یکی از پرفروش ترین مدل های هیوندای در بازار ایران مدل SUV سانتافهاست کهدر سال 2017 با انجام تغییراتی در چهرهروانهبازار رسمی ایران شدهاست. سانتافهکهسهسال قبل لقب پرفروش ترین خودرو وارداتی ایران را بهخود اختصاص داد یک محصول هوشمندانهاز کمپانی کرهای است کهدر عین ابهت و زیبایی، ارزانتر از هم ردههایش در ژاپن و آلمان است.
این شاسی بلند زیبا برای سال 2017 تغییراتی در گرافیک چراغ هایش دادهو از نظر تکنولوژیک سیستم روشنایی را بهروز کردهاست.در عین حال تغییراتی نیز در فرم سپر جلو و عقب پدید آمدهو شکل ظاهری آن را زیباتر و مستحکم تر کردهاست. برای مدل 2017، هیوندای دو موتور بنزینی متفاوت در نظر گرفتهکهنمونهعادی یک موتور 4 سیلندر با حجم 2400 سی سی است و 185 اسب بخار نیرو تولید میکند.
این ماشین در حالت عادی دیفرانسیل جلوست اما بهحالت دو دیفرانسیل نیز تبدیل میشود. فهرست امکانات مدل 2017 سانتافهنیز کامل تر شدهو در مدل سفارشی سیستم کنترل عبور در پیچ ها باعث چسبندگی بیشتر و حرکت سریع تر خواهد شد. سیستم کمکی پارک ماشین نیز بهبود یافتهو با دوربین 360 درجهکنترل میشود. چراغ های جلو بهلامپ های LED مجهز شدهو شکل مهشکن ها نیز تغییر یافتهو چراغ های عقب نیز تغییرات گرافیکی داشتهاند. صندلی های جلو و عقب قابلیت حرکت بیشتری پیدا کردهو حالت های بسیار متنوعی میگیرند. سقف پانورامیک، سیستم هشدار ترافیکی در هنگام دندهعقب، گرم کن و سردکن صندلی، گرم کن آینههای جانبی، رادار شناسایی عابر پیاده، آینههای مجهز بهچراغ هشدار جانبی، سیستم هشداردهندهدر حین تغییر ناگهانی لاین حرکت، در صندوق عقب هوشمند و بسیاری دیگر از امکانات در این خودرو تعبیهشدهاست کهقطعا برای مشتریان در سراسر جهان اغواکنندهخواهد بود.
طراحی خارجی
سانتافه2017 در جلو از سپری با طراحی جدید و همچنین جلوپنجرهبزرگ تر برخوردار است. چراغ های جلو نیز دستخوشی تغییراتی شدهو بهویژهLED های روزتاب بهالنترا شباهت دارد.
چراغ های عقب نیز از نوع LED بودهو اگزوزهای دوبل خودنمایی میکند. برای این شاسی بلند کرهای رینگ های 17، 18 و 19 اینچی قابل سفارش است. تغییرات ظاهری شاید نامحسوس باشد اما در کل کمک کردهاست خودرو ظاهر خوش استایل تر داشتهباشد.
فرم شیبدار سقف و شکل باریک شوندهپنجرهکوچک قبل از ستون C ظاهری اسپرتی بهسانتافهداده، هرچند موجب شدهفضای کافی برای سرها در ردیف سوم وجود نداشتهباشد.
طراحی داخلی
طراحی داخلی دچار اندکی تغییر شدهکهبا کمی دقت متوجهآن خواهید شد. سبک کلی طراحی زیبا است و از ترکیب مناسب رنگ ها و مواد مختلف استفادهشدهاست. چوب بکار رفتهدر سانتافهاگرچهمصنوعی است اما بسیار زیبا و ماهرانهکار شدهاست.
سایر بخش ها نیز عمدتا ترکیب فلز و پلاستیک میباشد و فقدان استفادهاز چرم و بافت های نرم تری کهدر برخی رقبا مانند مزدا CX-9 استفادهشدهاحساس میشود؛ بهویژهآنکهخودروی مورد آزمایش بالاترین ردهتجهیزاتی سانتافهاست.
صندلی ها محکم هستند و بهعقیدهعدهای پشتی سانتافهبیش از حد سفت و خشک است. موقعیت صندلی موجب اشراف کامل بر جادهاست با این حال تنظیم آن در هشت جهت میتواند در صورت لزوم موقعیت ایدهآل شما را در اختیارتان قرار دهد و همچنین از سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز برخوردار است.
