بیشتر بخوانید

بهبود سریع آسیب دیدگی شانه با ورزش

بهبود سریع آسیب دیدگی شانه با ورزش

اثرات مفید ورزش برای بانوان

اثرات مفید ورزش برای بانوان

حرکات کششی برای رفع خستگی

حرکات کششی برای رفع خستگی

بهترین و بدترین ورزش برای بیماران هموفیلی

بهترین و بدترین ورزش برای بیماران هموفیلی

قبل ورزش غذا بخوریم یا بعد ورزش؟

قبل ورزش غذا بخوریم یا بعد ورزش؟

پاسخ به سوال اصلی مردان در مورد تمرینات کگل

پاسخ به سوال اصلی مردان در مورد تمرینات کگل

برای رفع کمردرد ناشی از نشستن زیاد گربه شوید !

برای رفع کمردرد ناشی از نشستن زیاد گربه شوید !

در رفتگی مکرر شانه شما و راه حل ما + آموزش

در رفتگی مکرر شانه شما و راه حل ما + آموزش

مضرات اسب سواری خانم ها

مضرات اسب سواری خانم ها

ورزشی که درد کمر را درمان و باسن را برجسته میکند

ورزشی که درد کمر را درمان و باسن را برجسته میکند
کسی که دیسک کمر دارد می تواند ورزش کند؟
خیلی ها بر این باورند چون دیسک کمر دارند نباید به هیچ عنوان ورزش کنند و فقط نسخه درمانی این دردها استراحت مطلق است اما بهتر است ورزش های ساده مثل پیاده روی را انجام داد

دیسک کمر و ورزشی که‌می‌توان انجام داد

اغلب وقتی صحبت از ورزش می‌شود، به‌یاد فواید ورزش می‌افتیم اگرچه‌اثرات مفید ورزش برکسی پوشیده‌نیست، اما ورزشی سودمند است که‌براساس توجه‌به‌ساختار عضلانی اسکلتی و در نظر گرفتن محدودیتهای خاص که‌در بعضی افراد وجود دارد، برنامه‌ریزی و انجام شود. بعنوان مثال تمام حرکات ورزشی سودمند نمی باشند و ضرر ناشی از انجام برخی از حرکات بیشتر از فایده‌آنهاست .

دیسک کمر و ورزش کردن

دنیای صنعتی امروزی، تنها آلودگی های محیطی را در پی ندارد، بلکه‌لحظه‌ای غفلت و بی توجهی به‌سبک زندگی سالم، نیز ممکن است مخاطرات زیادی را برای فرد به‌همراه‌داشته‌باشد، شاید همه‌چیز با بلند کردن جسمی سنگین از روی زمین آغاز شود و تا پایان عمر ، اندام فرد را درگیر دردهای جبران ناپذیری کند، بدون شک در بین اطرافیان مان، کم نیستند افرادی که‌دچار کمردرد نشده‌یا حرفی از دیسک کمر نزده‌باشند، کمردرد و دیسک کمر از مشکلات شایع اغلب ایرانیان است که‌سن و سال نیز نمی شناسد، اغلب این بیماری ها، ناشی از سهل انگاری بوده‌و فرد گاه‌برای گریز از درد، به‌روش های سنتی و گاه‌غیرعلمی نیز روی می‌آورد، نگران کننده‌تر آنکه، فردی که‌دچار کمردرد یا دیسک کمر می‌شود نسخه‌ی درمانی اش می‌شود، استراحت مطلق و پرهیز از ورزش

آیا این باور درست است کسانی که‌دچار دیسکوپاتی های کمر و گردن می‌شوند، نباید ورزش کنند؟«واقعیت این است که‌برخی ورزش ها برای افرادی که‌دچار دیسکوپاتی های کمر و گردن هستند، ممنوع است اگر کسی دیسکوپاتی کمر داشته‌باشد، ورزش هایی که‌با خمش و چرخش همراه‌است و نیز دراز و نشست، به‌آنها توصیه‌نمی شود؛ بهتر است به‌ورزش های ساده‌مثل پیاده‌روی بپردازند .»

 عضو هیئت علمی دانشگاه‌علوم پزشکی بقیه‌الله‌با بیان اینکه‌افراد مبتلا به‌دیسکوپاتی کمر و گردن، نباید استراحت مطلق داشته‌باشند افزود:«در موارد استثنا که‌فرد دیسکوپاتی حاد دارد فقط چندروز به‌وی استراجت مطلق تجویز می‌شود اما در کل کسانی که‌دیسکوپاتی و کمردردهای مزمن دارند، فعالیت های روزمره‌را باید خودشان انجام دهند .»

