
آیا با شیوههای تربیت کودک آشنایی دارید؟ آیا شما نیز میخواهید کودک منطقی تربیت کنید؟ آیا با شیوههای تربیت کودکان منطقی آشنایی دارید؟ آیا میدانید والدین چهنقشی در تربیت کودکان منطقی دارند؟ جواب تمامی سوالات خود را در این بخش از مجله اینترنتی فنجان بیابید.
بدون شک میدانید کودکتان بعد از دوران نوزادی خیلی زود نسبت بهدنیای اطرافش کنجکاو میشود. او ابتدا حواسش را آزمایش میکند و تجربههای جدیدی را با حواسش کسب میکند. خوشبختانهمغز کوچکش نسبت بههر چیزی در محیط زندگیش کنجکاو است و خیلی زود محیط اطرافش، آدم ها و اشیا را درک میکند.
یکی از اولین چیزهایی کهکودک میآموزد رابطهعلت و معلول است. او میفهمد کههر عملی، واکنشی منطقی دارد. یکی از مهمترین نکتههایی کهدر اینبارهمیفهمد این است کههر چیزی بهطور طبیعی بهچیز دیگری مربوط است.
شما میتوانید کودک را از همین دوران برای پرورش تفکر منطقی آمادهکنید. از هر زمان کهشروع کنید میتوانید یک کودک منطقی پرورش بدهید. بازی با کودک مهم ترین راهیادگیری و توسعهمنطق در او است.
یک کلاس منطق برای کودک پر است از اسباب بازی ها، عروسک ها و اشیای سرگرم کنندهو پدرومادری با انگیزهبرای آموزش و بازی با کودک! هربازی میتواند فرصتی برای آموزش تفکر منطقی در کودک باشد. این شما هستید کهباید بازی مناسب برای کودک خودتان را پیدا کنید.
یادتان باشد کودک خودش باید رابطههای منطقی را یاد بگیرد. نباید چیزی را بهزور یاد او بدهید. بهکودک نگویید بازی ها چهنکتهای را بهاو میآموزند اما آنها باید در سطحی باشند کهکودک را بهفکر یافتن دلایل بیندازند.
بازی «تو چی نیستی؟»
از کودک بپرسید او شبیهچهچیزی نیست. این بازی برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی اصلا جالب نیست اما برای یک کودکان 2-4 سال بسیار جالب است. مثال ها را از خوتان شروع کنید«من اسب نیستم؟ تو پاک کنی؟».
درشکل گیری منطق «چهچیزی بودن» و «چهچیزی نبودن» بسیار مهم است. در این بازی او یاد میگیرد چیزها را دستهبندی کند. . بهکودک دربارهتفاوت های سادهمیان حیوانات، انسان و اشیا توضیح های سادهبدهید. مثلا بگویید «اسب روی چهار پا راهمیرهاما من روی دو پا راهمیرم. پاک کن حرف نمی زنهو تکون نمی خورهاما من میتونم حرف بزنم و حرکت کنم».
بازی « بهمن بگو این چی نیست؟»
یک اسباب بازی مثل خرس یا ماشین کامیون را بلند کنید و بپرسید« این چی نیست؟ » کودکتان باید یاد بگیرد در پاسخ بهشما بهچیز دیگری فکر کند. چیزی کهحتی ممکن است در جلوی چشمش نباشد. نوبتی با کودک بازی کنید. یک بار در بین بازی وقتی خرسی را بهشما نشان میدهد بگویید «این یهخرسه» اگر کودک اشتباهشما را درست کرد بهاین معنی است کهشما بههدفتان رسیدهاید و البتهکودک بسیار باهوشی دارید.
بازی «بیا اسباب بازی ها رو برداریم»
این بازی هم شیوهتفکر منطقی را بهکودک یادمی دهد و هم بهاو میفهماند بعد از بازی باید اسباب بازی هایش را جمع کند. برای این بازی بهچند جعبهو سبد برای دستهبندی اسباب بازی ها نیاز دارید. از کودک بخواهید اسباب بازی های نرم را در یک جعبهبریزد. ماشین ها را جدا کند یا آنها را بهترتیب رنگ، اندازهونرمی یا سفتی دستهبندی کند. بعد از مدتی او این بازی را بهشکل های مختلف وبا ایدههای دیگری دیگری انجام میدهد.