در چنین اتومبیل های خانوادگی با وجود چندین رانندهحافظهبرای ثبت موقعیت صندلی و آینههای جانبی وجود دارد کهدر سانتافه2017 نیز بکار گرفتهشدهاست. همچنین در این تیپ گرمکن فرمان نیز در نظر گرفتهشدهاست.
صندلی های ردیف اول و دوم فضای کافی برای سر و پاهای سرنشینان بالغ دارد اما چنین حالتی بههیچ وجهدر ردیف سوم وجود نداشتهو با در نظر گرفتن ارتفاع پایین سقف و ارتفاع کم نشیمنگاهاز کف خودرو، این ردیف صرفا برای کودکان قابل استفادهاست. در عوض در این ردیف خروجی 115 ولت و 12 ولت برق و پورت USB وجود دارد.
ظاهر سانتافه
هیوندای یک برند اقتصادی است کهالبتهدر سالهای اخیر محصولات بسیار باکیفیتی نیز عرضهکردهاست. سانتافهبا در نظر گرفتن قیمت و نسبت بهرقبایش تجهیزات ایمنی و رفاهی خوبی داشتهو از میزان کشش، قدرت و کاربردی بودن قابل قبولی برخوردار است.
سانتافه2017 در بحث گارانتی تقریبا اکثر رقبای خود را پشت سر گذاشتهو یک گارانتی 60000 کیلومتری یا پنج سالهسپر تا سپر و گارانتی 10 سالهیا 100 هزار کیلومتری پیشرانهرا ارائهمیدهد.
هرچند تویوتا هایلندر یا هوندا پایلوت ممکن است مزایای بیشتری نسبت بهسانتافهداشتهباشند اما برای خانوادههایی با فرزندان زیاد سانتافهاتومبیلی بهصرفهخواهد بود.
سواری سانتافه2017 مثل همیشهسادهو راحت است و در عین حال در رانندگی های هیجانی نیز کم نمی آورد. هرچند با وجود سانتافهاسپرت با ظرفیت 5 نفر، خریداران سانتافه7 نفرهمعمولا دنبال رانندگی اسپرت نیستند اما هندلینگ سانتافهو پایداری آن در حرکت های ناگهانی قابل ستایش است. ترمز محکم بودهو فرمانخودرو واکنش مناسبی دارد.
اما اگر بهمباحث پیشرانهبپردازیم بههمان موتور 3٫3 لیتری V6 آشنا میرسیم که290 اسب بخار قدرت داشتهو از طریق یک گیربکس 6 دندهاتوماتیک نیرو را بهدو یا هر چهار چرخ منتقل میکند.
این موتور انعطاف کافی برای رانندگی در ترافیک شهری و قدرت لازم برای طی مسافت های طولانی در بزرگراهها و جادهها را داراست اما واکنش بهپدال گاز با اندکی تاخیر اتفاق میافتد.
گیربکس 6 دندهاتوماتیک نیز در تعویض دندهبهچالاکی گیربکس 9 دندهاتوماتیک هوندا پایلوت عمل نمی کند یا سرعت و دقت گیربکس CVT نیسان پتفایندر را ندارد.
کلید انتخاب حالت رانندگی در سمت چپ و پایین داشبورد قرار داشتهو شامل سهحالت نرمال، اسپرت و اکو میشود کهبا انتخاب هرکدام ویژگی های موتور، گیربکس و وضعیت فرمان اتومبیل تغییر میکند.
در حالت اکو فرمان اندکی سنگین شدهو پدال گاز بهگونهای است کهدر سرعت های کم حرکتی آرام بهارمغان بیاورد اما در حالت اسپرت فرمان و گاز هر دو تیز شدهو نیاز بهدقت بالاتری در استفادهدارند.
رانندگی سانتافهمحکم است. پایداری و ثبات خودرو بهشما اعتماد بهنفس دادهولی برجستگی های جادهرا نیز احساس میکنید کهالبتهخیلی ناراحت کنندهنیست. اگر بهدنبال سواری راحت تر هستید میتوانید از تایرهای پهن تر با رینگ های کوچک تر 17 اینچی استفادهکنید کهالبتهما در این آزمایش از رینگ های 19 اینچی استفادهکردهایم. اما باید بهاین نکتهنیز توجهکرد کهبا استفادهاز تایرهای پهن میزان سروصدای ناشی از برخورد لاستیک با جادهو صد البتهمصرف سوخت نیز بیشتر میشود.
