلومتر.
 
نیروی انتظامی با نمایش داستانی که‌درباره‌یک پلیس تنهاست که‌مردم ابتدا به‌او اعتماد ندارند و پلیس در دستگیری اشرار توانمند نیست، مشکلی نداشت؟
قصه‌این سریال براساس پیشنهاد سرهنگ منتظرالمهدی شکل گرفته‌بود. وی گفت شهری را نمایش بدهیم که‌امنیت آن توسط اشرار و اراذل به‌خطر افتاده‌باشد، پلیس هم از همکاری مردم محروم بوده‌و در جمع آوری مستندات به‌نتیجه‌نرسیده‌باشد، آن وقت یک پلیس قدرتمند به‌شیوه‌های خودش با خلافکارها دربیفتد و کم کم اعتماد مردم را جلب کند و آنها را به‌سمت پلیس بکشاند تا در نهایت پلیس با همکاری مردم خلافکارها را دستگیر کند. اگر از ابتدا پلیس قوی باشد و مردم با آن همکاری داشته‌باشند، اصلا قصه‌ای اتفاق نمی افتد.
 
این خط داستانی بود که‌ذهن شما را به‌سمت جنوب کشور و یک شهر بندری سوق داد؟
انتخاب فضا اصلا ذهنی نبود. من و سعید نعمت الله‌دو سال پیش برای پیدا کردن مکان مناسب تقریبا ایرانگردی کردیم. از کویر به‌سمت جنوب حرکت کردیم، شهرهای مرکزی کشور را دیدیم، به‌جنوب و شهرهای حاشیه‌خلیج فارس رسیدیم. تا در نهایت در جزیره‌قشم و بندر لاف دقیقا همان معماری مد نظرمان را دیدیم؛ فضایی که‌داستان میکائیل باید در آن روایت می‌شد.
 
این فضا چه‌ویژگی هایی داشت؟
مهم ترین ویژگی آن تضاد ناشی از وجود زندگی ساده، ابتدایی، خشن و بدوی بود در کنار شهری با امکانات مدرن مانند پاساژ، بیمارستان، مراکز تفریحی، آسمانخراش ها و تمام نمادهای تمدن. در این جغرافیا زندگی متمدن و امکانات و رفاه‌شهری در حالی ایجاد شده‌که‌کمی آن سو تر آب آشامیدنی یافت نمی شود، آسفالت درستی نمی بینید و فاصله‌شهرها آنقدر از هم زیاد است که‌اگر بنزین تمام کنید، باید 48 ساعت صبر کنید تا کسی به‌دادتان برسد. این ترکیب زندگی بدوی و متمدن، بعلاوه‌طبیعت بکر و دیدنی که‌کمتر از آن استفاده‌شده‌مانند دره‌ستاره‌ها که‌صحنه‌های مربوط به‌پیست موتورسواری در آنها ضبط شده‌است یا سواحل صخره‌ای، نخلستان، دریا و بیابان ها به‌ما می‌گفت در این فضا می‌توان داستان میکائیل را زیبا و باورپذیر روایت کرد.
 
 کامبیز دیرباز
 
زمانی که‌ایرانگردی انجام شد، فیلمنامه‌نوشته‌نشده‌بود؟
نه. طرح اولیه‌را در اختیار داشتیم. اصلا شکل کار سعید نعمت الله‌این است که‌وقتی طرح درمی آید تا زمانی که‌مکان فیلمبرداری مشخص نشود، در مکان مستقر نشود و با آداب، رفتارها، نوع زندگی و فرهنگ مردم از نزدیک آشنا نشود، نمی تواند قصه‌را تعریف کند. به‌همین دلیل او در جنوب ماند و قصه‌را همان جا نوشت.
 