بازی «مکعب سازی»
بازی با مکعب ها برای کودک جذاب است، او از ساختن هر چیز سادهای با مکعب خوشحال میشود. حتی در سنین نوزادی لمس مکعب ها برای شناخت حواس، علت و معلول، تفکر فضایی، تفکر روشمند، الگوسازی و خلاقیت مفید هستند. مکعب ها نهتنها برای مهارت های فیزیکی مفید هستند بلکهبرای حل مسایل ریاضی پایهو هندسهنیز مناسب اند.
استفادهاز مکعب های چوبی گام بعدی در آموزش هستند. توانایی ساخت اشیا و روی هم قرار دادن مکعب ها سن خاصی ندارد. هر کودکی ممکن است در سن خاصی این توانایی را بهدست بیاورد. با توجهبهخطرات احتمالی مکعب ها برای کودکان زیر سن سهسال، مکعب های چوبی گزینههای مناسبی هستند. همیشهبرای انتخاب اسباب بازی مناسب و بی خطر برای کودکتان دقت کنید. بهاندازهمکعب ها دقت کنید، آنها نباید آنقدر کوچک باشند کهکودک آنها را در دهانش بگذارد. اندازهمناسب مکعب ها برای کودک باید حداقل 4 سانتیمتر باشد. رنگ استفادهشدهدر مکعب ها نیز مهم هستند، آنها باید رنگ ثابت داشتهباشند. اگر پدر یا مادر خلاقی باشید میتوانید خودتان مکعب های دست ساز درست کنید. آنها حتما خلاقانهتر و ارزان تر هستند و اگر کودکتان بزرگ باشد خودش هم میتواند در ساخت آنها بهشما کمک کند. مکعب های رنگی و یا دارای حروف یا اعداد بر روی آنها میتواند در آموزش مهارت ها و آموزش های دیگر نیز بهشما کمک کند. هر چهکودک شما بزرگتر شود این مکعب ها میتواند کاربردهای بیشتری داشتهباشد. مکعب ها نسبت بهدیگر اسباب بازی ها مدت زمان استفادهبیشتری برای کودکتان دارد. علاوهبر مکعب ها، لگو ها، پازل ها و ابزارهای خانهسازی دیگر، همین کارکرد را دارند. تنها مشکل این اسباب بازی ها پیچیدگی و سختی کار با آنها برای کودکان زیر سهسال است. اگر کودکتان با بازی با لگو راحت نیست، از همان مکعب های چوبی استفادهکنید و برایش خانههای بلند و شهر بسازید.
در بازی با مکعب ها اسباب بازی های دیگر را نیز استفادهکنید. مثلا از ماشین یا عروسک های انگشتی برای جذابیت بیشتر استفادهکنید. وقتی کودک کمی بزرگ شد و مهارتهایش توسعهیافت، مکعب سازی میتواند پیچیدهتر و با مهارت بیشتری اجرا شود. با کودکتان بازی کنید. کودک مهارت های بسیاری را از تماشای کارهای شما بهدست میآورد. برایش خانهبسازید، آنها خراب کنید و از نو چیزهای تازهبسازید. بازی با کودک هم آموزش است هم تفریح. وقتی بازی تمام شد، فرصت مناسبی برای آموزش مهارت ها و عادت های تازهفراهم میشود. مکعب ها را با کودک جمع کنید و آنها را داخل یک سبد یا جعبهبریزید. او از شما یاد میگیرد مرتب باشد. حتی روش جمع کردن و چیدن مکعب ها را بهکودک بیاموزید. مرتب کردن و نظم بخشیدن تنها یک عادت رفتاری نیست. کودک از این طریق نیز مهارت هایش را تقویت میکند. سختی کار جمع کردن اسباب بازی های کودک نیز برای شما کم میشود. کودک باید یاد بگیرد مکعب ها را پرتاب نکند و روی آنها راهنرود. این آموزش فقط برای امنیت و پرهیز از خطرات احتمالی این رفتار است. نکتهدیگر این است کهاو حق ندارد سازههای دیگران را خراب کند. خراب کردن آنها خطری برای کودک ندارد اما او باید یاد بگیرد بهدیگران و تلاش هایشان احترام بگذارد.
