بیشتر بخوانید

نکته ای برای آنکه قهوه را با خیال راحت بنوشید

نکته ای برای آنکه قهوه را با خیال راحت بنوشید

از خواص روغن خردل بخش زیبایی آن مرا بس

از خواص روغن خردل بخش زیبایی آن مرا بس

جادوی سلامتی با میگو

جادوی سلامتی با میگو

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

سالم ترین پنیر صبحانه

سالم ترین پنیر صبحانه

وقتی بدن به گلپر نیاز دارد

وقتی بدن به گلپر نیاز دارد

عوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مردان + دمنوش

عوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مردان + دمنوش

یک قاشق عسل با یک دنیا خاصیت

یک قاشق عسل با یک دنیا خاصیت

زنجبیل با خاصیتی عالی برای قوای جنسی

زنجبیل با خاصیتی عالی برای قوای جنسی

خواص سنبل الطیب دوای درد بی اعصابی

خواص سنبل الطیب دوای درد بی اعصابی
بخور نخورهای یک بیمار کرونایی
داشتن رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران کرونایی بسیار حائز اهمیت است، بایدها و نبایدهایی برای تغذیه بیماران کرونایی وجود دارد.

جزئیات رژیم غذایی برای بهبودی فرد مبتلا به‌کرونا

داشتن تغذیه‌مناسب برای سلامتی بسیار مهم است، خصوصا زمانی که‌سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر از قبل شده‌است. این اتفاق برای کسانی که‌مبتلا به‌کرونا شده‌اند و در فصل موسمی از تب ویروسی، سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج می‌برند نیز صدق می‌کند. آنچه‌می‌خورید و می‌نوشید، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و به‌نوبه‌خود در سرعت بهبودی شما تاثیر می‌گذارد. سازمان جهانی بهداشت برخی از توصیه‌های رژیم غذایی را در طول همه‌گیری کووید-19 ارائه‌داده‌است. بر اساس همه‌این دستورالعمل ها، رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به‌کرونا باید شامل گروه‌های تغذیه‌ای عنوان شده‌در ادامه‌ی این بخش از بهداشت و سلامت مجله اینترنتی فنجان شود.

غذاهای مفید برای بیماران کرونایی ؛ آنچه‌بیمار باید بخورد

کالری :

در این دوران انرژی بدن کم می‌شود بنابراین باید غذاهایی سرشار از کالری بخورید تا سطح انرژی اولیه‌خود را بازگردانید. برنج، سیب زمینی، نان، ماکارونی، غلات سبوس دار (برنج قهوه‌ای، آرد گندم سبوس دار، جودوسر، ارزن و ..) و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید اما از مصرف غذاهای بدون کالری و غذاهای ناسالم و تنقلات خودداری کنید.

مصرف ماکارونی

پروتئین :

برای داشتن احساسی بهتر نیاز به‌خوردن انواع محصولات پروتئینی دارید بنابراین غذاهای غنی از پروتئین بخورید تا روزانه‌75-100 گرم از آن را دریافت کنید. تا جایی که‌می‌توانید در رژیم غذایی خود غلات، عدس، حبوبات، محصولات لبنی ( ماست و شیرکم چرب )، محصولات سویا، مغزها و دانه‌ها را اضافه‌کنید. اگر گیاه‌خوار نیستید، مرغ و تخم مرغ و ماهی نیز مصرف کنید.

میوه‌ها و سبزیجات :

میوه‌ها و سبزیجات تازه‌منابع خوبی از فیبر غذایی، فولات، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. از سیب و موز گرفته‌تا کدو و سبزیجات دارای برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مرکباتی مانند پرتقال نیز منبع خوبی از ویتامینC هستند که‌در بهبود سیستم ایمنی برای مقابله‌با عفونت ها نقش اساسی دارد.

تغذیه‌بیماران کرونایی

تقویت کننده‌های سیستم ایمنی :

میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان و برخی از ادویه‌ها مانند زردچوبه، زنجبیل و سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی هستند زیرا در آن ها مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات فعال زیستی وجود دارد. این مواد را به‌رژیم غذایی خود اضافه‌کنید و دمنوش های تقویت کننده‌سیستم ایمنی مانند شیرزردچوبه، چای سبز ، چای های گیاهی و . . . را نیز بنوشید.

آجیل و مغزیجات:

برای بیماران مبتلا به‌کرونا ویروس مصرف آجیل های خام و مغزیجات مانند مغز بادام، گردو و پسته و خشکبار مفید است. این افراد می‌توانند به‌غذای خود مقداری گردوی پودر شده‌که‌دارای کالری، پروتئین و چربی است اضافه‌کنند تا بدن آن ها تقویت شده‌و کالری از دست رفته‌بدنشان تأمین شود.

