بیشتر بخوانید

کامل ترین دستور تهیه چیپس آلو

کامل ترین دستور تهیه چیپس آلو

دستور تهیه ساده و لذیذ پخت مربای بهارنارنج

دستور تهیه ساده و لذیذ پخت مربای بهارنارنج

“لواشک انار و به” خانگی را چگونه درست کنیم؟

“لواشک انار و به” خانگی را چگونه درست کنیم؟

طعم فوق العاده ترشی خیار شکم پر با این دستور تهیه

طعم فوق العاده ترشی خیار شکم پر با این دستور تهیه

روش درست کردن “خیارشور” فوری در منزل

روش درست کردن “خیارشور” فوری در منزل

آموزش تهیه مرحله به مرحله بستنی هندوانه

آموزش تهیه مرحله به مرحله بستنی هندوانه

روش تهیه “مربای گردو” با متفاوت ترین طعم

روش تهیه “مربای گردو” با متفاوت ترین طعم

کامل ترین دستور تهیه “ترشی خیار چنبر” و ترشی بادمجون

کامل ترین دستور تهیه “ترشی خیار چنبر” و ترشی بادمجون

فوت و فن ساخت فر دستی در خانه

فوت و فن ساخت فر دستی در خانه

افزایش میل جنسی با تهیه “مربای شقاقل”

افزایش میل جنسی با تهیه “مربای شقاقل”
فلسفه جالب آشپزی و غذا را در اینجا بخوانید!
غذا مقوله ای است که با زمان پیش می رود غذایی که ما دوست داریم، غالباً همان چیزی است که کمبودی را در بدن یا روان ما جبران می کند؛ یعنی غذایی که در ما تعادل ایجاد می کند. بدین ترتیب غذاها می توانند یاری مان کنند نسخه هایی کامل تر از خودمان را شکوفا کنیم.

هرغذایی دانشی دارد

ما از غذاهایی که‌می‌خوریم، انتظار داریم به‌ما کمک کنند تا خصوصیات آن ها را در سطحی بالاتر به‌دست آوریم. می‌خواهیم آرامشِ اطمینان بخش آووکادو، سهولت انجیر در شهوت رانی، حریم خصوصیِ باشکوهِ حلزون و تعهّد سفت و سخت مارچوبه به‌فردیّت را فراچنگ آوریم. ما به‌واسطۀ سرسپردگی به‌شجاعت و قدرت به‌سراغ اِستِیک می‌رویم و عسل می‌خوریم تا میل به‌لذت بردن از سادگی در ما تقویت شود. ممکن است یک لیوان پر از شیر بخوریم تا بین زمان حال و روزهای گذشته‌دیواری ایجاد کنیم.

چرا مردم جوامع گوناگون غذاهای متفاوت می‌خورند و کدام عوامل بر انتخاب های غذایی تاثیر دارند بعضی علت ها به‌شرح زیرند.

1) غذا در ما توازن ایجاد می‌کند

هر یک از ما به‌نحوی نامتوازن هستیم. مثلاً یکی از ما بیش ازحد متفکر یا احساسی است، دیگری صفات مردانه‌یا زنانۀ زیادی دارد و شخصی دیگر بیش ازحد آرام یا بی قرار است. غذایی که‌ما دوست داریم، غالباً همان چیزی است که‌کمبودی در بدن یا روان ما را جبران می‌کند:غذایی که‌در ما تعادل ایجاد می‌کند. اینکه‌دلمان غذایی را می‌خواهد، ممکن است به‌این علت باشد که‌آن غذا حاوی مقادیر زیادی از چیزهایی است که‌در زندگی خود بیشتر به‌آن ها نیاز داریم. احتمالاً آن غذا سرشار از آرامشی است که‌تحسینش می‌کنیم و درعین حال تاحد زیادی از آن محرومیم. شاید یکی از خواص هلو مهربانی و عطوفتی باشد که‌آرزویش را داریم و در کار و روابط خود از آن بی بهره‌ایم. غذایی که‌از نظرمان لذیذ است، چیزی را برایمان آشکار می‌سازد که‌روح و جسممان بدان نیازمند است. غذا می‌تواند یاری مان کند نسخه‌هایی کامل تر از خودمان را شکوفا کنیم.