در سریالی مانند میکائیل که‌روایتش کاملا نمایشی است، نویسنده‌می‌تواند هرچه‌می‌خواهد تخیل کند و براحتی از اتاق کارش قصه‌را بنویسد. حضور در فضا چه‌امکاناتی در اختیار نویسنده‌قرار می‌داد که‌همان جا ماندگار شد؟
فکر می‌کنید اگر آقای نعمت الله‌دره‌ستاره‌ها را نمی دید می‌توانست صحنه‌پیست موتورسواری را بنویسد؟ به‌نظرم محال بود. چون فقط در این پیست می‌شد ترور را اجرا و ضبط کرد. اگر پیست دیگری را تصور می‌کردیم که‌شبیه‌اکثر پیست های بیابان است اصلا داستان چیز دیگری می‌شد. یا اگر پیست نزدیک به‌شهر بود مثل پیست استادیوم آزادی دیگر تعقیب گریز و فرار و رسیدن به‌جاده‌بی معنا می‌شد یا همین طور بخش هایی که‌روی لنچ و قایق مسافری تصویربرداری شد، نعمت الله‌باید کشتی تفریحی را می‌دید تا سکانس کوتوله‌را بنویسد. بنابراین همان جا ماند، خانه‌آقاخان، عبدالله‌و دیگر فضاهای سریال را از نزدیک دید که‌بتواند صحنه‌ها را متناسب با فضا درست و دقیق طراحی کند. قسمت پایانی سریال در تاریکی مطلق اتفاق می‌افتد در صورتی که‌اگر نعمت الله‌این صحنه‌را ذهنی می‌نوشت به‌ایده‌تاریکی مطلق نمی رسید، اما براساس موقعیت قشم، قسمت آخر داستان که‌یک گروگانگیری است در ظلمات کامل رخ می‌دهد. خارج از شهر چراغی وجود ندارد، بنابراین همه‌چیز براساس این شرایط نوشته‌شد و منبع نور ما شد چراغ قوه‌و نور چراغ ماشین ها. چینش آدم ها در صحنه‌و رخدادها نیز براساس فضایی کاملا خالی که‌پلیس امکان کمین کردن ندارد، انجام شد.
 
از دیگر ویژگی های سریال میکائیل این است که‌شخصیت ها رنگ و لعاب غلیظی دارند. خشم و مهر و انتقام و دیگر خصوصیات آنها از درام های امروز خیلی بیشتر است.
تقریبا در تمام کارهای من و سعید نعمت الله‌مثل مدینه‌و زیر هشت این ویژگی وجود دارد. سعید نعمت الله‌معتقد است که‌یکی از عناصر نمایش غلو است و به‌نظرم حق با اوست. اگر در چیزی غلو نکنید بسختی وارد ذهن مخاطب می‌شود. اگر قرار است مخاطب بترسد، باید کاری کنیم که‌واقعا بترسد، اگر قرار است بخندد باید کاری کنیم که‌واقعا بخندد. بخشی از این کار با فضاسازی، تکنیک و نور انجام می‌شود و بخشی با شخصیت ها و دیالوگ های آنها. وقتی قرار است یک تقابل روایت شود باید نیروی شر خطرناک به‌نظر برسد که‌مخاطب از او بترسد، وحشت کند و حس کند اگر پا روی گلوی قهرمان بگذارد حتما او را خفه‌خواهد کرد و همین طور قهرمان باید قلدر و سرسخت باشد که‌این تقابل جذاب و نفسگیر باشد. اگر در ویژگی شخصیت های سریال میکائیل اغراق وجود نداشت، تعلیقی شکل نمی گرفت که‌مردم مدام بپرسند آخرش چه‌می‌شود. دیروز رفتیم برای سریال پایتخت لباس بخریم و مدام مردم از من می‌پرسیدند که‌بالاخره‌ته‌سریال میکائیل چه‌می‌شود. میکائیل زنده‌می‌ماند یا نه؟ وقتی در ذهن مخاطب سوال ایجاد می‌شود یعنی ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. در زندگی عادی هرگز یک دستمال به‌ماجرایی شبیه‌اتللو و دزدمونا منجر نمی شود، اما در دنیای نمایش همه‌چیز متفاوت است؛ یک دستمال معمولی به‌یک تراژدی منجر می‌شود. نمی توان گفت این اغراق است چون آنقدر درست تعریف شده‌که‌باورش می‌کنیم و اگر درست تعریف نشود، به‌مضحکه‌تبدیل می‌شود و بر ضد خودش عمل می‌کند.
بیشتر بخوانید

شهرت روزبه حصاری با نقش جوادی بچه مهندس

شهرت روزبه حصاری با نقش جوادی بچه مهندس

لباس زنانه بازیگر معروف آمریکایی در مراسم اسکار! + عکس

لباس زنانه بازیگر معروف آمریکایی در مراسم اسکار! + عکس

فیلم جدید اصغر فرهادی مجوز گرفت

فیلم جدید اصغر فرهادی مجوز گرفت

صدر جدول فروش سینمای ایران در دستان تگزاس 2

صدر جدول فروش سینمای ایران در دستان تگزاس 2

تست بازیگری مهران مدیری از آرون افشار در دورهمی

تست بازیگری مهران مدیری از آرون افشار در دورهمی

ماجرای نیمروز 2 گیشه سینماها را تسخیر کرد

ماجرای نیمروز 2 گیشه سینماها را تسخیر کرد

جدول فروش سینمای ایران با صدرنشینی متری شیش و نیم

جدول فروش سینمای ایران با صدرنشینی متری شیش و نیم

پوستر متفاوت درخت گردو رونمایی شد

پوستر متفاوت درخت گردو رونمایی شد

جای خالی مدیری و عطاران در تلویزیون

جای خالی مدیری و عطاران در تلویزیون

گریم نیوشا ضیغمی در " چی فکر میکردیم چی شد "