بازی قلقک و نوازش
یکی از راههای تقویت تفکر منطقی همین نوع بازی های سادهاست. شایدتا کنون اصلا بهاین فکر نکردهباشید چهتجربهای پشت این بازی هاست. اما این بازی ها برای خنداندن و سرگرمی نیستند.
وقتی کودکتان کاری را خوب انجام میدهد یا کار مورد علاقهشما را انجام میدهد دست ها و انگشت هایتان را برایش تکان دهید. وقتی کودک میخندد قلقکش بدهید و یا وقتی پاهایش را میگیرد شکمش را نوازش کنید.
اکنون شما بازی خودتان را برای فهماندن معنای علت و معلول بهکودک ساختهاید. این بازی ها بهکودک منطق را میآموزد. وقتی او کاری انجام میدهد شما واکنشی نشان میدهید. فهم معنای علت و معلول مهمترین گام در رشد ذهنی کودک است. شاید خودتان هم نمی دانستید در واکنش های رفتاریتان چهمعنایی نهفتهاست.
بازی پرتاب و هدف
این بازی ممکن است برای شما وکودکتان جدید باشد. یک صفحهروی زمین بگذارید و یک کیسهلوبیا آمادهکنید. صفحهرا مانند صفحهدارت یا هر چیز مشابهدیگری امتیاز بندی کنید. از کودک بخواهید کیسهرا روی صفحهپرت کند و با او در این بازی مسابقهبدهید.
شاید فکر کنید این بازی هیچ ارتباطی بهآموزش تفکر منطقی ندارد. اما این بازی بسایر هوشمندانهاست. تلاش کودک برای گرفتن بیشترین امتیاز، دقت عمل در پرتاب کیسهو هماهنگی بین دست و چشم و رشد تفکر فضایی و یافتن روش های منطقی هدف اصلی این نوع بازی ها است. جذابیت بازی برای کودک بهاندازهآموزش مهارت ها در این بازی اهمیت دارند.
بازی دیگری کهبا کیسهلوبیا میتوانید خلق کنید. نگهداشتن کیسهروی سر و راهرفتن روی یک خط مشخص است. میتوانید بازی را کمی سخت تر کنید مثلا از او بخواهید در این حالت چیزی را از روی زمین بر دارد، با چشم های بستهراهبرود و یا برعکس و بهسمت عقب برود.
متناسب با سن کودک میتوانید باز هم بازی را سخت تر کنید. مثلا بهاو بگویید کیسهرا بههوا بیندازد، سهبار دست بزند و کیسهرا بگیرد و با حرکت ها موزون کیسهرا در هوا بگیرد. این مثال ها بهشما کمک میکند تا ایدههای جدید دیگری پیدا کنید. از خود کودک کمک بگیرید تا بازی را خلاقانهتر پیش ببرید. ممکن است کودکتان بعد از مدتی تردستی نیز یاد بگیرد.
رشد تفکر منطقی در کودک را جدی بگیرید. مهم نیست کودکتان چهبهرههوشی خاصی دارد، کی راهمیرود، کی حرف میزند و چهاستعداد متفاوتی نسبت بهکودکان دیگر دارد اما یادگرفتن تفکر منطقی و انتقادی برای کودک بسیار مهم است. هرچقدر او مسائل اطرافش را منطقی تر بررسی کند در آیندهدر یادگیری درس ها، حل مشکلات، کنترل احساسات و تصمیم گیری ها موفق تر است.
در مورد موفقیتها و شکستهای کودکان منطقی عمل کنید
برخورد منطقی با شکستها و موفقیتها باعث میشود انگیزهبرای کارهای بعدی در کودک از بین نرود. بزرگ کردن موفقیت و زیاد منفی جلوهدادن شکست هیچ کدام صحیح نیست. اگر فرزندتان در یک مسابقهورزشی مدال میآورد، آن را زیادهاز حد بزرگ و با اهمیت جلوهندهید، زیرا اگر دوبارهنتوانست مدال بیاورد شدیدا احساس بی ارزشی میکند و اگر هم شکست خورد آن را زیاد مهم تلقی نکنید تا بتواند باز تلاش خود را از سر گیرد. در این مورد، شکست و موفقیت در تحصیل حائز اهمیت ویژهای است.