
در دنیایی کهزندگی میکنیم، همهنوع آدمی پیدا میشود. در اطرافمان آدم های مهربان، خوش برخورد، ملاحظهکار، سخاوتمند و دارای بسیاری صفت های مثبت دیگر وجود دارند اما افرادی نیز وجود دارند کهدارای صفات منفی هستند و آنقدر عصبانی مان میکنند کهتا مرز دیوانگی پیش میرویم. در این مواقع برای همهما این سوال پیش میآید کهبا افرادی کهاز او خوشمان نمی آید چگونهرفتار کنیم ؟ شما لازم نیست دوست داشتن همهآدمها را یاد بگیرید و دوستشان داشتهباشید بلکهبا توجهبهاین بخش از سبک زندگی مجله اینترنتی فنجان با کسانی هم کهاز آنها خوششان نمی آید، بهترین رفتار را داشتهباشید.
شما نمی توانید از زندگی کردن فرار کنید و همیشههمهچیز طبق میل شما نیست. پس بسیار مهم است کهاین موضوع را بدانید. این افراد کلافهکنندههمیشهدر زندگی همهحضور دارند . فقط باید سعی کنید کهروش برخورد با آن ها را یاد بگیرید. پس راهی برای این فرار وجود ندارد.
قرار نیست ما خیلی آدم های خوب و مهربانی باشیم و از همهکسانی کهبا آنها برخورد داریم خوشمان بیاید. اینکهما از برخی افراد خوشمان نمی آید بهدلیل این نیست کهما آدم های بدی هستیم بلکهبهاین علت است کهارزش های متفاوتی با او دارید و این تفاوت در ارزش ها موجب قضاوت میشود. وقتی قبول کنید کههمهآدمها قرار نیست از شما خوششان بیاید و شما هم قرار نیست از همهآدمها خوشتان بیاید، موقعیت برایتان بسیار سادهتر خواهد شد و بهتر میتوانید با او برخورد کنید.
هر زمانی کهشخص شما را ناراحت میکند، دفعهبعدی هم احتمالا همین کار را تکرار میکند. نباید فکر کنید کهاین کار دیگر تکرار نمی شود. پس اگر برای بار اول و دوم از دست او کلافهشدهاید، مطمئن باشید کهدفعات بعدی هم همین اتفاق میافتد و احتمالاً بهدلیل این کهرفتارتان را عوض نکردهبودید، خودتان را سرزنش میکنید. پس بهتر است کهوقت خود را تلف نکنید.
بسیاری از اوقات هست کهاصلاً دوست نداریم در کنار شخصی باشیم. از طرفی دلمان نمی خواهد بهاحساسات او آسیب بزنیم. در مواردی میتوانید بهانهجویی های واقع بینانهداشتهباشید. مثلا بهاو بگویید کهبسیار خستههستید یا حوصلهندارید. از او عذرخواهی کنید و مکالمهرا پایان دادهو محل را ترک کنید.
مطمئنا فرد مقابل شما رفتار و کردار شما را منعکس خواهد کرد. اگر با آنها بی ادبی کنید، آنها هم با بی ادبی محض با شما رفتار خواهند کرد. درنتیجهبهخودتان بستگی دارد کهبا او عادلانه، بی طرف و مودبانهرفتار کنید پس تا میتوانید مثبت و حرفهای برخورد کنید.
از این کهبخواهید برای خودتان داستان درست کنید کهچرا بعضی از افراد چنین کاری انجام میدهند، خودداری کنید. مثلاً با خودتان فکر نکنید کهآیا او قصد دارد توجهم را جلب کند یا میخواهد حرص من را در بیاورد یا من را احمق فرض کردهاست ؟ تمام این افکار را کنار بگذارید . شما هرگز نمی توانید ذهن دیگران را بخوانید.
در اکثر اوقات افراد کلافهکنندهنمی دانند کهشما کلافهشدهاید. مجبور نیستید با بی ادبی این موضوع را بهآن ها اعلام کنید . میتوانید خیلی سادهبهآن ها بگویید کهحال و حوصلهندارید. پس منتظر نباشید کهآن ها حس شما را بفهمند.
معمولاً ما بهدلیل ویژگی های منفی اخلاقی بعضی از افراد کهدر خودمان هم وجود دارد، اذیت میشویم. یعنی فرد مقابل آیینهاخلاق های بد ما میباشد. پس سعی کنید کهاین رفتار ها را در خودتان تشخیص دهید و بهاصلاح آن ها بپردازید.
شما نمی توانید از دیگران هیچ انتظاری داشتهباشید. نمی توانید انتظار داشتهباشید کهآن ها باب میل شما رفتار کنند، مانند شما صحبت کنند، سرموقع برسند، یا کارهای ایدهآل انجام دهند. پس اگر انتظارات خود را از دیگران بکاهید ، قطعاً آرامش بیشتری در برخورد با این افراد خواهید داشت.
