لذت و هیجان تا سر حد مرگ با مک لارن 570S
مک لارن 570S با قدرت 562 اسب بخاری هم اکنون با تریم های قرمز، مشکی، سفید، نارنجی و خاکستری کهساختهو پرداختهی طراحان شرکت هستند بهبازار عرضهمیشود.
مک لارن 570S یک
ماشین مسابقهای برای خیابان ها است کهاز سرعت بالا، توانایی باورنکردنی، طراحی و استایل دیوانهکنندهبرخودار است. دیگر سوپر
ماشین ها ممکن است راحت تر باشند، برخی هم حتی ممکن است پیشرفتهتر باشند و از سیستم الکترونیکی بهتری در آنها استفادهشدهباشد اما
ماشین های کمی در دنیا وجود دارند کهمانند این نمونهبتوانند هر بینندهای را از حیرت تا حد مرگ برسانند.
مردم اغلب از اینکهژورنالیست ها چگونهمیتوانند دو
ماشین تویوتا کرولا و مک لارن 570S را کهقطب مثبت و منفی هم هستند و تفاوت های زیادی با هم دارند را در یک ردهارزیابی کنند، شگفت زدهمیشوند.
البتهکارشناسان خبرهاین حوزهمیتوانند از تجربیات خود برای مقایسهانواع خودرو با یکدیگر و خودروهای تازهوارد بهبازار استفادهکنند و این کار برای آنها کار سختی محسوب نمی شود. و دقیقا بهواسطهاینکهمن قبلا سوار
ماشین های عالی مثل آئودی R8-V10 و نیسان GT-R و داج وایپر شدهبودم با اطمینان بهشما میگویم کهمک لارن 570S نیز یکی از انواع خوب
ماشین های تازهوارد بهبازار محسوب میشود.
مک لارن در حدود 50 سالی هست کهبهساخت
ماشین های مسابقهای مشغول است و این خودروساز بود کهبرای اولین بار استفادهاز فیبر کربن را بهمسابقات فرمول 1 آورد. مدل های مدرن مک لارن از سال 2010 وارد بازار شدند کهمعروف ترین آنها خودرو های سهتایری برای مسابقات رالی محسوب میشدند کهدر چند سطح عرضهمیشدند:سطح مبتدی،سری ورزشی،سری سوپر قدرتمند،بسیار ویژه، سری Ultimate.
مدل 570S مک لارن در ردهماشین های اسپورت سادهقرار میگیرد کهنشانگر این است کهکمپانی مک لارن قصد جذب مشتری جدید در این ردهرا دارد. اگر عملکرد تمام ماشین های هم رده570S را در سری ورزشی نظر بگیریم، با اطمینان میتوان گفت که570S از همهآنها بهتر است.
طراحی بیرون و استایل ماشین مک لارن 570S
ذکر این نکتهخالی از لطف نیست کهاین
ماشین برای افراد درون گرا ساختهنشدهاست. اگر شما فردی خجالتی هستید یا از صحبت کردن با افراد دیگر متنفرید و یا از اینکهعکس شما در ترافیک یا پمپ بنزین گرفتهشود ناراحت میشوید بهتر است سراغ تویوتا کرولا بروید و این
ماشین مناسب شما نیست.
استایل این
ماشین هر بینندهای را بهخود جذب میکند چرا کهدر طراحی آن از نوک کوسهالهام گرفتهشدهو خط و خطوطی کهبر روی این
ماشین کار شدهاست بهشکل هنرمندانهای زیبا طراحی شدهاست.رنگ قرمز روشن سولفوری
ماشین بسیار چشم نواز است و اگر برای تحلیف انتخابات رییس جمهوری امریکا این
ماشین را نبرند، بهجرات میتوان گفت زیبا ترین
ماشین سال در این ردهمحسوب میشود. این
ماشین زیبایی خاصی مثل آئودی R8 دارد چرا کهزوایا و خط و خطوط در طارحی آن بسیار هنرمندانهکار شدهاست اما با این وجود باید گفت این مدل مک لارن وحشی تر از آئودی است و در دنیا فقط داج وایپر و لامبرگینی هوراکان میتوانند بهگرد پای این مدل
ماشین در زیبایی برسند.
