
احتمالا هیچ فردی در جهان وجود ندارد کهبتواند اهمیت حمل و نقل هوایی را در دنیای مدرن و در عین حال بسیار شلوغ امروزی انکار نماید. از این رو همان گونهکهمیتوان حدس زد، سالانههزاران میلیارد دلار هزینهتوسط مسافران برای جابجایی و سفر با هواپیماها صرف میشود کهدر مقابل پرداخت هزینه، هر یک از ما در این انتظار هستیم تا نسبت بههزینهای کهمیکنیم، بهما خدمات دادهشود و خوشبختانهاکثر شرکت های هواپیمایی جهان بر این موضوع پایبند هستند.
اما اولین بار هواپیما توسط برادران رایت در تاریخ 17 دسامبر 1903 میلادی اختراع شد کهاین روزها بیشترین میزان تغییرات و پیشرفت را در این صنعت میتوان مشاهدهکرد کهنتیجهحضور فعال و خلاقانهمهندسان و طراحان میباشد کهکاملا تحسین برانگیز است. با این وجود این موارد تنها جزئی از حقایقی میباشد کهممکن است نسبت بهآن آگاهباشید.
بههمین دلیل ما قصد داریم در ادامهاین مطلب از بخش سرگرمی مجله اینترنتی فنجان شما را هر چهصریح تر و بهتر با حقایق پنهان در مورد هواپیما و خلبانی آشنا سازیم. همراهما باشید.
برخی از شرکت های هواپیمایی قوانین مختلفی برای وعدهغذایی خلبانان دارند کهیک از قوانینی کهاکثریت شرکت های هواپیمایی آنرا انجام میدهند، متفاوت نمودن وعدهغذایی خلبان و مسافران هواپیما میباشد.
در طی این قانون وعدهغذایی خلبانان دقیقا همانند وعدهغذایی افرادی میباشد کهبلیط بیزینس کلاس را دریافت نمودهاند کهبهتبع کیفیت این غذاها نسبت بهغذاهای دیگر بیشتر و بیشتر خواهد بود.
از شناختهشدهترین هواپیماهای جهان در زمینهمسافربری میتوان بهبوئینگ 747 اشارهنمود کهاین روزها بسیار میتوان نام آنرا از رسانههای مختلف شنید. اما دلیل اصلی محبوبیت این هواپیما این است کهبوئینگ 747 اولین هواپیما غولپیکر جهان میباشد و اگر بصورت جزئی قصد بررسی این موضوع را بخواهیم در دست بگیریم، میتوان گفت کهاین هواپیما از بیش از 6 میلیون قطعهتشکیل شدهاست کهدر نوع خود کاملا منحصر بفرد میباشد.
فوبیای ترس از ارتفاع، یکی از اصلی ترین عواملی است کهممکن است هر مسافری از مسافرت با هواپیماها منع سازد کههر یک از ما ممکن است یکی از این دستهاز افراد باشیم کهبههیچ وجهمسافرت با هواپیماها را ترجیح نمی دهیم و همیشهانتخاب آخر ما میباشد.
شلوغ ترین فرودگاهجهان کهطبق شواهد گفتهمیشود سالانهبیش از 970 هزار پرواز از آن نقطهانجام میگیرد، فرودگاهبین المللی هارتسفیلد-جکسون واقع در آتلانتا میباشد کهاز سال 1998 میلادی تا هم اکنون توانستهاست رکورددار باشد کهدر طی آمار و ارقام عجیبی سالانهبیش از 95 میلیون مسافر در این فرودگاهحضور پیدا میکنند.
یکی دیگر از واقعیت های جالب و خواندنی در مورد هواپیما بوئینگ 747 متعلق بهموتور سنگین آن میباشد کههر یک از موتورهای آن دارای وزن 4.3 تنی میباشد و هزینهحدودی هر یک از موتورهای هواپیما بوئینگ 747 چیزی نزدیک 8 میلیون دلار میباشد.
بوئینگ 747 از برترین و جذاب ترین هواپیماهایی میباشد کهتاکنون ساختهشدهاست کهتا این قسمت از این مطلب تا حدودی با ویژگی های منحصر بفرد آن آشنا شدهاید. اما دیگر واقعیت شگفت انگیزی کهمیتواند برای هر یک از ما جالب باشد، سرعت چشمگیر این هواپیما میباشد کهحداکثر سرعت آن 955 کیلومتر بر ساعت میباشد!
با وجود آنکههواپیماها بخش اعظمی از حمل و نقل مسافران و کالاها را بر عهدهدارند، باز هم تعداد زیادی از انسان ها هستند کهبههیچ عنوان حاضر بهپرواز با این وسیلهها شوند وعلت اصلی آنها هم ترس از ارتفاع میباشد.
