مایکل نیلسن، از ابزارهای آموزشی مدارس برای تقویت مهارت یادگیری و حفظ و بهخاطر آوردن این مهارت استفادهمیکند.این ابزارها در تمام مراکز آموزش موجود است و امروزهاز اپ های مرتبط بهآن ها نیز بهطور گستردهاستفادهمیشود.
چنانچهسعی میکنید در آموختن یک مبحث پیچیده، مانند یک زبان جدید یا هر چیز دیگری کهمغز شما را تحت فشار قرار میدهد، مهارت کسب کنید، مایکل نیلسن یک پیشنهاد عالی برای شما دارد:فلشکارت ها را تست کنید. نیلسن یک دانشمند و پژوهشگر در شرکت وای کامبینیتر(Y Combinator) یک شتابدهندهایدههای آمریکایی است و کتاب هایی را هم در زمینهموضوعاتی کهمغز را درگیر میکنند، مانند محاسبات کوانتومی و شبکههای عصبی تالیف کردهاست. او اخیراً شرح دادهکهچرا فلشکارت ها اینقدر مفید هستند. کارمندان خودمانی درهسیلیکون ضمن انتقال توصیهنیلسن بهدیگران، از جزییات کار او میپرسند.
یادگیری در پنج دقیقهو بخاطر سپردن
در 5 دقیقهیاد بگیرد و برای همیشهبهخاطر بسپارید
نیلسن میگوید دو سال قبل او برای نخستین بار شروع بهحفظ فلشکارت ها کرد ( با استفادهاز اپلیکیشنی بهنام Anki، گرچهگزینههای زیادی در این زمینهوجود دارد). از آن زمان او بیش از 9000 فلشکارت را حفظ کردهاست و وقتی در صف خرید چیزی ایستادهیا منتظر وسیلهنقلیهاست، آن ها را مرور میکند. او میگوید کهحدود 20 دقیقهدر روز این فلشکارت ها را مرور میکند. نتیجهفوق العادهاست. نیلسن میگوید او از فلشکارت ها برای درک موضوعات پیچیدهای همچون برنامهکامپیوتری AlphaGo استفادهمیکند، یک مقالهرا چندین بار میخواند، هر بار نکاتی را کهباید حفظ کند روی فلشکارت قرار میدهد، تا زمانی کهکل مطلب را بفهمد و یاد بگیرد.
او از همین روش برای حفظ کردن محتوای کتاب های کوتاههم استفادهمیکند. همچین برای بهخاطر آوردن مکان هایی کهدوست دارد از آن ها بازدید کند، همین تکنیک را بهکار میبرد. او میگوید وقتی با فلشکارت چیزی را میآموزد، هرگز آن را فراموش نمی کند. نیلسن روش سادهای دارد:اگر یادگرفتن مطلبی باعث شود کهدر آینده5 دقیقهدر وقت او صرفهجویی شود، نیلسن آن مطلب را روی فلشکارت قرار میدهد، چون یاد گرفتن مطالب با این روش تنها 5 دقیقهزمان میبرد. زمانی کهبرای مرور این فلشکارت ها انتظار میرود، کمتر از 5 دقیقهاست، بهعبارت دیگر، کمتر از 5 دقیقهطول میکشد تا برخی چیزها را برای همیشهیاد بگیرید"
قطعاً پرارزش بهنظر میرسد. چون این تکنیک برای نیلسن کار میکند، آیا احتمال دارد این روش بهدرد شما هم بخورد؟ بلهچون استفادهاز فلشکارت با چند روش قدرتمند ذهن را مشغول میکند.
در 5 دقیقهیاد بگیرد و برای همیشهبهخاطر بسپارید
1. تکرار با فاصله
نیلسن تکرار بافاصلهرا علت موفقیت خود میداند. تحقیقات دراز مدت نشان دادهاست کهوقتی اطلاعات مرور میشوند ما بهتر آن را جذب میکنیم، همچنین زمان هایی کهدر حالت استراحت و تفکر بین مطالعهیا تمرین هستیم. نیلسن میگوید یک روز وقتی یک تور سگوی ( خودران دو چرخ) گرفتم این موضوع را فهمیدم. تا نیمههای راهتصور میکردم کهسگوی سواری کمی دشوار و آزاردهندهاست و بهخودم مطمئن نبودم. یک وقت استراحت 15 دقیقهای گرفتم و وقتی مجدد بهسراغ سگوی سواری رفتم فهمیدم کهمغز من تا حدی از تجربهسواری اول خود چیزهایی را آموختهاست.