تجربهرانندگی با مک لارن 570S
وقتی پای راست خود را بر روی پدال گاز فشار میدهید و سقف متحرک را بالا میدهید، بهواسطهشتاب بالای این
ماشین، محکم بهعقب پرت میشوید. مک لارن 570S از یک موتور توربو دو قلوی 3.8 لیتری 8 سیلندر بهرهمیبرد. اگرچهصدایی کهاز موتور بر میخیزد شبیهموتورهای کوچک است و این بدان علت است کهبر خلاف
ماشین های 8 سیلندر دیگر، از یک موتور 8 سیلندر کوچک در این
ماشین استفادهشدهاست و این کار را بهکمک تجربیات زیاد خود در تولید موتورهای کوچک با قدرت بالا در
ماشین های مسابقهای قبلی خود انجام دادهاست. اگر چهموتور کوچک است اما قدرتی کهبه
ماشین میدهد حیرت آور است.
موتور مک لارن 570S قادر بهتولید 562 اسب بخار نیرو و 443 پوند بر فوت گشتاور است و پیستون های کوچک بهکار رفتهدر این
ماشین گویای این امر هستند کهمک لارن همچنان علاقهمند است مدل های دیگر تولیدی خود را کمی شبیه
ماشین های مسابقهای فرمول 1 تولید کند. صدای موتور مخصوصا وقتی از تونلی عبور میکنید و پا را بر روی پدال گاز قرار میدهید، شبیه
ماشین های فرمول یک میشود؛ اینجاست کهمتوجهمیشوید موتور مک لارن 570S بیش از جثهش میغرد. مک لارن 570S مانند یک گربهاز جای خود تیک آف میکند و کلاچ دوگانهو سیستم انتقال هفت دندهای اتوماتیک این خودرو را قادر میسازد کهبا شتابی باورنکردنی در مسیرهای مستقیم بهحرکت در آید.
این
ماشین نمونهخوبی برای ایدهنرخ قدرت بهوزن محسوب میشود. مک لارن 570S بهواسطهاستفادهاز فیبر کربن و الومینیوم در بدنهآن، یک
ماشین سبک وزن محسوب میشود . وزن آن تنها 3186 پوند است که400 پوند هم کمتر از آئودی R8 است. البتهباید گفت با این وزن میتوان آن را سبک تر از
ماشین هایی مثل شورلت چوی،فورد موستانگ،نیسان GT-R،داج وایپر، جگوار تیپ F و بسیاری دیگر از
ماشین های ورزشی دانست.سبکی این
ماشین امکان چابکی بیشتر به
ماشین دادهاست و بههمین خاطر انجام هر حرکتی در فرمان
ماشین بهسرعت اعمال میشود و همین امر حس خوبی بهرانندهالقا میکند.
نکتهجالب در مورد مک لارن 570S شخصیت دوگانهآن است. چرا کهعلی رغم اینکهآن را
ماشینی برای جادهو سرعت بالا بهشمار میآورند اما با سرعتی منطقی نیز میتوان از آن در داخل منطقهشهری نیز استفادهکرد. سیستم انتقال این
ماشین یکپارچهاست و خبری از بسیاری از مشکلات
ماشین هایی با دو کلاچ در این
ماشین نیست. (منظور ما اصلا آئودی نیست!)
دندهنیز در کسری از ثانیهدر حد میلی ثانیهعوض میشود و بهرانندهاین امکان را میدهد، وقتی تختهگاز میرود یکی پس از دیگری دندهها را بهسرعت عوض کند. البتهتوصیهمیشود هموارهدر حالت دندهاتوماتیک حرکت کنید تا خود
ماشین بهصورت خودکار دندهمناسب را برای شما انتخاب کند.
