
بازاریابی در دنیای دیجیتال، یکی از حرفههای نوپا و در عین حال کارآمد و مورد نیاز شرکت ها و صاحبان کسب و کار است. شاید دیوار ورود بهاین عرصهکوتاهبهنظر برسد، اما با گذشت زمان مهارت های این شغل، نمود پررنگ تری پیدا میکند. آمارها نشان میدهد بیشتر مردم در اینترنت روی گوشی های خود بهدنبال بازاریابی محلی میگردند. طبق امار 50 درصد مردم بهبازاری میروند کههمان روز آنرا روی اینترنت جستجو کردهاند.
کارشناسان بازاریابی دیجیتالی باید مجموعهای از مهارت های مختلف را کسب کنند. این مهارت ها شامل استفادهاز منابع موجود در کانال های رسانهای است. آنها باید فرصت های فعلی و پیش رو را شناسایی کردهتا بهیک بازاریاب فوق العادهتبدیل شوند. یکی از چالش هایی کهیک بازاریاب باید در نظر داشتهباشد، ایجاد تعادل بین “تفکر خلاق” و “تفکر انتقادی” است تا بتواند موفقیت قابل توجهی برای شرکت خود رقم بزند.
60 درصد از مردم هم از اطلاعاتی کهروی سایت های بازارهای محلی پیدا کردهاند را مورد استفادهقرار میدهند. این اطلاعات نشان میدهد کهبازاریابی محلی برای کسب و کارها یک فرصت فوق العادهاست. تاکید بهدسترسی بهمشتری، مشتری طولانی مدت، مشتری وفادار، در بازاریابی محلی بخش اصلی هستند. در زیر کارهایی کهکسب و کارها نیاز دارند تا با آن بهبازارهای محلی دسترسی داشتهباشند را آوردهایم. معمولا بازارهای محلی حول و حوش یک خدمات محلی، فروشگاههای فیزیکی و یا رستوران هستند. معمولا مشتریان این بازارها در شعاع 15 کیلومتری این منطقهزندگی میکنند.
قبل از روزگار اینترنت کسب و کارهای کوچک تاکتیک خوبی برای جذب مشتری داشتند. مثلا داشتن لیست ارسال نامه:این لیست در هنگام خرید مشتری نام او را وارد میکرد. وقتی فروشگاهیک فروش ویژهداشت یا وقتی تولد مشتری بود، برای او یک نامهارسال میکرد.
(امروزهاین مسالهبهصورت لیست ایمیلی در آمدهاست، البتهادرس ها از روی ثبت نام بدست نمی آید و گاهی از طریق جستجوهای محلی است.)
تیم های خیابانی و رویدادهای محلی راههای دیگری هستند کهفروشگاهها اقدام بهجذب مشتری میکنند. تیم های خیابانی کارهایی مانند پخش آگهی، نمونهاز فروشگاه، و ثبت نام مردم برای اضافهشدن بهلیست ایمیلی انجام میدهند. رویدادهای محلی میتوانند شامل اجرای مسابقات، غذاهای خوشمزهو یا هنرمندهای محلی باشند.
بازاریابی محلی بهمعنی بازار هدف تمام مردم در بازار محلی نمی باشد. صاحب کسب و کار باید دقیقا بداند چهجماعتی بازار هدف او هستند. مشتریان یک باشگاهمحلی کهبازی های خاصی میکنند میتواند از یک رستوران محلی متفاوت باشد و آنهم از جماعت مسجد متفاوت است. هیچ گوشهی بازاری از دیگری بهتر نیست. اما برای بخش بندی موثر آنها را باید در برنامهی بازاریابی خود بیاوریم و برای آنها برنامهداشتهباشیم. این مشخص میکند کسب و کار باید چگونهپیغام خود را تولید کند و تبلیغات کند و کمپین های تبلیغاتی را راهاندازی کند. مثلا تبلیغان گوگل ادوردز میتواند برای جماعتی خوب کار کند، اما برای دیگری اصلا بهکار نیاید.