مایعات :

وجود عفونت در بدن می‌تواند باعث کم آبی شود بنابراین مهم است که‌برای بهبودی خود، بدن تان را آبرسانی کنید. روزانه‌8-10 لیوان آب بنوشید زیرا به‌دفع سموم از بدن کمک می‌کند و همچنین می‌توانید آبگوشت، سوپ و سایرنوشیدنی ها را در بخشی از رژیم روزانه‌خود قرار دهید.

نوشیدن آب کافی

غذاهای مضر برای بیماران کرونایی؛ آنچه‌بیمار نباید بخورد

فست فود و غذاهای چرب :

در دوران نقاهت بیماران کرونایی نباید فست فود و غذاهای پرچرب و سرخ شده‌که‌هضم سختی دارند، را میل کنند. بهتر است این افراد بیشتر غذاهای بخارپز و آب پز میل کنند. فست فودها، گوشت های فرآوری شده‌و غذاهای سرخ شده‌حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده‌که‌برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

نمک و نوشیدنی های شیرین:

مصرف نمک و نوشیدنی های شیرین سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. نوشیدنی های شیرین باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و در صورت مصرف عسل طبیعی ترجیحاً یک یا دو قاشق مرباخوری عسل به‌همراه‌یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه‌مصرف شود. بیماران کرونایی باید مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده‌با شکر، قند ساده، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات را محدود کنند. اگر بیمار داروهای کورتون دار مصرف می‌کند، باید میزان سدیم غذایش را کم کند.

ضرر کیک در کرونا

انواع ترشی:

بیماران کرونایی نباید از ترشی ها و سرکه استفاده‌کنند زیرا سبب خشکی دستگاه‌تنفس و تحریک آن می‌شود و مصرف آن برای بیماران مبتلا به‌کرونا ویروس ممنوع است.

مواد غذایی حساسیت زا:

بیماران کرونایی بهتر است در دوران نقاهت از مصرف مواد غذایی حساسیت زا مانند بادام زمینی، خربزه و انگور اجتناب کنند زیرا مصرف زیاد مواد آلرژی زا باعث شدت مشکلات تنفسی می‌شود.

مصرف نکردن انگور

علاوه‌بر آنچه‌گفته‌شد، بیماران کرونایی بهتر است از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنند:

  • کالباس و سوسیس
  • آش های سنگین
  • غذاهای پرچرب یا سرخ کرده‌مانند سیب زمینی سرخ شده
  • انواع فست فودها و غذاهای آماده‌فرآوری شده
  • نمک و شوری ها و غذای کنسروی شور
  • فلفل و انواع سس های تند
  • مواد غذایی شیرین
  • آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار

تغذیه‌در کرونا

مواردی که‌باید درباره‌این رژیم برای بهبودی بیمار کرونایی به‌خاطر بسپارید

علاوه‌بر افزودن تمام غذا ها و نوشیدنی های مفید به‌رژیم غذاییتان، برای موثرتر بودن آن باید نکات ذیل را هم در ذهن داشته‌باشید :

- محصولات تازه‌مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات حیوانی را نسبت به‌محصولات بسته‌بندی شده‌در اولویت قرار دهید.

- مطمئن شوید که‌همه‌وعده‌های غذایی تان در خانه‌و تازه‌تهیه‌شده‌باشد.

- تمام روش های بهداشتی را هنگام تهیه‌غذا رعایت کنید. دستان خود را قبل و بعد از پخت و خوردن غذا بشویید.

- سعی کنید وعده‌های غذایی کم حجمی را به‌دفعات زیاد بخورید زیرا خوردن غذا های پرحجم ممکن است در مراحل اولیه‌بهبودی کرونا دشوار باشد.

- بسیاری از مبتلایان به‌کرونا در طول دوره‌نقاهت خود در بلعیدن دچار مشکل می‌شوند بنابراین غذاهای له‌شده، نرم و مایعات را ترجیح دهید.

- هر گونه‌رژیم غذایی بدون خواب کافی و ورزش مناسب بی تاثیر است، بنابراین به‌اندازه‌کافی استراحت کنید و فعالیت های بدنی سبکی انجام دهید تا به‌تناسب و فرم بدنی دلخواه‌برسید.