سوییچ تغییر حالت
ماشین نیز مستقل از شاسی و سیستم تعلیق است و بهشما این امکان را میدهد تا بین حالت های نرمال،اسپورت،مسابقهای یکی را در هر لحظهانتخاب کنید. این موضوع سیستم تعلیق را قوی تر و واکنش شاسی را بهپیچ و کشش ها بهتر میکند.
وقتی شاسی
ماشین عملکرد خوبی دارد، بهراحتی میشود بهترمزهای کربن سرامیکی این
ماشین اعتماد کرد. در بین تمام مدل هایی کهتاکنون امتحان کردهام، ترمزهای این
ماشین اولین نمونهای بودند کهدر سرعت پایین سر و صدا نمی کردند و با خیال راحت این اعتماد بهنفس را بهرانندهمیدهند کهحتی در سرعت پایین در شرایط سخت نیز میتوانند بهترمزها اتکا کنند. البتهبرای درگیر کردن ترمزها نسبتا نیروی زیادی را باید بهپدال وارد آورد و این موضوع نسبت به
ماشین های سبک وزن دیگری کهتاکنون تست کردهبودم مقداری بیش از اندازهبود.
کارکرد بنزینی این
ماشین قیمت آن را پایین میاورد البتهفاکتور مصرف بهینهسوخت برای
ماشینی در این ردهبرای خریدار اهمیت چندانی ندارد اما در هر صورت نمرات مصرف سوختی کهاز EPA دریافت کردهاست بهشرح زیر است:16 مایل در هر لیتر بنزین در شهر و 23 مایل در هر لیتر بنزین در بزرگراهو 19 مایل در هر لیتر بنزین در مسافتهای ترکیبی. این آمار البتهاز آئودی R8 کهبهترتیب نمرات 14/22/17 و داج وایپر 12/19/14 بهدست آوردهاند، بهتر است. با این حال آکورای جدید موسوم بهNSX توانستهرکورد خوبی در مصرف بنزین از خود بهجای بگذارد کهبهترتیب 21/22/21 است .
طراحی داخلی مک لارن 570S
اولین چالشی کهبا مک لارن 570S مواجهید این است کهچطور سوار آن شوید! دکمهلمسی کهدرها را باز میکند، در قسمت زیرین نواری کهمنتهی بهگلگیر عقب میشود قرار دارد و با لمس آن، درب
ماشین باز خواهد شد.موردی کهدر مورد درهای این
ماشین باید گفت این است کهدرهای آن راحت باز نمی شوند و سوار شدن بهآن کمی سخت است. این درها مانند بال پرندهبهبالا میروند و رانندهو سرنشینان میتوانند سوار
ماشین شوند.
چالش دوم در مورد این
ماشین این است کهچطور بر روی صندلی های آن بنشینیم.صندلی رانندهخیلی پایین قرار گرفتهاست. بهطوری کهجایگاهآن پایینتر از اگزوز
ماشین است کهقسمتی از ان در کنارههای
ماشین قرار دارد.تنها راهاین است کهصندلی را قبل از سوار شدن مقداری بهعقب کشیدهو سپس وارد کابین رانندهشوید.
اما قسمت سخت کار در همینجا بهپایان میرسد چرا کهبعد از مستقر شدن در صندلی، احساس خوبی بهشما دست میدهد. شما میتوانید بهدلخواهارتفاع سقف را تنظیم کنید و زاویهدید جلوی رانندهعلی رغم پایین بودن بادگیرهای کناری، همچنان مناسب است. پنجرهکناری رانندهبسیار فراخ و وسیع است و محدودیتی ندارد اما پنجرهپشتی باریک است و مناظر زیادی از قسمت عقب
ماشین دیدهنمی شود.