در نهایت باید بدانیم یک استراتژی تبلیغاتی چندگانهنیز میتواند مفید باشد. هنوز در عصر اینترنت رادیو، تلویزیو، و تبلیغات چاپی نیز جواب میدهند. یک صاحب کسب و کار باید هموارهپاسخ این کمپین ها را بررسی کند. ممکن است یک جایی پول بدهید و جواب بگیرید.در صورتی کهرسانهی دیگری ممکن است هیچ برگشتی ای را برای شما نداشتهباشد.واقعا برای یک بازاریابی محلی بی معنی است کمپین تببلیغتای در سطح ملی راهاندازی کند. اگر بازرایابی ای واقعا این موارد مانند جستجوهای موبایلی را رعایت نکند، معلوم نیست جواب درستی بگیرد. اگر یک برنامهی بازرایابی ای کهدقیقا روی سن مخاطبین، درآمد و موقعیت اجتماعی آنها کار کردهباشد میتواند در بلند مدت پول خوبی درآورد.
در ادامهنیز، از 15 عضو “مشاور کارآفرینان جوان” (YEC) سوال شدهاست کهدر هنگام استخدام بازاریابان دیجیتال بهچهنکاتی توجهمیکنند؟پاسخ های آنها بهشرح زیر است:
1. داشتن تخصص تبلیغات در رسانههای اجتماعی
بازاریاب دیجیتالی کهاستخدام میشود باید بهشیوهی تبلیغات در رسانههای اجتماعی مخصوصا فیسبوک و دیگر شبکههای مد نظر شرکت آشنایی داشتهباشد. بازاریابان دیجیتالی باید بتوانند اطلاعات موجود در فیسبوک را تحلیل کنند و با ایجاد کمپین ها و تصاویر خلاقانه، مشتری را جذب نمایند. از آنجا کهرسانههای اجتماعی منبع رایگانی برای تبلیغات محسوب میشوند، استفادهی درست و بهینهاز آنها میتواند با صرفهجویی زیادی در بودجههمراهباشد. بنابراین ما بهدنبال بازاریابان با استعدادی هستیم کهنسبت بهپتانسیل این فضا آگاهباشند و زیر و بم استفادهاز آن را بدانند – مایلز جنینگز ، Recruiter.com
2. داشتن مهارت فروش
ما تا بهحال بازاریابان دیجیتال زیادی را استخدام کردهایم کهدر دو حالت داخل منزل و یا محیط خارج از شرکت مشغول بهکار بودهاند و در پایان بهاین نتیجهرسیدیم، آنهایی کهفروش بالاتری دارند، بالطبع بازاریابان بهتری هستند. آنها میدانستند کهبا افراد چهبرخوردی داشتهباشند و چطور یک مشتری بالقوهرا بهیک مشتری بالفعل تبدیل کنند. هر چند کهقرار نیست بازاریابان دیجیتال مستقیما با مشتری وارد معاملهشوند، اما با این حال باید با مهارت فروش آشنا باشند. در غیر این صورت سرمایهی شما را هدر خواهند داد بدون این کهبرای تیم فروش، فرصت و موقعیت ایجاد کنند – مارک سنیکلا- BannerView.com
3. توانایی در پیدا کردن کانال تبلیغاتی مناسب
بازاریابان زیادی را میشناسم کهاز هیچ کانال بازاریابی نمی گذرند. ایمیل، سئو(SEO)، بازاریابی موتور جستجو(SEM)، شبکههای اجتماعی و هر کانال دیگری کهفکرش را بکنید. اما نکتهاینجاست کهدر یک استراتژی موفق بازاریابی تمرکز بر روی تعداد محدودی کانال کافی است و بهتر جواب خواهد داد. کانال انتخابی یک بازاریاب باید متناسب با میزان پویایی و نوع فعالیت شرکت باشد. برای مثال، برای یک شرکت کمک بهکسب و کارهای محلی مانند ما، شبکهی اجتماعی پینترست گزینهی جالبی برای بازاریابی بهشمار نمی آید. من بهشخصهترجیح میدهم از راهکارهای محلی سئو استفادهکنم تا مشتری را از طریق گوگل و برنامههای Maps و Yelp پیدا کنم – ترور سامنر ، LocalVox
