
پس از ارسال مدارک و رزومهخود حال دعوت بهمصاحبهحضوری شدهاید. نکات کلیدی مصاحبهموفق بدین شکل است:
حضور بهموقع و سر وقت
اگر دیر برسید، دیگران تصور خواهند کرد کهفردی خودخواه، بی نظم و گستاخ هستید. پس زمانتان را تنظیم کردهو سعی کنید بهموقع برسید و اگر نهتاخیرتان باعث دردسر خواهد شد. همانطور کهمصاحبهکنندهها وقتشان را در اختیارتان قرار دادهاند و بهشما فرصتی دادهاند کهخودتان را نشان دهید، شما هم بهموقع حضور پیدا کنید.
در پوشیدن لباس دقت کنید
لباس شما برای رفتن بهیک مصاحبهشغلی میبایست با محیط آن کار هماهنگ باشد. اما برای حفظ احترام باید یک درجهبالاتر از محیط معمولی آنجا لباس بپوشید. دلیلش این است کهاگر لباس نا مناسب بپوشید، چهبالاتر چهپائین تر از حالت نرمال، اختلال ایجاد میشود. زمانی کهتوجهباید روی شما و مهارتهایتان متمرکز شود، لباسهایتان نباید اختلالی ایجاد کردهو حواس را پرت کند.
هنگام دست دادن حواستان را جمع کنید
دست دادن عملی متقابل است کهبرای برقراری ارتباط انجام میشود. در یک مصاحبه، این عمل متقابل بین دو فرد غریبهصورت میگیرد، کهمیتواند یکی از اصول اولیهاتیکت مصاحبهبهحساب آید. اگر محکم دست طرفتان را یک یا دو بار بفشارید و بعد رها کنید، نشانهی خوشرویی و ملایمت شماست کهمیتواند بهسرعت احساسی از امنیت بین دو فرد ایجاد کند. اگر شل و ول و بی روح دست بدهید، ممکن است باعث ناراحتی طرفتان شود. و حتی قبل از اینکهآنها فرصت آشنایی با شما را داشتهباشند، احساس بدی بهآنها منتقل خواهید کرد. آسودهخاطر کردن اطرافیانتان هدفی مهم در هر آداب معاشرت است. در این مورد فکر کنید.
دو بار از آنها تشکر کنید
در آخر مصاحبه، زمانی کهمیخواهید از مصاحبهگرتان تشکر کنید، در نظر داشتهباشید کههم بهخاطر زمانی کهبرایتان گذاشتهاند و هم برای فرصتی کهبهشما دادهاند تشکر کنید. مثل سر وقت رسیدن، تشکر کردن از آنها بهاین صورت نیز نشان میدهد کهفرد فهمیدهای هستید و برای وقت دیگران ارزش قائل هستید. هیچگاهتا آخر آن روز کهبرایشان یک یادداشت تشکر بفرستید، مصاحبهرا تمام شدهنپندارید. سعی کنید متن کوتاهی داشتهباشد.
از کارفرمای قبلی خود بدگویی نکنید
خیلی دور از ادب و احترام است کهاز صاحب کارها و شرکت های قبلیتان بد بگویید و با کارهایشان مخالفت کنید. این باعث ناراحتی و رنجش دیگران میشود. از این گذشته، این مصاحبهدر مورد شما و این شرکت است نهشرکت ها و افراد دیگر. پس لزومی ندارد کهتصویری از صاحب کارهای سابقتان برای مصاحبهگرتان ارائهدهید. چون این مسئلهارتباطی بهآنها ندارد
تحت هر شرایطی از دروغ اجتناب کنید
بهیاد داشتهباشید کهبهخاطر هیچ مسئلهای، هر چند کوچک، دروغ نگفتهو بهحرف هایتان شاخ و برگ ندهید. زیرا انسانهای محترم هیچگاهدروغ نمی گویند چون نیازی بهآن ندارند.
نکتهآخر
ممکن است رفتار های خوب هیچگاهبهچشم نیایند، ولی نتایج آنها همیشهدیدهمیشوند. چیزی کهنباید جا بیندازیم نقص در این آداب و اتیکت هاست. در این زمینه، شما میخواهید کهمصاحبهکنندهتان فکر کند کهشما فردی مهربان، باهوش و جالب هستید. نهاینکهفردی مطیع و فرمانبردار باشید و موقع دست دادن مسخرهجلوهکنید و یا از اینکهکثیف ترین شلوار جینتان را در روز مصاحبهتن کردهاید تعجب کند .