
برای برقراری ارتباط موثر با دیگران باید خود را بهطور کامل بشناسید و بتوانید احساسات و عواطف خود را بدرستی موقعیت های مختلف مهار کنید. برقراری ارتباط موثر سبب میشود دیگران بهشما احترام بگذارند و اعتماد داشتهباشند.
ارتباط موثر زندگی را ثمربخش میکند، اما بهشرطی کهمهارت های این ارتباط را بیاموزیم. اگر در برقراری ارتباط چندان موثرعمل نکنید، زندگی تان را در یک یا چند بعد ناقص خواهید دید.
در این بخش از مجله اینترنتی فنجان با شیوههای ارتباطی در مواجهبا افراد متفاوت آشنا شوید و سعی کنید برای برقراری ارتباط موثر خطاهای ارتباطی خود را اصلاح نمایید.
ازدواج پیچیدهترین شکل روابط انسانی است کهبدون ارتباط اثربخش نمی تواند شکوفا شود. ارتباط موثر برای ادارهکردن خانوادهبسیار پر اهمیت است.نداشتن مهارت ارتباطی لازم سبب میشود کهدر بین زوجین ، رابطهموازی بدون صمیمیت ایجاد گردد.
اگر مهارت های ارتباطی وجود نداشتهباشد ،عشق میان همسران، دوستان، والدین و فرزندان بهمقدار زیادی کاهش مییابد.
روش هایی کهبهما کمک میکنند تا شکاف های بین فردی ما و دیگران از بین بروند ، برای برقراری روابط رضایتبخش در خانوادهمفید میباشند. ارتباط موثر بین زوجین سبب میشود دو طرف، با وجود تفاوت های بسیار خود را برابر احساس کنند.
زنان باید خود را برابر با مردان بدانند و بدون احساس وابستگی و فرودستی بهتوصیف و تشریح زندگی، روحیات و مشکلات خود بپردازند. مردان نیز برای شنیدن صحبت زنان باید آنها را با خود برابر بدانند.
بخش بزرگی از اختلال ارتباطی میان دو جنس حل میشود ، اگر مردان آنچههمسرشان دربارهخود میگویند را گوش دهند.
برونگراها
افراد برون گرا سرشار از انرژی هستند و هنگام صحبت ، دستان خود را در اطراف تکان میدهند و حالات احساسی وسیعی را از خود بروز میدهند و کاملا حالت فیزیکی دارند .
برونگراها در برقراری ارتباط معمولا بیشتر و بلندتر حرف میزنند پس هنگام برقراری ارتباط با برونگراها دقت کنید، زیرا آنان با انرژی خود شما را تحت تاثیر قرار میدهند و بهیک فرد برونگرا اجازهبدهید صحبت کند و با صدای بلند افکار خود را بیان کند.
درونگراها
افراد درون گرا برعکس برون گراها خونسرد و تودارهستند و هنگام صحبت حالات فیزیکی از خود نشان نمی دهند. آنها کمتر حرف میزنند. پس در برقراری ارتباط با یک درونگرا زمان بیشتری را صرف گوش دادن کنید، نهصحبت کردن.
افراد برونگرا در گروهها انرژی کسب میکنند اما درونگراها ممکن است خود را کنار بکشند.
حس کنندهها
زبان برای حس کنندهها یک ابزار کاری است و آنها افرادی هستند کهبا عبارات کوتاهصحبت میکنند و دوست دارند حرف بزنند و صبر میکنند تا طرف مقابل افکار خود را بهطور کامل بیان کردهباشد.
آنها متمایلند کهبهشکل آراستهو مطابق با فعالیتی کهدارند لباس بپوشند. در برخورد با حس کنندهها حقایق، مثال ها و مواردی را ارائهکنید زیرا آنان بررسی شفاف موضوع دم دست را دوست دارند.
جملات را بهطور کامل ادا کنید و از مثال ها برای تاکید بر استدلال های خود زیاد استفادهکنید.
شهودی ها
زبان برای فرد شهودی، ابزار بازی است . آنها در صحبت کردن بیشتر حاشیهمیروند و جملات دیگران را تمام میکنند و در کل تکرار و جمع بندی میکنند. این افراد برای خوشایند خود لباس میپوشند.