این بار توانستم با اطمینان سوار آن شوم. تکرار بهشما کمک میکند تا آنچهرا آموختهاید حفظ کنید و تکرار با فاصلهبهمغز شما زمان میدهد تا آموختهها را جذب کند. این یک ترکیب قدرتمند است کهمیتواند کمک کند تقریبا هر نوع اطلاعاتی را بیاموزید و حفظ کنید.
در 5 دقیقهیاد بگیرد و برای همیشهبهخاطر بسپارید
فراخوانی فعال یکی از بهترین روش های یادگیری
2. فراخوانی فعال
بهترین فلشکارت ها شامل سوال از یک سو و پاسخ از سوی دیگر است. هنگامی کهبهسوال نگاهمیکنید، یک تلاش ذهنی برای بهیادآوردن پاسخ انجام میدهید، قبل از آن کهکارت را برگردانید و نگاهی بهآن بیاندازید. این سعی برای جستجوی بانک حافظه، فراخوانی فعال نامیدهمیشود و برای یادگیری بهمراتب بهتر از مطالعهکردن متن یا انتخاب پاسخ در یک کویز چند گزینهای است.
در 5 دقیقهیاد بگیرد و برای همیشهبهخاطر بسپارید
فرا شناخت برای کمک بهفراخوانی بهتر
3. فرا شناخت
فراشناخت، عمل تفکر در مورد تفکر است و تحقیقات نشان میدهد کهبهفراخوانی بهتر هم کمک میکند. طبق برنامهفلشکارت Brainscape وقتی از فلشکارت استفادهمیکنید و پاسخ های خود را بررسی میکنید، دائم از خودتان میپرسید کهپاسخ شما چقدر بهپاسخ روی فلشکارت نزدیک بودهو این کهآیا واقعاً پاسخ را میدانستید یا فقط خوش اقبال بودهاید. روش انجام این کار، شکلی از فراشناخت است و کمک میکند تا چیزهایی را کهآموختهاید، عمیقاً در حافظهشما جای بگیرد. و این دلیل دیگری است کهشما را متقاعد میکند برای هرچیزی کهمیخواهید یاد بگیرید باید از فلشکارت استفادهنمایید.
نیلسن میگوید کهبزرگترین امتیاز استفادهاز فلشکارت ها این است کهحافظه"دیگر یک رویداد تصافی نیست، کهبهشانس واگذار شود". او اکنون تضمین میکند کهمیتواند چیزهایی را کهمیخواهد بهیاد بیاورد و میگوید " این موجب میشود حافظهیک انتخاب باشد".
یادگیری کارکردیست کهبا آن، دانش، رفتار ها، توانمندی ها یا انتخاب های نو یا موجود بهترتیب درک یا تقویت و اصلاح میشوند، کهشاید بهیک تغییر بالقوهدر ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت بهنوع و گسترهی تجارب منجر شود. توانایی یادگیری در دسترس انسان ها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، منحنی یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری بهصورت آنی انجام نمیشود، بلکهبر اساس دانستههای گذشتهرشد میکند. بر همین پایه، دید ما یادگیری میتواند در راستای یک روش تعریف شود تا مجموعهای از دانش شیوهی انجام و گزارههایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری در نهایت بهتغییراتی میانجامد کهمعمولاً دائمی هستند.
بهترین روش یادگیری و نحوهیادگیری بهتر
یادگیری در انسان میتواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعهفردی، و تمرینات باشد کهممکن است هدفمند یا بهوسیلهانگیزش انجام شود. مطالعهی اینکهیادگیری چگونهرخ میدهد بخشی از روان شناسی تربیتی، عصب روانشناسی، تئوری آموزش و علوم پرورشی میباشد. یادگیری ممکن است در نتیجهی خوگیری یا شرطی شدن کلاسیک (همانطور کهدر بسیاری از تیرههای جنبندگان دیدهشدهاست) انجام شود یا اینکهمیتواند نتیجهی کارهای پیچیدهای نظیر بازی (کهصرفاً در جنبندگان هوشمند دیدهشدهاست) باشد. یادگیری ممکن است خودآگاهیا ناخودآگاهانجام شود. یادگیری اینکهیک رویداد ناگوار، فرارناپذیر است و نمیشود از آن پیشگیری کرد درماندگی آموختهشدهنامیدهمیشود. شواهدی وجود دارد کهدر انسان، در هنگام جنینی یادگیری در 32 هفتهپس از باروری شروع میشود، کهگویای این میتواند باشد کهدستگاهعصبی مرکزی بهاندازهی کافی توسعهیافتهاست و آمادهاست تا حافظهشروع بهکار کند.