هیوندای سانتافهو مشخصات آن
حال کهصحبت از مصرف سوخت شد باید بگوییم کهنباید از سانتافهبا موتور 3٫3 لیتری V6 انتظار مصرف کم داشتهباشید. مصرف سوخت در تیپ های لیمیتد و لیمیتد آلتیمیت در حالت شهری، جادهای و ترکیبی بهترتیب 13٫8، 10٫2 و 11٫7 لیتر در صد کیلومتر است و در تیپ های پایین تر تقریبا یک لیتر در هر صد کیلومتر بهمصرف سوخت اضافهمیشود. همچنین در صورت انتخاب حالت چهار چرخ متحرک یک لیتر از ارقام فوق کاستهخواهد شد.
بسیاری از رقبای سانتافهموتور چهار سیلندر توربو با مصرف کمتر و یا حتی مانند هایلندر نسخههیبریدی ارائهمیکنند کهسانتافه2017 هنوز در این زمینهعقب تر از سایر رقبا است.
نکات مثبت:
پیشرانهی 6 سیلندر قدرتمند هیوندای سانتافهمدل 2017 شتابی سریع را ارائهمیدهد؛ تعداد بسیاری ویژگی های استاندارد در قبال هزینهای کهپرداخت میکنید بهشما اعطاء میشود؛ فضای داخلی خودرو نشان دهندهی طراحی عالی آن بودهو فناوری های کاربردی با رابط کاربری آسان را در اختیار شما قرار میدهد؛ پوشش گارانتی خودرو نیز شگفت انگیز است.
نکات منفی:
ظرفیت حمل بار آن در مقایسهبا برخی رقبا کوچک تر است.
هیوندای سانتافه2017 قیمت گذاری شد
هیوندای سانتافه2017 بهتازگی وارد بازار ایران شدهاست و گاهی تا 240 میلیون تومان قیمت گذاری میشود. این خودرو در واقعیت قیمتی بین 221 تا 232 میلیون تومان دارد. البتهکهاحتمال دادهمیشود سانتافه2017 بهقیمت 219 میلیون تومان هم برسد.
تست ایمنی سانتافه2017
در آخرین ارزیابی ها، سانتافههای مدل 2017 کهپس ماهمارس سال جاری ساختهشدهاند، بالاترین درجهایمنی با نام "پیک پلاس" را در این تست کسب کردند.مهندسان این موسسسهیادآور شدند کهبیشینهضریب نفوذ در کف شاسی در پایین ستون متصل بهدرهای جلو حدود 10.2 سانتی متر بودهاست. در تست همپوشانی کوتاه، کمربند ایمنی و کیسههای هوا بهخوبی عمل کردهاند. در این بخش سانتافههای مدل Ace شاخص خوب را کسب کردند.
نسخههای قبلی سانتافهدر این تست امتیاز مرزی را کسب کردند. در تصادف ساختگی تست قبل، نفوذ در قسمت های کف شاسی روی ستون لولا به25.4 سانتی متر رسید. ستون فرمان نیز حدود 12.7 سانتی متر بهسمت راست منحرف شد.
هیوندایی سانتافه2017 همچنین امتیاز خوب را در تست هم پوشانی متوسط، ارزیابی جانبی، استقامت سقف و حفظ موقعیت سربهدست آورد. سامانههای اجتناب از تصادف نیز رتبهاین خودرو را بهردهبرتر ارتقاء داد و باعث کاهش سرعت خودرو در هنگام برخورد با موانع شد.
سانتافهنیز رتبههای خوب دیگری در آزمون کف ، جانبی، مقاومت سقف و پایداری و برخورد از جلو بدست آورد.
سیستم پیشگیری از تصادف جلو بههمراهسیستم منحنی تطبیقی، امتیاز خوبی در ارزیابی چراغ جلو از شرکت IIHS دریافت کردهاست. اما هالوژن های روشنایی جلو در این تست امتیاز ضعیفی ر بهدست آوردند.
قیمت سانتاقهو تفاوت آن با مدل های دیگر
ارزیابی کلی
با نشستن پشت فرمان هیوندای سانتافهمدل 2017 احساس خاصی بهشما دست میدهد. ترکیب هندلینگ قابل پیش بینی و منسجم و فرمان پذیری دقیق، اعتماد بهنفس شگفت انگیزی را در جادهبرای شما بهارمغان میآورد. سیستم تعلیق آن نیز کیفیت سواری را کهشما از یک خودروی کراس اوور انتظار دارید، فراهم میکند. عدم وجود سر و صدای جادهو ورود بادهای مزاحم از بیرون بهداخل خودرو را نیز بهشیوهی رانندگی راحت آن اضافهکنید.پیشرانهی 6 سیلندر 3.3 لیتری استاندارد آن شتابی سریع را بدون هیچ درنگی ایجاد میکند. این نیروی خالص بهجعبهدندهی شش سرعتهمنتقل میشود کهتعویض دندههای نرم و رنج وسیعی از حالات را فراهم میکند.