
آیین افتتاح جشنوارهی فیلم فجر در حالی دقایقی کوتاهبعد از ساعت 19 شامگاه9 بهمن ماهدر برج میلاد برپا شد کهجمعیت زیادی در طبقههمکف سالن های همایش های برج حضور داشتند و عدهای در گوشههای سالن بهدنبال جا میگشتند
روز گذشتهسی و پنجمین جشنوارهفیلم فجر با برگزاری افتتاحیهای در برج میلاد کارش را آغاز کرد و سینماگران جوان با شانههایی آمادهدر این مراسم حضور پیدا کردند، بهاین امید کهسیمرغ در اختتامیههمین رویداد فرهنگی روی شانههای آنها آرام بگیرد.
افتتاحیهسی و پنجمین جشنوارهفیلم فجر سینمای ایران در سال 1395 کارش را در 9 بهمن ماهدر برج میلاد آغاز کرد.
دبیر این دورهاز جشنوارهفیلم فجر نیز محمد حیدری است او در دورهقبل در این سمت دارای تجربههایی شدهکهتلاش دارد این دورهرا با کمترین حاشیهبرگزار کند.
*هواسمان بهتاریخ باشد
بههر حال همیشهحاشیهجزو جذابیت های یک رویداد فرهنگی و هنری بودهکهخاطرههای تلخ و شیرین را رقم میزند. برگزارکنندگان، در ایجاد قوانین و فراهم کردن شرایط و مهمانان، در رعایت احترام بهقوانین تاثیر زیادی در شکل گیری این خاطرهها دارند، خاطرههایی کهتا چندی دیگر تبدیل بهتاریخ میشوند، تاریخی کهسالها بعد دیگرانی در آیندهاز آن یاد میکنند حتما باید حواسمان بهآنچهتاریخ در مورد ما قضاوت میکند باشد.
*نبود ازدحام در افتتاحیه
در ابتدای مراسم هنرمندان و سینماگران از ساعت 6 بهبعد وارد کاخ جشنوارهشد. تقریبا کسی در محوطهباز برج میلاد منتظر نایستاد و در اولین روز با ازدحامی کهروند برگزاری جشنوارهرا مختل کند مواجهنبودیم، این اتفاق را در اولین روز بهفال نیک میگیریم.
*شانههای آمادهبرای آرام گرفتن سیمرغ
در این میان چهرههای سینماگران را میتوان دید آنهایی کهدر پشت درهای بستهایستادهاند، در این میان جوان ترها کهامسال حضور پر رنگ تری دارند توجهبیشتری را بهخود جلب میکنند، آنها حتما بهتشویق و تقدیر نیاز دارند و همچنین نقد های سازندهکهدر جشنوارهبا شکل های متنوعی از آن مواجهخواهند شد و بی گمان نیم نگاهی بهسیمرغ های این دورهو امید اینکهبر شانهشان بنشیند. درهای سالن اصلی جشنوارهفیلم فجر در برج میلاد باز میشود. حاضرین وارد سالن میشوند تا شاهد افتتاحیهسی و پنجمین جشنوارهفیلم فجر باشند.
*مراسمی با آغاز مشکوک
نکتهجالب این بود کهبرخلاف سایر دورهها سالن برگزاری مراسم بهسرعت در دقایق ابتدایی پر شد و مراسم با کمترین تاخیر کهبه10 دقیقههم نمی رسید کارش آغاز شد آنقدر نداشتن تأخیر در آغاز یک مراسم در برنامههای ما عجیب است کهیکی از اصحاب رسانهبا لحن طنزآمیزی میگوید:«نداشتن تاخیر در این مراسم مشکوک بود». حالا احسان کرمی روی صحنهقرار میگیرد و سکان اجرای برنامهرا بهدست میگیرد.