4. داشتن تفکر بی طرف
معمولا بازاریابان، با ذوق و شوق ترین کارمندان شرکت هستند. هر چند کهاین ذوق و شوق میتواند باعث ایجاد خلاقیت شود، با این حال یک بازاریاب باید بتواند بین هیجان درونی و کار خود تمایز ایجاد کند تا با داشتن دیدگاهی بی طرف، آن طور کهباید کار کند، نهآن طور کهامیدوار است – وسلی متیوز ، High Level Marketing
5.توانایی راهاندازی کمپین های بازاریابی قطرهای و تحلیل آنها
بازاریابی محتوا یک مهارت کلیدی است کهمنجر بهنتیجهخواهد شد. یک بازاریابی قطرهای قوی مستلزم یک استراتژی اولیهاست. در بازاریابی قطرهای، هدف یادآوری و معرفی مداوم محصول بهمشتری است. یک دام بزرگی کهدر این نوع بازاریابی وجود دارد، گرفتار شدن در بازاریابی انبوهاست. بهاین معنا کهیک ایمیل را بهعدهی زیادی ارسال کنیم بدون این کهبا مخاطب هیچ گونهارتباط سازی اولیهانجام دهیم. در این نوع بازاریابی متغیرها و عوامل گستردهای دخیل هستند تا یک استراتژی درست را تعریف کنند. بازاریابی قطرهای زمانی نتیجهی فوق العادهای خواهد داد کهمبتنی بر هنر ارتباط سازی باشد- اران ایال، Sprinlgeap
6. دارا بودن ترکیبی از خلاقیت و توانایی تحلیل گری
در بازاریابی دیجیتالی بهدو عامل تفکر خلاق و ذهن تحلیل گر نیاز است. بنابراین ما بهدنبال افرادی میگردیم کهعلاوهبر علاقهمند بودن، این توانایی ها را نیز داشتهباشند. خیلی از کارجویان جدید تنها روی یکی از این دو عامل تاکید دارند حال آن کهدر بازاریابی دیجیتال، آمیزهای از علم و هنر مطرح است. بازاریابی دیجیتال بهما اجازهمیدهد کههمهچیز، حتی خلاقانهترین کمپین ها را ارزیابی کنیم و با استفادهاز تحلیل و تجزیهی اطلاعات، برای آینده، یک استراتژی تعریف کنیم- کایلا واگنر- Revel Interactive
7. توانایی در بیان تصویری و نوشتاری
امروزهرسانههای دیجیتال بر خلاف سابق، تصویر محور هستند؛ چرا کهتصاویر قدرتمندتر از متون احساسات ما را درگیر میکنند. ترکیب مناسبی از دو عامل متن و تصویر، نقش بسیار مهمی در بازاریابی دیجیتال ایفا خواهد کرد – الکس فریز ، Track Marketing Group
8. داشتن یک شخصیت دوست داشتنی
ارتباط سازی یکی از اجزای اولیهی بازاریابی دیجیتال است و یک شخصیت دوست داشتنی میتواند مفید و مثمر ثمر واقع شود. مردم زیادی هستند کهتمایل دارند با ناشران، وبلاگ نویسان، روزنامهنگاران و دیگر افراد مطرح، وارد ارتباط شوند. طبیعی است کهیک شخصیت جذاب همیشهخواهان و طرفدار زیاد داشتهباشد. فرض کنید کهباید بین دو شخصیت کاملا مشابه، یکی را برای گفتگو انتخاب کنید:با نفر اول کهصحبت میکنید، انگار کهبا دیوار حرف میزنید؛ اما شخص دوم معاشرتی و خونگرم است. کدام یک را برای گفتگو انتخاب خواهید کرد؟ یک بازاریاب باید قدرت حفظ روابطش با دیگران را داشتهباشد تا بتواند یک شخصیت گیرا و جذاب از خود ارائهدهد. موضوعی کهمتاسفانهدر اغلب موارد نادیدهگرفتهمیشود – جاناتان لانگ، Domination Media
