
اینکهگفتهمیشود ادرار نوزاد شیرخوار نجس نیست، گفتهای اشتباهاست. بلکهاگر ادرار نوزاد بهچیزی برخورد کند برای تطهیر باید یک مرتبهآب بریزند تا پاک شود، در ادرار بزرگسال باید دو مرتبهبا آب قلیل و یا یک بار با آب کر (لولهکشی شهری) شستهشود. ضمنا مدفوع نوزاد نیز نجس هست.
ادرار نوزاد نجس است لیکن اگر نوزاد پسر شیرخوار باشد و هنوز غذاخور نشدهباشد، ادرار کند، اگر یک مرتبهآب قلیل روزی چیزی کهپسر نوزاد ادرار کردهاست،ریختهشود و آب بهتمام جاهای نجس آن برسد، پاک است. در مثل لباس فشار دادن هم لازم نیست، هرچند احتیاط مستحب آن است کهیک مرتبهدیگر هم آب ریختهشود.
اما اگر ادرار نوزاد دختر باشد، باید دو مرتبهآب قلیل روی آن ریختهشود . در مثل لباس و فرش بعد از هر دفعهباید فشار دادهشود.
مسألهی کهبهآن اشارهنمودهاید در کتاب های فقهی بهاین صورت آمدهاست:«اگر چیزی بهبول (ادرار) پسر شیرخواری کهغذاخور نشدهو شیر خوک نخوردهنجس شود چنان چهیک مرتبهآب روی آن بریزند کهبهتمام جاهای نجس آن برسد پاک میشود. و در لباس و فرش و مانند این ها فشار لازم نیست». پس اولا؛ مدفوع پسر شیر خوار، مشمول این حکم نمی باشد، ثانیا؛ در عبارات فقها این تعبیر وجود ندارد کهادرار پسر شیر خوار نجس نیست.
چندی پیش در مجلهای در صفحهی دینی دربارهی نجاست نوشتهبود که:«نجاست پسر شیرخوارهنجس نیست». آیا واقعا این حکم از کدام روایت نشأت گرفتهاست؟
مسألهی کهبهآن اشارهنمودهاید در کتاب های فقهی بهاین صورت آمدهاست:«اگر چیزی بهبول (ادرار) پسر شیرخواری کهغذاخور نشدهو شیر خوک نخوردهنجس شود چنان چهیک مرتبهآب روی آن بریزند کهبهتمام جاهای نجس آن برسد پاک میشود. و در لباس و فرش و مانند این ها فشار لازم نیست». پس اولا؛ مدفوع پسر شیر خوار، مشمول این حکم نمی باشد، ثانیا؛ در عبارات فقها این تعبیر وجود ندارد کهادرار پسر شیر خوار نجس نیست.
این مسألهتقریبا مورد اجماع تمام فقهای اسلامی - شیعهو سنی – است و مستند فتوای فقها، جمعی از روایات است کهدر کتابهای فقهی و روایی آمدهاست.
البتهآنچهبهنقل از مجلهنام برده، نوشتهاید در تاریخ فقهاسلامی بهاین صورت آمدهاست که:کسانی مانند اسکافی و صدوق معتقدند:بول (ادرار) پسر شیرخواری کههنوز غذاخور نشدهنجس نیست. پس طبق این دیدگاههم، غائط (مدفوع) پسر شیرخوار، نجس است و تنها ادرار، نجس نیست.
نتیجهاین که؛ آن چهاز این مجلهنقل کردید، اولا؛ مخالف فتوای تقریبا تمام فقهاست ثانیا؛ با فتوای کسانی مثل صدوق هم موافق نیست.
آیا ادرار نوزاد تا زمان شیرخوارگی برای مادر طاهر است و مادر میتواند با بدن و لباسی کهاز ادرار نوزادش خیس شدهنماز بخواند؟
پاسخ :نجس است و باید آن را تطهیر کند.
پرسش :اگر چیزی با بول نوزادی نجس شود آیا در فرایند تطهیر، فشار لازم است؟
پاسخ :هرگاهچیزی با بول پسر یا دختر شیرخواری کهغذا خور نشدهنجس گردد، چنانچهیک مرتبهآب (قلیل) روی آن بریزند پاک میشود و در لباس و فرش و مانند آن فشار لازم نیست، ولی احتیاط مستحبآن است کهدومرتبهبریزند.
«هرگاهچیزی با بول پسر یا دختر شیرخواری کهغذاخور نشدهنجس گردد، چنانچهیک مرتبهآب روی آن بریزند پاک میشود و در لباس و فرش و مانند آن فشار لازم نیست، ولی احتیاط مستحب آن است کهدومرتبهبریزند.» آیا غسالهآن نجس است و جمع کردن آن لازم است؟
پاسخ :غسالهآن پاک است؛ فشردن و جمع غسالهلازم نیست هر چند بهتر است.
پرسش :نسبت بهتطهیر راحت تر بول شیر خوار غذاخورشدن پسربچهشیرخوار، با خوردن شیرخشک هم صدق میکند؟
پاسخ :شیر خشک هم در حکم غذا خوردن است.
مسأله173. اگر شیئی بهادرار پسر یا دختر شیرخواری کهغذا خور نشده، نجس شود، چنانچهیک مرتبهآب – هرچند کم – روی آن بریزند کهبهتمام جاهای نجس آن برسد و نجاست داخل آب از بین رفتهحساب شود، پاک میشود ولی احتیاط مستحب آن است کهیک مرتبهدیگر هم آب روی آن بریزند و در لباس و فرش و مانند اینها، فشار دادن لازم نیست.
مسأله174. اگر شیئی کهظرف نیست بهغیر ادرار نجس شود (مثل خون، مدفوع و منی) چنانچهبا برطرف کردن نجاست، یک مرتبهآب قلیل روی آن بریزند و از آن جدا شود، پاک میگردد ولی لباس و مانند آن را (بنابر فتوی یا احتیاط) باید فشار دهند تا غسالهآن بیرون آید. رسالهآیت اللهسیستانی.
هدانا
مرکز ملی پاسخگویی بهسوالات دینی