*جای خالی جایی برای خبرنگاران
زمانی کهوارد سالن شدیم بهردیف ها کهنگاهی انداختیم متوجهشدیم روی صندلی ها نام فیلم ها با کاغذی نوشتهو چسباندهشدهبود تا عوامل یک فیلم بتوانند در کنار هم بنشینند، اما متاسفانهجایی بهاین شکل برای اصحاب رسانهدر نظر گرفتهنشدهبود و از افرادی کهدر تشریفات حضور داشتند نیز وقتی در این بارهپرسیدهمیشد اظهار بی اطلاعی میکردند و مشخص بود کهنسبت بهاین موضوع و حتی نحوهبرخورد با خبرنگاران بیگانهاند. در انتهای سالن و گوشهها یکی از خانم ها ما را هدایت کرد و گفت:اگر مهمان دعوتی و یا خبرنگار هستید در انتها بنشینید نگاهی کهانداختیم متوجهشدیم بیشتر قسمت ها افرادی نشستهاند کهجزء رسانهنبودند. حتما تفکیک کردن خبرنگاران از سایرین در جهت پوشش بهتر و با کیفیت مراسم توسط آنها میتواند تاثیر گذار باشد.
*ادای احترام سینماگران بهمادر شهید کنعانی
حالا تمام سالن پر شدهاست مشخص است کهبهتعداد مشخص و بهاندازهتوزیع بلیت ها صورت گرفتهاست. مگر میشود جشن جمعی در جایی در این سرزمین شکل بگیرد و ما یادی از شهدای مان نکنیم! بهیاد شهید کنعانی کهاز شهدای نیروی انتظامی و یکی حافظان مرزهای این سرزمین است کلیپی پخش میشود، مادر شهید کهدردانهخود را در مسیر آرامش و ما تقدیم کرد برای تقدیر از وی بهسمت صحنهمیآید، حالا با دیدن مادر شیرمرد ایران زمین شهید کنعانی سینماگران میایستند و با تشویق بهاو و فرزند شهیدش ادای احترام میکنند.
*مگر میشود شما را تقدیر نکرد
همیشهاز شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و یا نیروی انتظامی تقدیرهایی صورت گرفتهاست، اما این روزها نام شهدای آتشنشان جان برکف بر سر زبان ها است. مگر میشود در این ایام غم عظیم تهران و ایران را ندید و حس نکرد. حالا سینماگران ایرانی تصمیم میگیرند بهرسم ادب، فرهنگ و غیرت ایرانی از یکی از آتشنشان ها را تقدیر کنند.
*این مرد را تشویق نکنید!
خودش خواستهتا او را تشویق نکنند، براییش دست نزنند. دوربین چهرهاش را تا نشان میدهد سالن غرق در اندوهو یا حتی چیزی شبیهخجالت و شرم میشود و این مرد با همان لباس نارنجی رنگش روی صندلی نشستهمتوجهبغض عظیمی در گلویش میشویم کهکم کم چشمانش را خیس میکند.
امیر مهدیان با پایی مصدوم و چشمانی پر از اشک و گلویی پر بغض لنگان لنگان خود را روی صحنهمیرساند. آری از ما خواستند این مرد را تشویق نکنیم. احسان کرمی مجری برنامهاز جانب وی میگوید این مرد را تشویق نکنید چرا کهخودش خواستهاست و ما تنها ایستادیم برای ادای احترام بهشهدای آتشنشان.
*پلاسکو سالن جشنوارهفیلم فجر را بهسکوت کشاند
سالن یک بار دیگر برای غمی کهپلاسکو بر چهرهما ایرانی ها آوار کرد، میایستد. گلوهای پر بغض، چشمان پر از اشک، و نفس های عمیق کهگاهی سکوت سنگین کاخ جشنوارهرا بر هم میزند فضای جشنوارهرا بهآغوش گرفت. نهنمی توان امیر مهدیان ها را تشویق نکرد با اولین صدای دست سالن یکپارچهاو را تشویق میکند. هر وقت پای شهدا بهمیان آمدهرنگ و حزب و جناح های مختلف همهیکی شدهاند اینجا همهیک صدا را میشونیم و آن هم تشویق مردانی است کهروزهای سختی را تحمل میکنند این مرد ها کوهدرد بود. پای شهدا کهبهمیان است همهرنگ ها یکی میشود. حالا کهآغاز برنامهرا بهنام شهدا مزین کردیم راحت تر میتوان مراسم را پیش برد.
بهسراغ اولین بزرگداشت میرویم. محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران بههمراههمسرش روی صحنهحاضر میشود. سیمرغش را دریافت میکند خودش میگوید 40 سال زندگی مشترک داشته. او برای حاضرین آرامش درونی طلب میکند و ما برای تهران پر از بغض. باید ادامهداد و امید اینجا ارزش خود را نشان میدهد چرا کهامید حس پرشکوهزندگی است.