کمپانی مک لارن بهماهیت شرکت خود کهتولید
ماشین های مسابقهای بودهدر تولید این مدل نیز پایبند بودهو محل قرارگیری پدال و حای پوزیشن رانندهرا نیز مانند
ماشین های مسابقهای طراحی کردهاست. فرمان این
ماشین تا حدی نامرسوم است چرا که
ماشین هایی در این ردهمعمولا فرمان های ضخیم تری در خودرو قرار میدهند تا با کمترین نیرویی بتوان آن را حرکت داد. و این چیزی است کهدر مک لارن 570S دیدهنمی شود چراکهفرمان آن بسیار نازک است و در قسمت راست
ماشین قرار دادهشدهاست.
پدالها متاسفانهخیلی باریک هستند و افرادی کهکفش بزرگ بهپا دارند یا پاهای بزرگی دارند ممکن است تصادفاً پا را بر روی چند پدال بگذارند و پدالی در قسمت چپ قرار دادهنشدهتا از پای چپ هم بتوان استفادهکرد.طراحی داخلی اتاق
ماشین بهصورت اسپورت و زیبا انجام شدهاست و موارد مورد استفادهدر کابین داخل
ماشین نیز از مرغوب ترین نوع آنها بهشمار میرود.برای اتاق داخلی
ماشین نیز رنگ های مختلفی در اختیار است کهانتخاب را برای مشتریان راحت میکند.
آپشن های الکترونیکی و ارگونومیک مک لارن 570S
طراحی داخلی مک لارن 570S و اپشن های فرعی بهکار رفتهدر آن بسیار شبیهآنچهدر آئودی میبینیم است.سیستم ناوبری و وضعیت آب و هوا را میتوانید از طریق یک صفحهلمسی عمودی در اختیار داشتهباشید. پیدا کردن برخی از آپشنها مثل سنسور پارکینگ کمی سخت است چرا کهدر قسمت زیر فرمان طراحی شدهاند.دوربین هایی کهدر این
ماشین بهکار رفتهآنقدر با کیفیت هستند کهمیتوان با صفحهنمایش آن نینتندو بازی کرد. با این وجود باید گفت کهکار با صفحهنمایش چند رسانهای لمسی این
ماشین چندان راحت نیست و برای استفادهاز قابلیت هایی مثل ناوبری و سیستم پیش بینی اب و هوا باید چندین دکمهرا فشار دهیم. پیشنهاد نمی کنیم کهاز نقشهاین
ماشین کهبر روی صفحهنمایش آن بهتصویر کشیدهمیشود برای ناوبری استفادهکنید.
البتهذکراین نکتهخالی ازلطف نیست کهدر حین تست
ماشین دریافتیم کهبرخی از آپشن های 570S نیز بهخوبی کار نمی کنند. مشکل از جایی شروع شد که
ماشین با مشکلی در باتری رو بهرو شد و در نتیجهچراغ های
ماشین روشن نمی شدند و متاسفانهاین مشکل بهروشن نشدن چراغها منتهی نمی شد و بادگیرها و برخی کنترل های کنسول و سیستم تعیین وضعیت آب و هوا نیز از کار افتادند. البتههیچ یک از مشکلاتی کهذکر شد بر روی رانندگی تاثیر مستقیم ندارند اما بههر حال این موارد در
ماشینی تا این حد گران قیمت کمی آزار دهندهبهنظر میرسد.
قسمت بار مک لارن 570S
در فضای داخلی ماشین، قسمت بار در حد بسیار ویژهو خاص تعبیهشدهاست و درواقع جایی برای قرار دادن وسایل اضافی در آن در نظر گرفتهنشدهاست. درها جایی برای قرار دادن وسیلهاضافی ندارند و هر چیزی کهدر ماشین قرار دهید ممکن است با باز کردن درهای قیچی مانند این ماشین بهبیرون بریزند. البتهقسمتهایی برای قرار دادن فنجان قهوه و چای در این ماشین تعبیهشدهکهبسیار کوچک هستند و در کل توصیهنمی شود در حین رانندگی با این ماشین نوشیدنی میل نمایید.