بهاین فکر کنید کههر چقدر شما بیشتر عصبانی شوید، تاثیری در متوقف شدن شخص مقابل ندارد. معمولا اکثر افراد تمایل عجیبی دارند کهخودشان را بهخاطر عصبانیت ها و کلافگی ها سرزنش کنند، مدام بهدنبال محاکمهخود هستند و همین موضوع، عصبانیت آن ها را افزایش میدهد. اما اگر بهاین قضیهفکر کنید کهعصبانیت شما هیچ تاثیری در بهبود رفتار شخص مقابل ندارد، قطعاً کم تر حرص میخورید.
عوض کردن دیدگاهها، رفتارها و نگرش خودتان بسیار آسان تر از تغییر فرد مقابلتان است پس بهجای اینکهاز فرد دیگری بخواهید خودش را تغییر دهد، محرک هایی کهممکن است باعث پیچیدهشدن احساساتتان شود را پیدا کنیدتا بتوانید واکنشتان را پیش بینی کرده، نرم ترش کنید یا حتی آن را تغییر دهید.
هرگز با چنین افرادی صحبت نکنید. شما مسئول آموزش دادن بهافراد نابالغ نیستید. پس هرگز چنین افرادی را وارد بحث نکنید زیرا احتمال منطقی کردن آن ها بهشدت پایین است.
بعضی خصوصیات شخصیتی ممکن است همیشهباعث ناراحتی تان شوند، در مواجهبا افرادی کهاین خصوصیات را دارند،کمی مکث کنید تا آدرنالینتان پایین بیاید تا بتوانید با آن فرد حرف بزنید و قضاوت زودهنگام نکنید و واکنش افراطی نشان ندهید.
این تنها راهحل، مخصوصاً برای شبکههای اجتماعی مثل فیس بوک ، اینستاگرام توییتر و غیرهاست. پس سعی کنید در این صفحات دیگر آن ها را دنبال نکنید.
اکثر انسان ها بهاین درخواست احترام میگذارند و احتمالاً شما را تنها خواهند گذاشت.
اصلا فرقی ندارد کهداخل هدفون موسیقی پلی کردهباشید یا خیر در هر صورت اگر این فرد را در جایی دیدید، از هدفون استفادهکنید. انگار کهدر حال گوش دادن بهیک چیز مهم هستید و در نتیجهاین بهانهخوبی است کهآن طرف؛ صحبت را با شما شروع نکند.
گاهی اوقات در مهمانی، محل کار، یک مکان عمومی و هر جایی کههستید، هیچ راهی برای خلاصی از دست چنین فردی وجود ندارد. در چنین حالتی سعی کنید کهدر ذهنتان بهافرادی کهدوست دارید فکر کنید یا راجع بهآن شخص جوک های بامزهبسازید و هر طور کهشدهذهنتان را منحرف کنید تا بیشتر کلافهنشوید.
شاید این تنها راهی باشد کهپیش رویتان قرار میگیرد. پس بهتر است یک بار برای همیشهخیلی رک این حرف را بزنید یا میتوانید بهتر بهآن ها بگویید کهویژگی ها و روحیات اخلاقی شما دو نفر از نمایی دیگر سازگار نیست و شما از لحاظ عاطفی و احساسی آمادگی ادامهاین رابطهو مکالمهرا ندارید. پس بهتر است کهزمان خودتان را تلف نکنید.
با آرمش و دوستانهبهآنها بگویید کهروش برخورد و سبک روابط عمومی آنها برای شما مشکل ساز است. از زبان متهم کنندهاستفادهنکنید. گاهی آنها خودشان متوجهرفتار خود نیستند.
گاهی اوقات این تنها کاری است کهمیتوانید انجام دهید تا آن ها بدانند کهچقدر رفتار کلافهکنندهدارند و حس بد رفتار خود شان را بفهمند و از خواب غفلت بیدار شوند .
اکثر افراد کلافهکنندهمدام در حال رقابت کردن و لجبازی هستند و میخواهد یک پلهاز شما بالاتر باشند. اجازهدهید کهآن ها برندهظاهری بازی باشند و خیال کنند کهاز شما بهتر هستند. در چنین حالتی احتمال این کهشما را آزار دهند، کاهش پیدا میکند.
گاهی اوقات ممکن است مثلا مادر بزرگتان بخواهد کهدر طول روز دهبار شما را ببوسد و این موضوع شما را کلافهکند اما در چنین حالتی نمی توانید بگویید کهرفتارش کلافهکنندهاست. پس باید رفتار او را تحمل کنید. همین موضوع در مورد رئیس تان هم صدق میکند و در بعضی از موارد هیچ راهگریزی نیست . تا جایی کهمیتوانید باید بهفرد مقابل احترام بگذارید.