در برخورد با شهودی ها سعی کنید از استعارهو تشبیهبرای آنان بیشتر استفادهکردهو بر حقایق خیلی پافشاری نکنید زیرا شهودی ها ترجیح میدهند کهنخست تصویری بزرگ از موضوع دریافت نمایند.
متفکرها
متفکرها اعتماد بهنفس بالایی دارند و دوست دارند بهاصل موضوع بپردازند و زمان را هدر ندهند و در روابط بین فردی سردند. آنها منطقی و طرفدار واقعیتند پس در مواجهبا متفکرها، منطقی و خوددار باشیدو از آنها نپرسید چهاحساسی دارند، بلکهبپرسید بهچهفکر میکنند. با آنان مختصر حرف بزنید و چیزی را تکرار نکنید.
احساس کنندهها
احساس کنندهها گرم هستند و از تعارض دوری میگزینند اما متفکرها بهاحتمال زیاد بر آن (تعارض) اصرار میورزند. احساس کنندهها عاطفی هستند پس در رابطهبا احساس کنندهها بهموضوعات مردمی بپردازید و با آنان دوستانهبرخورد کنید و تماس چشمی برقرار کردهو لبخند بزنید.
قضاوت کنندهها
افراد قضاوت کنندهدر ظاهر بیرونی خود بیشتر رسمی اند و خوددار، جدی و قاطع هستند. چنانچهدر مجله اینترنتی فنجان گفتهشدهاست قضاوت کنندهها اغلب بهنظر میرسد کهعجلهدارند. اغلب آنها سرراست و دارای اعتماد بهنفس بالایی میباشند.
در برقراری ارتباط با قضاوت کنندهها مسائلی را کهمطرح میکنید، حل و فصل کنید و جمع بندی نمایید و اجازهتصمیم گیری بهآنها بدهید و زمان آنها را هدر ندهید.
ادراک کنندهها
ادراک کنندهها بیشتر سرسری اند و طرفدار تفریح، بازیگوشی و گستاخ هستند . آنها ظاهر آرامی دارند و انعطاف پذیرترند و در اتخاذ راهکاری خاص، کمتر مصمم هستند.در برقراری ارتباط با ادراک کنندهها بهنیاز آنها برای پرسیدن احترام بگذارید. تصمیمات خود را بر آنها تحمیل نکنید و بهآنان امتیاز بدهید.
نکته:در یک ارتباط دوجانبهدو طرف انتظارات خاصی دارند کهاگر این انتظارات برآوردهنشود عکس العمل ها توام با سرخوردگی و عصبانیت خواهد بود.
در برخورد با کارکنان شیوهارتباطی بسته، آنان را در محیطی قرار دهید کهبا دیگران برخورد زیادی نداشتهباشند و بیشتر احساس امنیت نمایند زیرا آنها در اینگونهمحیط بهتر کار میکنند.
مدیران دارای شیوهارتباطی بستهرا تهدید نکنید، از آنان سوال نپرسید و انتظار هیچ گونهتقدیر، راهنمایی، انتقاد یا کمک نداشتهباشید.
کارکنان با این شیوهارتباطی دارای اعتماد بهنفس بالایی هستند و تبحر زیادی در بحث ها دارند. آنها انتقادات را جدی نمی گیرند و اهل سازش نیستند. آنان کارکنان سخت کوشی هستند و احترام زیادی برای قدرت قائلند. پس سعی کنید در افزایش بهرهوری بیشتر از مهارت کارکنان با این شیوهارتباطی استفادهنمایید.
بهآنها اجازهبهعهدهگرفتن مسوولیت کامل یک پروژهرا بدهید. در برخورد با مدیران با شیوهارتباطی کور بهآنها پیشنهاد ندهید زیرا آنان از ارائههرگونهپیشنهاد متنفر هستند. بهانتقادات آنها گوش دهید و بهآنها احترام کافی بگذارید. اگر با این مدیران غلط برخورد کنید، وضعیت کارتان دشوار میشود.
کارکنان دارای شیوهارتباطی پنهان تمایل بهموفقیت دارند اما بهکسی اعتماد ندارند پس بهآنها نشان دهید کهصریح و روشن هستید. همکاری گروهی صادقانه، تنها راهپیشرفت است.