از این رو طبق آمار گیری هایی کهانجام شدهاست، گفتهشد کهتنها 5 درصد انسان ها سوار هواپیماها شدهاند کهگاها علت اصلی عدم استفادهاز هواپیما، عدم توسعهو پیشرفت کشور آنها میباشد!
بطور کلی هر چیزی تاریخ انقضاء دارد و در یک زمان مشخص شدهو یا مشخص نشدهممکن است از بین برود. در ارتباط با هواپیما، میانگین عمر چیزی نزدیک به20 سال گفتهشدهاست کهاین 20 سال شامل 51 هزار ساعت پرواز میباشد. اما گاها طول عمر برخی هواپیماها در برخی شرکت های هواپیمایی، زمانی است کهبدنهآن بقدری فرسودهو اسیب پذیر باشد کهقادر بهپرواز نباشد!
خلبانی یکی از سخت ترین مشاغل موجود در جهان میباشد کهبرای رسیدن بهاین مرتبهمیبایست تلاش بسیار زیادی کرد کهبتوان در این زمینهتجربهکافی را کسب نمود. از این رو خلبانی بهصورت مداوم و طولانی میتواند منجر بهخستگی بیش از حد خلبانان گردد کهخستگی آنها نیاز بهخواب دارد و در غیر این صورت آسیب های ناگواری ممکن است رخ دهد.
اما بهگفته Business Insider، هواپیماهای بوئینگ 777 دارای اتاق های خواب برای استراحت خلبان و کمک خلبان میباشد کهخلبان و کمک خلبان برای استراحت و گرفتن انرژی میتوانند در این اتاق ها استراحت نمایند و بهادامهسفرهای هوایی خود بپردازند.
یکی از اصلی ترین و مهم ترین ترس های افرادی کهاز مسافرت با هواپیماها هراس دارند، رعد و برق میباشد کهتصور میکنند با رعد و برق ممکن است جان خود را از دست بدهند. اما این یک نوع طرز تفکر کاملا اشتباهمیباشد چرا کههواپیماها کاملا عایق بندی شدهاند و در مقابل رعد و برق هیچ آسیبی نمی بینند.
جالب است بدانید در اکثر مسافرت های هوایی ممکن است چندین بار رعد و برق با هواپیما برخورد نماید کهخوشبختانهبا استفادهاز علوم و تکنولوژی موجود، هیچ آسیبی بهتجهیزات اصلی و حیاتی هواپیما وارد نمی شود.
اگر چیزی وجود داشتهباشد کهبتواند خلبان ها را از یکدیگر متمایز و جدا سازد، مهارت خلبانی در حین فرود هواپیما در وضعیت های مختلف جوی و یا مشکلات فنی هواپیما میباشد کهنشان دهندهمیزان مهارت و اعتبار هر خلبانی در میان دیگر خلبانان است.
با این وجود در هر مسافرت و حمل و نقل هوایی با استفادهاز هواپیماهای مسافربری میتوانید ابتدا از نام و پیشینهخلبان مطلع شوید و سپس اقدام بهخرید بلیط نمایید.
این سیستم همانند حالت کروز کنترل در اتومبیل های امروزی میباشد کهبا فشردن این دکمهزمانیکههواپیما بهارتفاع و سرعت لازمهرسید، دیگر خلبان و کمک خلبان میتوانند بر روی صندلی های خود استراحت نمایند و برای سفرهای بعدی آمادهشوند.
اما برخی بر این تصور هستند کهدر صورت وجود سیستم اتوپایلوت هواپیما، دیگر چهنیازی بهخلبان ها است؟؟! خب، دلیل این بسیار واضح میباشد چرا کهبدون حضور خلبان، عموم نمی توانند هواپیما را بهارتفاع و سرعت مورد نظر برسانند و از این رو نیاز بهحضور خلبانان حرفهای در این زمینهاست تا با تجربهخود بتوانند هواپیما را با بهترین نحو ممکن کنترل نمایند.
یکی از کارهایی کهپس از سوار شدن بههواپیماها باید فورا انجام دهید، این است کهتلفن همراهخود را بر روی حالت هواپیما قرار دهید کهدر این حالت گوشی شما در اصل روشن است، اما راهارتباطی آن کهاستفادهاز سیم کارت میباشد، کاملا قطع میشود.
با این وجود لازم است بدانید کهبا عدم فعال نمودن حالت هواپیما، شما باعث ایجاد صدای گوش خراش در هدفون خلبان و کمک خلبان میشوید کهاین مورد میتواند باعث اختلالاتی در تمرکز خلبانان پرواز گردد.