حجت اللهایوبی رییس سازمان سینمایی هم در صحبت هایش بهامید اشارهکرد. او گفت کهرهبری با دیدن این فیلم ها خوشحال خواهند شد چرا کهفیلم ها دلسوزانهو امید بخش هستند. ما هم امید داریم این مهم اتفاق بیفتد.
* کنایهطنزآمیز ایوبی بهسینما/ واکنش خبرنگاران بهمولانا خوانی رییس سازمان سینمایی
ایوبی با کنایهطنز آمیزی نسبت بهاینکهوقتی سکان سینما را بهدست گرفت فضای ناامیدی وجود داشت گفت:چقدر مولانا و حافظ خواندیم تا فضای امید دیدهشود کهالبتهبهدلیل اینکهخبرنگاران در طول این چهار سال با وی و مولانا خوانی هایش همراهبودند بهحرفش واکنش نشان دادند و تشویقش کردند. از ترانهعلیدوستی هم کهآمریکا را تحریم کرد تشکر کرد او این حرکت و بازخوردش را در سطح جهان نشان از قدرت سینمای ایران دانست.
بهسراغ دومین بزرگداشت میرویم یکی از خوشنام ترین تهیهکنندگان سینما غلامرضا موسوی. او هم از ترانهعلیدوستی قدردانی کرد و برای این بازیگر زن سینمای ایران و واکنش وی در مقابل قانون غیر اخلاقی آمریکا کلاهش را از سر برداشت و از علیدوستی تشکر کرد. در ادامهاز همسر خود کهطبق 38 سال تحملش کردهاست تشکر کرد.
*یک انتخاب درست در مسیر جشنوارهملی و بومی
«ارغوان شاخههمگون جدا ماندهمن.....آسمان تو چهرنگ است امروز» این بیتی از شعر آشنای خواندهشدهتوسط علیرضا قربانی است کهتوسط وی و گروهش در مراسم افتتاحیهجشنوارهفیلم فجر اجرا شد. مدتی بود کهرضا یزدانی در مراسم های سینمایی حضور پررنگی داشت اما حالا میتوان گفت در این دورهبا حضور این خوانندهجشنوارهملی ما بهرنگ و بوی ملی و بومی خود نزدیک شدهاست. بهنظر میرسد برگزار کنندگان جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی باید نسبت بهسنخیت برنامهها و شکل برگزاری مراسم ها برای نزدیک شدن بهاستانداردهای مد نظر بیش از پیش دقت کنند این انتخاب چهآگاهانهو چهغیر آن بهدرستی و در مسیر محتوای جشنوارهبود کهرضایتمندی مهمانان را با خود بههمراهداشت.
*تقدیر مرد نور و تصویر/ پلاسکو را فراموش نکنیم
نوبت بهتقدیر تورج منصوری مرد تصویر و نور سینما رسید کسی کهسلیقهمخاطب را در زیبایی شناسی تصویر و رنگ بالا میبرد او هنگام بزرگداشت خود کهدر کنارش هم دختر و پسرش حضور داشتند از حاضرین خواست ساختمان پلاسکو را فراموش نکنند و گفت کههوای آلودهتهران هم میتواند فاجعهای مثل پلاسکو را بهوجود بیاورد.
در آخرین بزرگداشت نوبت بهخالق اثر خاطرهانگیز «شهر موش ها» فرهاد توحیدی نویسندهمطرح سینما رسید کهبههمراههمسرش روی صحنهحاضر شد. نکتهجالب این کلیپ ساختهشدن آن در شهر رشت بود. فرهاد توحیدی بهقول خودش هم غر زد و هم تشکر کرد.
افتتاحیهسی و پنجمین دورهاز جشنوارهفیلم فجر بهکار خود خاتمهداد تا آغازی باشد برای ادامهآن. حتما در روزهای آیندهمانند سال های گذشتهو قبل تر از آن شاهد حاشیهها و اتفاقات مختلف خواهیم بود اتفاق هایی کهبهجذابیت سینما و جشنوارهکمک میکنند، اما امید است آنهایی کهدر شکل گیری این حاشیهها دخیل هستند بهتاریخ هم فکر کنند. از امروز تاریخ میسازیم تاریخی برای سی و پنجمین جشنوارهفیلم فجر.