گریم نیوشا ضیغمی در " چی فکر میکردیم چی شد "
مشاهده

مطالب بیشتر در سینما ، تئاتر ، تلویزیون

آخرین وضعیت بازیگر تلویزیون پس از جراحی قلب باز

آخرین وضعیت بازیگر تلویزیون پس از جراحی قلب باز

خنده های نوروزی باسریال پایتخت 2

خنده های نوروزی باسریال پایتخت 2

 عکس خاطره  انگیز و دیدنی از پشت صحنه شهر موشها

عکس خاطره انگیز و دیدنی از پشت صحنه شهر موشها

بازی عسل بدیعی در سریال ششمین نفر + عکس

بازی عسل بدیعی در سریال ششمین نفر + عکس

پخش فیلم سینمایی بازمانده به مناسبت روز قدس

پخش فیلم سینمایی بازمانده به مناسبت روز قدس

همسر محسن چاوشی بازیگر شد

همسر محسن چاوشی بازیگر شد

سریال بالهای خیس روی آنتن شبکه 1 + عکس

سریال بالهای خیس روی آنتن شبکه 1 + عکس

اکران فیلم آنجا همان ساعت

اکران فیلم آنجا همان ساعت

سریال تلویزیونی پروانه + عکس بازیگران

سریال تلویزیونی پروانه + عکس بازیگران

جدول فروش فیلم های این هفته سینما منتشر شد

جدول فروش فیلم های این هفته سینما منتشر شد

مطالب مرتبط

ناگفته های کامبیز دیرباز از سریال میکائیل

ناگفته های کامبیز دیرباز از سریال میکائیل

متین ستوده از مهری سریال میکائیل میگوید + تصاویر

متین ستوده از مهری سریال میکائیل میگوید + تصاویر

سریال میکائیل از زبان کامران تفتی + تصاویر

سریال میکائیل از زبان کامران تفتی + تصاویر

مجید واشقانی و جذابیت های نقشش در میکائیل

مجید واشقانی و جذابیت های نقشش در میکائیل

گریم بهنوش طباطبایی و کامبیز دیرباز در میکائیل + تصاویر

گریم بهنوش طباطبایی و کامبیز دیرباز در میکائیل + تصاویر

متین ستوده در حال شیر دوشیدن! + عکس

متین ستوده در حال شیر دوشیدن! + عکس

بیوگرافی “مجید واشقانی”

بیوگرافی “مجید واشقانی”

پربیننده ترین سریال های سعید نعمت الله در تلویزیون

پربیننده ترین سریال های سعید نعمت الله در تلویزیون

بازیگران میکائیل در پشت صحنه سریال + تصاویر

بازیگران میکائیل در پشت صحنه سریال + تصاویر

بازیگران نقش اصلی سریال پشت بام تهران + تصاویر

بازیگران نقش اصلی سریال پشت بام تهران + تصاویر

معرفی سریال های رمضان 94 شبکه سه

معرفی سریال های رمضان 94 شبکه سه

کامران تفتی و نقش های فوق جدی اش در تلویزیون!

کامران تفتی و نقش های فوق جدی اش در تلویزیون!

ستاد اقامه نماز از بهنوش طباطبایی تقدیر کرد

ستاد اقامه نماز از بهنوش طباطبایی تقدیر کرد

داستان و بازیگران سریال “پشت بام تهران” + تصاویر

داستان و بازیگران سریال “پشت بام تهران” + تصاویر

پرواز جذاب کامبیز دیرباز! + عکس

پرواز جذاب کامبیز دیرباز! + عکس

بیوگرافی کامل و عکس های جذاب “کامبیز دیرباز”

بیوگرافی کامل و عکس های جذاب “کامبیز دیرباز”

آتیلا پسیانی درباره تغییر نام سریال لبخند رخساره میگوید

آتیلا پسیانی درباره تغییر نام سریال لبخند رخساره میگوید

معرفی سریال های تلویزیون در بهار 98 + داستان ، بازیگران و عکس

معرفی سریال های تلویزیون در بهار 98 + داستان ، بازیگران و عکس

بیوگرافی “کاوه سماک باشی”

بیوگرافی “کاوه سماک باشی”

کامبیز دیرباز همبازی پانته آ بهرام در یک فیلم + عکس

کامبیز دیرباز همبازی پانته آ بهرام در یک فیلم + عکس