مدیر با شیوهارتباطی پنهان، همهچیز را بهطور آشکارا نمی گوید. ممکن است در رفتارش صداقت نداشتهباشد و اهل نیرنگ باشد. در برخورد با این مدیر کاری کنید کهاو مطمئن شود کهنمی خواهید سمت او را بهدست آورید. هراسی از برخوردهای حساب شدهو بادرایت با او نداشتهباشید زیرا او در چنین شرایطی عقب نشینی میکند.
کارکنان با شیوهارتباطی باز اغلب زیاد صحبت میکنند اما همزمان با صحبت کردن ، کار هم میکنند پس آنها را در محیطی قرار دهید تا دوستی ها گسترش یابند و بهآنها وظایفی محول کنید کهدارای چالش باشد. در برخورد با این کارکنان بهآنان اعتماد کنید زیرا بهاعتماد شما خیانت نمی کنند.
در ارتباط با مدیران باز، صداقت داشتهباشید و بهصورت باز برخورد کنید اما از درایت خود نیز استفادهکنید و احساسات شغلی، تردیدها و دغدغههایتان را با آنها در میان بگذارید.
روابط مستحکمی کهبا دیگران در محل کار و... برقرار میکنیم، بهیک یا چند نیاز ما پاسخ میدهد. اگر این روابط در رفع نیازهای متقابل کارآمد باشد، تداوم خواهد یافت، در غیر این صورت روابط کاهش مییابد . دو عامل در برقراری روابط و حفظ آن مهم است کهعبارتند از :
1 ـ انتظارات مشخص و روشن
2 ـ کیفیت متقابل روابط فردی
هر یک از طرفین ارتباط در یک ارتباط دوجانبه، انتظارات خاصی از یکدیگر دارند. رییس شما انتظارات خاصی از کارکنان خود دارد و شما نیز انتظارات خاصی از او و همکاران خود دارید. اگر این انتظارات برآوردهنشود عکس العمل ها با سرخوردگی، عصبانیت، سوءظن و عدم اعتماد توام خواهد بود.
اگر انتظارات افراد بر آوردهنشود ، برخی از افراد دست بهاقدام تدافعی میزنند اما برخی دیگر احساس خود را درون خود نگهمیدارند و بروز نمی دهند.
بههمین دلایل بهروابط ما خدشهوارد میشود و تا وقتی کهانتظارات برآوردهوبرای تغییر رویهبررسی نشود، روابط رو بهنابودی میرود. انتظارات ما در ارتباطات بین فردی ناگفتهمیمانند تا زمانی کهاین انتظارات زیر پا گذاردهمیشود.
ما تصور میکنیم دیگران میدانند چهانتظاری از آنها داریم بدون این کهبهآنها چیزی گفتهباشیم.
روابط میان فردی دارای ماهیت متقابل است مثلا اگر همکار شما برای شما کاری انجام دهد، شما نیز سعی میکنید تا کاری برای او انجام دهید. تا وقتی کهاین روابط دوجانبهادامهداشتهباشد، رابطهنیز افزایش مییابد.
اگر شما برای دیگری کاری انجام دهید کهدشوار باشد اما او برای شما کاری انجام دهد کهدر حد کار شما نباشد ،ماهیت متقابل رابطهشما از تعادل خارج میشود و رابطهکاهش مییابد تا زمانی کهتعامل مجدد برقرار شود، معلق باقی میماند.
استرس و احساسات غیر قابل کنترل
اگر استرس داشتهباشید و یا ا حساسات بر شما غلبهکردهباشد رفتار بقیهرا بدمتوجهمیشوید و ممکن است علایم غیر کلامی گیج کنندهای را از خود بروز دهید و یا کارهای ناصحیحی را انجام دهید.
عدم تمرکز
اگر در حال انجام چندین کار همزمان با هم باشید نمی توانید ارتباط موثری داشتهباشید وعلائم غیر کلامی و زبان بدن طرف مقابل را متوجهنخواهید شد.
زبان بدن متناقض
اگر شما یک چیز بگویید و زبان بدن شما یک چیز دیگری را نشان بدهد، طرف مقابل شما نمی تواند بهشمااعتماد کند.
زبان بدن منفی
برای ایجاد ارتباط موثر یا جلوگیری از جبهگرفتن طرف مقابل بسیار مهم است کهاز زبان بدن منفی خودداری کنید.