«اگر فرد بخواهد عود کمردرد خود را کاهش دهد، باید استقامت عضلات شکم، کمر و باسن را افزایش داده‌و به‌تعبیری کمربند لگنی را تقویت کرد، آن هم با یک حرکت ورزشی ساده، به‌این شکل که‌هرجا و در هر حالتی که‌باشند، می‌تواند عضلات شکم را به‌سمت مهره‌های ستون فقرات کشیده‌و بدون حبس نفس، به‌مدت بیست تا ٣٠ ثانیه‌در همان حالت باقی بماند، لازم است این حرکت روزی ٣٠ الی ٤٠مرتبه‌تکرار شود.» به‌گفته‌این متخصص پزشکی ورزشی، برای افزایش استقامت عضلات باسن نیز فرد می‌تواند روی شکم خوابیده، زانو را خم کرده‌و در آن حالت سعی کند پا را از زمین بلند کند، این روش نیز شروع مناسبی برای تقویت عضلات باسن است .

اما افراد مبتلا به‌دیسکوپاتی کمر و گردن و به‌طور کلی کسانی که‌به‌طور غیرحرفه‌ای ورزش می‌کنند برای جلوگیری از آسیب های ورزشی باید چگونه‌عمل کنند؟در پاسخ به‌این سئوال گفت:«از آنجایی که‌پیشگیری مقدم بر درمان است، برای جلوگیری از آسیب های ورزشی، فرد باید آمادگی جسمانی مناسب برای انجام ورزش موردنظر را داشته‌باشد، به‌طور مثال کسی که‌به‌ورزش فوتبال علاقه‌دارد، در صورت اضافه‌وزن، نباید ورزش را با فوتبال آغاز کند، این فرد ابتدا باید به‌ورزش های هوازی مانند پیاده‌روی بپردازد، وزن خود را کمی کاهش داده‌و وقتی عضلاتش استحکام لازم را پیدا کرد و به‌آمادگی قلبی - تنفسی مناسب رسید، به‌سراغ ورزش های رقابتی به‌مانند فوتبال و والیبال برود .»

 

دیسک کمر

دیسک کمر

«این باور که‌ما با یک زانوبند از آسیب های ورزشی جلوگیری کنیم درست نیست، این ابزار فقط کمی افزایش حس عمقی می‌دهد و تا اندازه‌ای از آسیب جلوگیری می‌کند، ولی مانع از بروز آسیب نخواهد شد .»

درصورتی که‌فردی مشکل زانو نداشته‌باشد چه‌مدت زمانی باید پیاده‌روی کند؟«اگر فردی آمادگی جسمانی لازم را داشته‌باشد، متخصصان پزشکی ورزشی، مدت زمان پیاده‌روی را برای آنها معین نمی کنند، بنابراین فرد می‌تواند بیش از یک ساعت نیز ورزش کند، اما توصیه‌می‌شود بعد از یک ساعت پیاده‌روی، چند دقیقه‌ای استراحت شود و بعد فعالیت ورزشی ادامه‌یابد، همچنین اگر کسی بخواهد روزانه‌١٢٠دقیقه‌پیاده‌روی کند، به‌شرط برخورداری از آمادگی جسمانی لازم و نداشتن اضافه‌وزن و بیماری های زمینه‌ای و وارد نشدن فشار به‌زانو، مانعی برای او وجود ندارد.» ورزش برای حفظ سلامتی و نیز به‌عنوان مکملی برای درمان برخی بیماری ها نیاز به‌اصول اولیه‌دارد که‌یکی از آنها گرم کردن بدن است، برای شروع ورزش چه‌مدت زمانی باید جسم را گرم کرد؟ عضو هیئت علمی دانشگاه‌علوم پزشکی بقیه‌الله‌در این باره‌تاکید کرد:«در یک جلسه‌ورزشی، فرد باید به‌مدت حداقل ٥ دقیقه‌بدن را گرم کرده‌و به‌مدت ٢ تا ٥ دقیقه‌حرکات کششی را انجام داده‌و بعد سراغ ورش اصلی برود.» در این بین برخی افراد در آغاز ورزش احساس می‌کنند عضلات بدن شان خشک است و انعطاف پذیری لازم را ندارد .

«به‌این دست افراد توصیه‌می‌شود حداقل در هفته‌سه‌روز تمرین های انعطاف پذیری و کششی انجام دهند، هر حرکت کششی نیر باید حداقل ١٥دقیقه‌تداوم یابد، فرد برای داشتن عضلات انعطاف پذیر باید روزانه‌٥ بار و به‌مدت ١٥ثانیه‌٣ الی ٤ عضله‌اندام تحتانی و قوقانی را تحت حرکات کششی قرار دهد، با تداوم این نسخه‌ورزشی، بعد از ٤ الی ٦ هفته‌بدن فرد از انعطاف پذیری لازم برخوردار خواهد شد .»