2) غذا ما را به‌بخش هایی پیچیده‌از وجودمان متصل می‌کند

ما موجودات پیچیده‌و لایه‌لایه‌ای هستیم. نمی توانیم بگوییم تمام بخش های مهم وجود ما به‌اندازۀ کافی در معرض دید و توجه‌قرار دارند. ما گذشته‌ای طولانی و رویدادهای جاری بسیاری داریم که‌قادر به‌دیدن تمام آن نیستیم. بنابراین ممکن است بخش مهمی از شخصیت یک فرد در زیر خروارها موضوع دیگر مدفون شده‌باشد. ممکن است قابلیت شگفت زده‌شدن از چیزهای ساده‌ای که‌در جریان زندگی روزمره‌اتفاق می‌افتند، در ما کمرنگ شده‌باشد؛ اما قطعاً نابود نشده‌و می‌توانیم آن را بازگردانیم.

قدرتِ تداعی گر غذاهای خاص آن ها را به‌مجراهای قدرتمندی برای یادآوری خاطرات سودمند تبدیل می‌کند. غذای مناسب می‌تواند دسترسی ما به‌نواحی فراموش شدۀ روان را تسهیل بخشد. ممکن است نیاز یک فرد به‌خوردن ماهی و چیپس ارتباطی با دوران کودکی او داشته‌باشد و قسمتی از شادابی و هیجان زندگی در آن دوران را برایش به‌ارمغان آورد. ممکن است به‌نوعی خاص از همبرگر احتیاج داشته‌باشیم تا ما را به‌انرژی و نشاط 28سالگی در اسپانیا بازگرداند.

غذا

به‌برکت غذاخوردن، شخص می‌تواند بار دیگر با نقاط عطف روزگار گذشتۀ خود ارتباط برقرار کند. منظورمان گذشته‌ای است که‌گاهی به‌سادگی فراموش می‌شود.

3) غذا می‌تواند کمکمان کند که‌زندگی خود را تغییر دهیم

غذاها حامل حکمت اند:مهربان باش، خوبی را فراموش نکن، شجاعت را یاد بگیر و....

وقتی سعی می‌کنیم زندگی خود را تغییر دهیم، کاری که‌اغلب مجبور به‌انجامش هستیم، غذا می‌تواند به‌یاری مان بیاید. قطعاً باید خود را با چیزهای دیگری مشغول کنیم:کتاب هایی که‌به‌مسیری درست هدایتمان می‌کنند، دوستان، کار، سفرهای کوتاه‌در روزهای تعطیل... اما غذا نیز در تلاش برای اصلاح درون، نقشی برای ایفاکردن دارد.

انتخاب رژیم غذایی خاص کافی نیست. استفاده‌از یک رژیم غذایی شاید برای کاهش وزن مفید باشد؛ اما برای تغییر زندگی به‌چیزی بیش از آن نیازمندیم. باید در راه‌رسیدن به‌یک زندگی منظّم تر یا ارتباطِ بیشتر با دیگران از غذا کمک بگیریم. نحوۀ غذاخوردن می‌تواند پشتیبانی برای بلندپروازی های ما باشد.

4) غذا می‌تواند از انحطاط دین جلوگیری کند

یکی از عملکردهای مطبوع دین اجرای مراسم آیینی است. این آیین های دینی برای اینکه‌ما را برای مواجه‌با ایده‌ها و تجربه‌های بزرگ آماده‌کنند، به‌طرز خیره‌کننده‌ای از غذاهایی استفاده‌می‌کنند که‌با دقت فراوان انتخاب شده‌اند؛ زیرا این غذاها نماد فضایل خاصی هستند که‌ادیان بر آن ها تأکید می‌ورزند.

برای مثال بودیست های ذن را تشویق می‌کردند تا با خوردن آرام یک فنجان چای که‌با حوصلۀ فراوان دم شده‌است، به‌ارزش دوستی بیندیشند. در سال های اول مسیحیّت، مؤمنان برای یادکردن از منجی، گوشت قوچ می‌خوردند که‌حیوانی نجیب و درعین حال آسیب پذیر است. یهودیان در مراسم خود فطیر و ترب کوهی تند می‌خورند تا شجاعت مؤمنانی را که‌از مصر گریختند، به‌یاد آورند.

چیزهای دقیقی که‌ادیان دربارۀ شیوۀ زندگی کردن به‌کمک غذاها به‌ما می‌گویند، در زمان ما ضرورتاً الزام آور نیستند. اما ایده‌ای که‌با استفاده‌از غذا مردم را به‌فکرکردن و احساس کردن به‌شیوه‌هایی خاص تشویق می‌کند، همچنان سودمند و مفید است.

ما باید غذاهایی هم تراز با این غذاهای آئینی، یعنی چای، قوچ و ترب کوهی پیدا کنیم که‌مخصوص به‌خودمان باشند. یعنی باید ارزش هایی را که‌برایمان از اهمیت زیادی برخوردارند، مشخّص کرده‌و سپس آن ها را با غذاهایی پیوند دهیم که‌بیشترین هماهنگی را با آن ها دارند. در پایان نیز آن ها را به‌شکلی منظّم در وعدۀ غذایی خود بگنجانیم و به‌شیوه‌ای آئینی میل کنیم.