از انجایی کهاین
ماشین از نوع
ماشین هایی است کهموتور در قسمت وسط
ماشین قرار دارد، در نتیجهصندوق عقب مرسوم در
ماشینهای دیگر، آن در قسمت جلوی آن طراحی شدهاست کهخیلی هم بزرگ نیست و شاید تنها بتوان یک چمدان و یک کیف مسافرتی را در ان قرار داد. واقعا از مک لارن 570S انتظار داشتید تا
ماشینی برای حمل وسایل شما باشد؟
صندوق جلوی
ماشین فضایی در حد 5.3 مترمکعب در اختیار قرار میدهد کهخیلی زیاد نیست ولی اگر بهفضای بیشتری نیاز داشتید مک لارن پیشنهاد خرید مدل 570GT را بهشما میدهد. مدل GT یک سطح شیشهای بر روی موتور قرار دادهو 7.8 مترمکعب فضا در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در مقام مقایسهصندوق بار مک لارن 570S با آئودی R8 که8 مترمکعب فضا دارد و آکورا NSX که4.4 مترمکعب فضا در اختیار سرنشینان میگذارد میتوان گفت این مدل از مک لارن حد وسط را گرفتهاست.اگر بهفضای زیادی برای حمل بار نیاز داشتید یک داج وایپر بخرید که14.7 مترمکعب فضا در اختیار شما قرار میدهد.
ایمنی خودرو های مک لارن 570S
همانطور کهانتظار میرفت، مک لارن 570S در تست تصادف بزرگراهملی شرکت نکردهاست. سوپر
ماشین هایی مثل مک لارن 570S معمولا آپشن های الکترونیکی لوکسی کهدر بسیاری از
ماشین های لوکس میبینید را ندارند و اگر فردی این آپشن ها را بخواهد این خودروساز آن
ماشین خاص را برای آنها تولید میکند ولی قیمت آن بسیار بالا میرود. در حالی کهآپشن هایی مثل ایربگ استاندارد،ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش را در این
ماشین میبینید اما آپشن هایی مثل سیستم هشدار برخورد با مانع از رو بهرو، سیستم هدایت
ماشین بین خطوط،هشدار نقطهکور،ترمز اتوماتیک در لحظات اورژانسی، پارک اتوماتیک را در این مدل از مک لارن نمی بینید. اما این آپشن ها را در رقبای این
ماشین نیز نمی توانید ببینید و مورد عجیب و منفی برای این
ماشین محسوب نمی شود.
ارزش مک لارن 570S در کلاس خود
شما این مدل از مک لارن را در هر گوشهاز خیابان نمی توانید ببینید، حتی اگر همسایهشما پولدار هم باشد باز هم امکان دیدن این
ماشین در اطراف خود را خیلی زیاد ندارید چرا کهقیمت پایهاین
ماشین 187400 دلار است کهباید 2500 دلار نیز برای هر بار سواری با آن کنار بگذارید(مصرف سوخت). نمونهای کهما تست را بر روی آن انجام دادیم چند آپشن اختصاصی هم داشت کهعبارت بودند از پکیج فیبر کربن 24600 دلاری، رنگ قرمز سولفوری 4150 دلاری، صفحهدیسک زرد رنگ 1050 دلاری و یک پکیج اسپورت 3860 دلاری و یک پکیج لوکس 6530 دلاری کهشامل رنگ مات کف
ماشین، دوربین، سنسور پارکینگ و تایرهای پیرلی ح زیرو کورسای تابستانی میشود.
قیمت پایهمک لارن 570S در بین
ماشین هایی مثل آیئودی R8-V10 قرار میگیرد کهبهتازگی برای سال 2017 نیز بازطراحی شدهاست.