برخی بر این باورند که‌طناب زدن می‌تواند جایگزین ورزش های پرتحرک باشد و در مقایسه‌با سایر حرکات ورزشی فواید زیادی برای جسم دارد،«اگر ما بگوببم طناب زدن می‌تواند جای ورزش های هوازی و مقاومتی را بگیرد، این درست نیست، ولی طناب زدن برای افزایش استحکام قلبی عروقی و افزایش تراکم استخوان ها مفید است، همچنین طناب زدن به‌عنوان یک ورزش به‌تنهایی توصیه‌نمی شود مگر اینکه‌در کنار سایر ورزش های هوازی و کار با دستگاه، نقش مکمل را ایفا کند .»

 در ورزش های قدرتی و بدنسازی برخی در تلاش اند در طول یک جلسه‌تمامی حرکت های مربوط به‌گروه‌های عضلانی را انجام دهد، این متخصص پزشکی ورزشی در این باره‌توصیه‌کرد:«در چنین ورزش هایی اگر فرد بخواهد تمامی حرکت های مربوط به‌گروه‌های عضلانی را در یک جلسه‌انجام دهد، اشکالی ندارد، ولی باید بین فعالیت ورزشی اخیر و فعالیت ورزشی بعدی، ٤٨ ساعت فاصله‌بیافتد ، یعنی فرد اگر امروز تمرین های ورزشی مربوط به‌اندام فوقانی را انجام داده، باید ٤٨ ساعت با فعالیت ورزشی روز بعد او فاصله‌باشد، ضمن اینکه‌٤٨ساعت بعد نمی تواند دوباره‌به‌تمرینات اندام فوقانی بپردازد، بلکه‌باید حرکات مربوط به‌گروه‌های عضلانی اندام تحتانی را انجام دهد، اینجا فقط یک تبصره‌وجود دارد آن هم درخصوص ورزشکاران حرفه‌ای که‌با در نظر گرفتن شرایط خاص می‌توانند با فاصله‌٢٤ ساعت ورزش کنند .»

عضو هیئت علمی دانشگاه‌علوم پزشکی بقیه‌الله‌در ادامه‌به‌علاقه‌مندان رشته‌بدنسازی گفت:«برای شروع ورزش رشته‌بدنسازی، توصیه‌می‌شود سه‌روز در هفته‌برای این امر در نظر گرفته‌شود اما در صورت اصرار فرد به‌انجام بدنسازی روزانه، ضروری است تقسیم بندی مربوط به‌انجام ورزش های اندام تحتانی و قوقانی رعایت شود، اگر کسی در بدنسازی به‌دنبال طی کردن راه‌چندساله‌است باید بداند که‌تصمیم او منجر به‌عدم تناسب عضلات و استخوان هایش خواهد شد .»

«مکمل های ورزشی در صورت مجاز بودن و تجویز پزشک هیچ گونه‌آسیبی برای ورزشکار نخواهد داشت ولی متاسفانه‌بیش از ٩٠درصد مکمل های ورزشی، غیرورزشی اند، برخی از آنها داروهای چون تستوسترون است نه‌مکمل، برخی ورزشکاران متاسفانه‌انسولین و سوما مصرف می‌کنند که‌عوارض کوتاه‌مدت و درازمدتی به‌مانند سرطان و عقیم شدن در پی دارد.» علاوه‌بر اینها بسیاری از سالمندان جامعه‌علاقه‌مند ورزش اند اما شرایط جسمانی شان فرصت ورزش را به‌آنها نمی دهد:«سالمندان بالای ٨٠ سال می‌توانند روزانه‌ده‌دقیقه‌پیاده‌روی کنند، اگر زانو درد دارند و پیاده‌روی برای شان مشکل ساز است و برای اینکه‌از فعالیت فیزیکی غافل نشوند، سعی کنند کارهای منزل را خودشان انجام دهند، همچنین می‌توانند روزانه‌با وزنه‌های نیم کیلویی، اندام فوقانی و تحتانی را ورزش دهند .»