غذا


مثلاً از آنجا که‌در زمستان های سخت و طولانیِ اروپای شمالی، کره‌و امریکا فراموش کردن فضایل پاگانی همچون خورشید، بدن و خوش رویی، بسیار محتمل است، می‌توان آیینی سکولار و مدرن با مرکزیت سه‌غذای خاص ابداع کرد که‌در جشن ها و مراسم خاص برگزار شود. آن سه‌غذا می‌توانند لیمو، پاپایا و زیتون باشند. این نگهبانان ارزش های کهن در ساعت چهار بعدازظهری زمستانی در سئول یا فرانکفورت به‌شدت در معرض خطر هستند.

5) آشپزی؛ راهی به‌سوی فردیّت

در آغاز زندگی، مادرهایمان چیزهایی برای ما درست می‌کردند که‌فکر می‌کردند دوست داریم و در اکثر مواقع نیز اشتباه‌می‌کردند. ازاین رو نمی توانستیم هر چه‌دوست داریم، بخوریم. بنابراین مجبور بودیم سال های سال چیزهایی بخوریم که‌خوش حالمان نمی کرد.

بخشی از فردبودن و نه‌صرفاً وجودداشتن، به‌یادگیری شیوه‌هایی مبتنی است که‌به‌ما اجازه‌می‌دهند جزئیات جهان بیرونی را در هماهنگی با جهان درونی خود بچینیم. یادگرفتن آشپزی نقشی مهم در این موضوع ایفا می‌کند؛ زیرا نشان از سرسپردگی ما به‌همسوساختن بدنمان با باورهای حقیقی و امیدهایمان دارد.

ما دیگر در غذاخوردن و پذیرفتن آنچه‌جهان به‌ما عرضه‌می‌کند، منفعل نیستیم؛ بلکه‌یاد می‌گیریم نیازهای خود را تعریف کرده‌و مطمئن باشیم خودمان می‌دانیم چگونه‌آن را تأمین خواهیم کرد.

6) غذا؛ راهی برای برقراری ارتباط

برخی از ما در به‌کاربردن کلمات مهارت کافی نداریم. می‌خواهیم منظور خودمان را منتقل کنیم؛ امّا موفّق نمی شویم؛ مثلاً دوست داریم از کسی قدردانی و تشکر کنیم یا بخش های پیچیده‌ای از خودمان را برای کسی ابراز کنیم. می‌خواهیم آن ها از تخیّلات، مهارت ها یا علاقۀ ما به‌شفافیت و رک گویی آگاه‌باشند.

اما آنچه‌را به‌سختی می‌توان با کلمات ادا کرد، می‌شود از طریق غذا منتقل کرد. پنۀ مرغ با ریحان تازه‌می‌تواند به‌اندازۀ نوشته‌ای عاشقانه‌و طولانی، گویای علاقۀ ما به‌شخصی باشد. قارچ کبابی می‌تواند به‌معنای نوعی خوشامدگویی صمیمانه‌باشد. مرغ سوخاری می‌تواند به‌معنای هماهنگی بیشتر بین اعضای خانواده‌باشد. شربت انبه به‌همراه‌تکه‌های مربع شکلِ شکلات سیاه، شکلی از آرمان شهر را مجسّم می‌کند. غذا نیز مثل موسیقی بی پرده‌و بی واسطه‌است و می‌تواند چیزهای مهم بگوید؛ بدون اینکه‌لازم باشد از زبان ملال آور روزمره‌استفاده‌کند.

بیشتر بخوانید

تکنیک های درست کردن مربای پوست پسته خوش طعم و بی نظیر

تکنیک های درست کردن مربای پوست پسته خوش طعم و بی نظیر

نکات تکمیلی بهترین روش پخت غذاهای نذری محرم

نکات تکمیلی بهترین روش پخت غذاهای نذری محرم

ساده ترین روش درست کردن “کالباس” در خانه

ساده ترین روش درست کردن “کالباس” در خانه

سری دوم بهترین روش پخت غذاهای نذری محرم

سری دوم بهترین روش پخت غذاهای نذری محرم

نحوه درست کردن چند شور و ترشی خوشمزه

نحوه درست کردن چند شور و ترشی خوشمزه

آموزش تهیه “شوید پلو با میگو” با روش ساده و عالی

آموزش تهیه “شوید پلو با میگو” با روش ساده و عالی

طرز تهیه یک “کوکوی مرغ و سبزیجات” فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه یک “کوکوی مرغ و سبزیجات” فوق العاده خوشمزه

با این تکنیک ها باگت تخم مرغی را به راحتی درست کنید!