بیشتر بخوانید

خوردنی های مفید و مغذی برای زمستان

خوردنی های مفید و مغذی برای زمستان

پوست شفاف با تغذیه سالم

پوست شفاف با تغذیه سالم

خواص بسیار شگفت انگیز پرتقال

خواص بسیار شگفت انگیز پرتقال

تغذیه مناسب روزهایی که هوا آلوده است

تغذیه مناسب روزهایی که هوا آلوده است

سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

خواص ریحان لیمویی ، خوشبوی پرخاصیت

خواص ریحان لیمویی ، خوشبوی پرخاصیت

آبمیوه هایی برای فصل سرما

آبمیوه هایی برای فصل سرما

سبزیجات مناسب و مفید برای فصل سرما

سبزیجات مناسب و مفید برای فصل سرما

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

از هویج ایرانی و زردک چه می دانید؟

از هویج ایرانی و زردک چه می دانید؟
مشاهده

مطالب بیشتر در تغذیه

با خواص زیبایی و درمانی شکر قهوه ای آشنا شوید

با خواص زیبایی و درمانی شکر قهوه ای آشنا شوید

تغذیه و خوراکی های مفید برای سلامت لثه

تغذیه و خوراکی های مفید برای سلامت لثه

اصول تغذیه ای در گرم ترین روزهای سال

اصول تغذیه ای در گرم ترین روزهای سال

این دلایل برای نخوردن پفک کافیست !!

این دلایل برای نخوردن پفک کافیست !!

خوردنی هایی که دندانها را می پوسانند !

خوردنی هایی که دندانها را می پوسانند !

با 10 روش اشتهای خود را افزایش دهید

با 10 روش اشتهای خود را افزایش دهید

یک برنامه ی عالی برای تغذیه مادران شیرده

یک برنامه ی عالی برای تغذیه مادران شیرده

11 ویتامین و مواد معدنی که برای بدن مورد نیازند

11 ویتامین و مواد معدنی که برای بدن مورد نیازند

در زمستان خود را با نارنگی درمان کنید

در زمستان خود را با نارنگی درمان کنید

نکاتی مفید و کلیدی از تغذیه در زمستان

نکاتی مفید و کلیدی از تغذیه در زمستان

مطالب مرتبط

پیشنهاد خوراکی طب سنتی برای بعد استفراغ

پیشنهاد خوراکی طب سنتی برای بعد استفراغ

جگونه میتوانیم مراقب تغذیه کودکمان باشیم

جگونه میتوانیم مراقب تغذیه کودکمان باشیم

خوردنی هایی که واریس رو بدتر می کنن

خوردنی هایی که واریس رو بدتر می کنن

زنان کره ای چطور روی فرم می مانند

زنان کره ای چطور روی فرم می مانند

7 ماده غذایی که بدنسازان نباید بخورند

7 ماده غذایی که بدنسازان نباید بخورند

مواد غذایی تب بر و مفید برای زمانی که تب دارید

مواد غذایی تب بر و مفید برای زمانی که تب دارید

اصول تغذیه برای کرونا گرفته ها و نگرفته ها

اصول تغذیه برای کرونا گرفته ها و نگرفته ها

بخور نخورهای روزهای آخر بارداری

بخور نخورهای روزهای آخر بارداری

بخور نخورهای بعد عمل بواسیر

بخور نخورهای بعد عمل بواسیر

از بخور نخورهای رژیم غذایی مایند تا فوایدش + برنامه

از بخور نخورهای رژیم غذایی مایند تا فوایدش + برنامه

بخور نخورهای مهم در تغذیه بیش فعالی

بخور نخورهای مهم در تغذیه بیش فعالی

لاغر شدن با یک بازی!

لاغر شدن با یک بازی!

منوی خوشمزه از غذاهای بدون گوشت ایرانی

منوی خوشمزه از غذاهای بدون گوشت ایرانی

عدم مصرف غذاهای تازه و سالم یکی از عوامل حمله قلبی

عدم مصرف غذاهای تازه و سالم یکی از عوامل حمله قلبی

غذاهای محلی گیلان؛ لیست مزه های بی نظیر

غذاهای محلی گیلان؛ لیست مزه های بی نظیر

مصرف غذای مانده عامل مهم بروز سکته !

مصرف غذای مانده عامل مهم بروز سکته !

پیامدهای ناشی از یک باکتری خطرناک در غذاهای دریایی

پیامدهای ناشی از یک باکتری خطرناک در غذاهای دریایی

خوردنی هایی که بعد از غذاهای چرب باید بخورید

خوردنی هایی که بعد از غذاهای چرب باید بخورید

عوارض مهم غذاهای فرآوری شده

عوارض مهم غذاهای فرآوری شده

غذاهای خوشمزه تبریز ؛ از هر نوع که بخواهید

غذاهای خوشمزه تبریز ؛ از هر نوع که بخواهید