بیشتر بخوانید

باید نبایدهای بسیار مهم ورزش دیابتی ها

باید نبایدهای بسیار مهم ورزش دیابتی ها

تاثیر ورزش در کاهش حملات صرع

تاثیر ورزش در کاهش حملات صرع

هد زدن و آسیب مغزی

هد زدن و آسیب مغزی

7 توصیه برای ورزشکاران مبتدی

7 توصیه برای ورزشکاران مبتدی

نفس کشیدن بی دردسر و مفید

نفس کشیدن بی دردسر و مفید

تمرینات تای چی بر هر درد بی درمان دواست! + فواید

تمرینات تای چی بر هر درد بی درمان دواست! + فواید

دیابتی ها کی ، چطور و چه ورزشی کنند ؟

دیابتی ها کی ، چطور و چه ورزشی کنند ؟

درمان آسم ورزشی

درمان آسم ورزشی

ایروبیک قدرت حافظه را بالا می برد

ایروبیک قدرت حافظه را بالا می برد

تمرینات اصلاحی برای شمایی که گودی کمر دارید

تمرینات اصلاحی برای شمایی که گودی کمر دارید
مشاهده

مطالب بیشتر در ورزش درمانی

چطور ورزش مناسب فرزندم را انتخاب کنم؟

چطور ورزش مناسب فرزندم را انتخاب کنم؟

این علائم یعنی ورزش در دوران بارداری را فورا متوقف کنید

این علائم یعنی ورزش در دوران بارداری را فورا متوقف کنید

ضرورت ورزش برای زنان ایرانی

ضرورت ورزش برای زنان ایرانی

تمرین های ساده و موثر برای درمان و کاهش “درد های کمر”

تمرین های ساده و موثر برای درمان و کاهش “درد های کمر”

بهترین زمان و مفیدترین حرکات برای ورزش صبحگاهی

بهترین زمان و مفیدترین حرکات برای ورزش صبحگاهی

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش روزانه و درمان افسردگی

ورزش روزانه و درمان افسردگی

با یوگا به مصاف سرطان بروید

با یوگا به مصاف سرطان بروید

ورزش و پیشگیری از سرطان

ورزش و پیشگیری از سرطان

با ورزش هم میتوان درمان شد

با ورزش هم میتوان درمان شد

مطالب مرتبط

آسیب هایی جدی ورزش غیراصولی به بدن

آسیب هایی جدی ورزش غیراصولی به بدن

ورزشی که از تمام ورزش ها قدیمی تر است

ورزشی که از تمام ورزش ها قدیمی تر است

ورزشی که عمرتان را طولانی تر می کند

ورزشی که عمرتان را طولانی تر می کند

ضرورت ورزش برای زنان ایرانی

ضرورت ورزش برای زنان ایرانی

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش و درمان بیماری ها

پاتیناژ نوعی ورزش شاد با زیباترین حرکات نمایشی

پاتیناژ نوعی ورزش شاد با زیباترین حرکات نمایشی

کدام کمردرد ها را جدی بگیریم و درمان کنیم؟

کدام کمردرد ها را جدی بگیریم و درمان کنیم؟

ورزشی که درد کمر را درمان و باسن را برجسته میکند

ورزشی که درد کمر را درمان و باسن را برجسته میکند

ورزش در چه سنی برای کودکان ممنوع است؟

ورزش در چه سنی برای کودکان ممنوع است؟

5 عضو مهم بدن که حین ورزش فراموششان می کنید

5 عضو مهم بدن که حین ورزش فراموششان می کنید

ورزش تای چی چیست و چه فوایدی دارد؟

ورزش تای چی چیست و چه فوایدی دارد؟

پیشنهاد عالی به افرادی که از ورزش متنفرند

پیشنهاد عالی به افرادی که از ورزش متنفرند

ورزش مناسب برای کسانی که فتق دیسک دارند

ورزش مناسب برای کسانی که فتق دیسک دارند

اطلاعاتی بسیار مهم درباره پارگی دیسک کمر

اطلاعاتی بسیار مهم درباره پارگی دیسک کمر

فواید باورنکردنی که ورزش تنیس برای بدن دارد

فواید باورنکردنی که ورزش تنیس برای بدن دارد

تاثیر ورزش در کاهش حملات صرع

تاثیر ورزش در کاهش حملات صرع

اثر مثبتی که ورزش تایچی برای سلامت قلب دارد

اثر مثبتی که ورزش تایچی برای سلامت قلب دارد

اشتباهات ورزشی که بیمارتان می کند

اشتباهات ورزشی که بیمارتان می کند

افرادی که دیسک کمر دارند چی بخورن و چی نخورن ؟

افرادی که دیسک کمر دارند چی بخورن و چی نخورن ؟

کنار گذاشتن ورزش چه عوارضی دارد؟

کنار گذاشتن ورزش چه عوارضی دارد؟