با این تکنیک ها باگت تخم مرغی را به راحتی درست کنید!

خوشمزه ترین طرز تهیه “رولت بادمجان” با مرغ با طعم فوق العاده

خوشمزه ترین طرز تهیه “رولت بادمجان” با مرغ با طعم فوق العاده

نحوه درست کردن سس آواکادو برای سالاد و چیپس

نحوه درست کردن سس آواکادو برای سالاد و چیپس
مشاهده

مطالب بیشتر در گوناگون

آموزش درست کردن “مربای گلابی” خاص و خوشمزه

آموزش درست کردن “مربای گلابی” خاص و خوشمزه

دستور تهیه “سس رژیمی فرانسوی” بدون روغن

دستور تهیه “سس رژیمی فرانسوی” بدون روغن

طرز تهیه “ترشی بادمجان” شکم پر فوق العاده خوش طعم و پرطرفدار

طرز تهیه “ترشی بادمجان” شکم پر فوق العاده خوش طعم و پرطرفدار

“لواشک کیوی” خوشمزه و خانگی همراه با دستور تهیه کامل

“لواشک کیوی” خوشمزه و خانگی همراه با دستور تهیه کامل

طعم فوق العاده خیارشور با این طرز تهیه بی نظیر

طعم فوق العاده خیارشور با این طرز تهیه بی نظیر

طرز تهیه “زولبیا و بامیه” درخانه با نکات و تصاویر

طرز تهیه “زولبیا و بامیه” درخانه با نکات و تصاویر

نحوه درست کردن ترشی رنگارنگ فلفل دلمه ای با طعم متفاوت

نحوه درست کردن ترشی رنگارنگ فلفل دلمه ای با طعم متفاوت

کامل ترین طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی با آبغوره

کامل ترین طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی با آبغوره

طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه

طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه

راز و رمز درست کردن یک “فسنجان” خوشرنگ و خوشمزه

راز و رمز درست کردن یک “فسنجان” خوشرنگ و خوشمزه

مطالب مرتبط

افرادی که نباید وسط غذا آب بخورند

افرادی که نباید وسط غذا آب بخورند

اشتباهی در جویدن غذا که زشت و پیرتان می کند

اشتباهی در جویدن غذا که زشت و پیرتان می کند

عادت و باورهای غلطی که باعث چاقی می شوند

عادت و باورهای غلطی که باعث چاقی می شوند

بهترین و سالم ترین روش افزایش اشتها

بهترین و سالم ترین روش افزایش اشتها

وقتی لاغری نشانه بیماری می شود!

وقتی لاغری نشانه بیماری می شود!

دیگر نگران انتخاب غذا برای سحری و افطار نباشید

دیگر نگران انتخاب غذا برای سحری و افطار نباشید

آموزش بهترین آشپزی ایرانی، مدرن و ساده(+نکات)

آموزش بهترین آشپزی ایرانی، مدرن و ساده(+نکات)

اشتباهات بزرگ شما در آشپزی و آماده سازی غذا

اشتباهات بزرگ شما در آشپزی و آماده سازی غذا

ترفندهای آشپزی که هر بانویی باید بداند

ترفندهای آشپزی که هر بانویی باید بداند

جملات زیبا برای تبریک روز جهانی غذا

جملات زیبا برای تبریک روز جهانی غذا

فوت و فن جالب “رفع تندی غذا” در 3 سوت!

فوت و فن جالب “رفع تندی غذا” در 3 سوت!

ایستاده غذا نخورید

ایستاده غذا نخورید

غذا خوردن بدون قاشق با دستگاه جالب!

غذا خوردن بدون قاشق با دستگاه جالب!

اختلال در هضم غذا با مصرف ماست و سالاد همراه غذا

اختلال در هضم غذا با مصرف ماست و سالاد همراه غذا

بهترین زمان خوردن غذا در زمستان و تابستان

بهترین زمان خوردن غذا در زمستان و تابستان

چرا گردشگران در رستوران ها غذا نمی خورند ؟

چرا گردشگران در رستوران ها غذا نمی خورند ؟

آداب نشستن بر سر میز غذا و خوردن غذا

آداب نشستن بر سر میز غذا و خوردن غذا

چرا مزه غذا در هواپیما تغییر می کند؟

چرا مزه غذا در هواپیما تغییر می کند؟

“غذا خوردن درست” و نرمال یعنی این

“غذا خوردن درست” و نرمال یعنی این

فواید غذا خوردن در کنار خانواده برای کودک

فواید غذا خوردن در کنار خانواده برای کودک