9. با WordPress آشنا باشد
امکانات و پلت فرم های پیادهسازی شدهبر روی وردپرس، آن را تبدیل بهیک ابزار حیاتی کردهاست. اگر شما بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال بخواهید یک وبلاگ و حتی یک سایت بسازید و آن را مدیریت کنید بهوردپرس نیاز خواهید داشت. پلاگین های جدیدی کهمدام بهوردپرس اضافهمیشوند بهآموزش و رشد اطلاعات شما کمک خواهند کرد. از این رو وردپرس یک ابزار مفید برای سرعت بخشیدن بهتولید محتوا محسوب میشود – آنجلا روت ، Due.com
10. توانایی معرفی خود را داشتهباشد
اگر شما بهعنوان یک کارجو بهمن بگویید کهدرک عمیقی نسبت بهرسانههای اجتماعی و برندینگ دارید، پس باید ثابت کنید کهدر معرفی خود هم توانمندی لازم را دارید. اولین چیزی کهاز مصاحبهشوندگان خود میخواهم این است کهاطلاعات خودشان را از طریق یک رسانهی اجتماعی ارائهدهند تا از بین آنها فرد مورد نظر را انتخاب کنم. نحوهی انتخاب من بهاین شکل است کهاسم کارجو را در پلتفرم مورد نظر جستجو میکنم و از دید مشتری، محتوای موجود را بررسی میکنم. شبکهی اجتماعی انتخاب شدهباید قابلیت ارتباط با مشتری از طریق ارسال پیام یا تماس ویدیویی را فراهم کند و بازاریاب باید نسبت بهبرقراری این نوع ارتباط تسلط داشتهباشد- آدام استیل، The Magistrate
11. توانایی در درک اختصار
مهم نیست کیفیت محصول شما تا چهحد خوب باشد! مهم توانایی شما در ارزش گذاری محصول است؛ بهطوری کهبتوانید در کم تر از 140 واژه، کالا یا خدمات خود را بهمشتری معرفی کنید. انتقال اطلاعات با حداقل پیام برای یک بازاریاب دیجیتال، هنر و مهارت است- نیکلاس هاس، Loot
12. توانایی تجزیهو تحلیل اطلاعات قابل اندازهگیری
در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری، برآورد هزینهی بازاریابی و تبلیغات، مهم و حیاتی است؛ چرا کهدیگر، تفاوت درصد رشد، ملاکی برای موفق بودن یک محصول در بازار محسوب نمی شود. اکنون دورهی تصمیم گیری درست و شکار بهموقع فرصت ها است. مشاوران بازاریابی دیجیتال باید شایستگی و دانش عمومی خود را با ارائهی معیارهای علمی و استفادهاز دادههای واقعی، اثبات کنند. حالا دیگر دورهی حدس و گمان بر اساس چند عدد و رقم پیش پا افتادهی میزان فروش گذشتهاست و رویکرد جدید با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل و اندازهگیری همراهشدهاست. بنابراین از یک مشاور جدید در این حوزه، انتظار داریم کهتوانایی استفادهاز این امکانات را بهمنظور بالا بردن دقت و اطمینان کار داشتهباشد – بلر توماس ، EMerchantBroker
13. داشتن مهارت گوش دادن
بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید توانایی ارتباطی بالایی داشتهباشیم و بتوانیم برای ترویج سرویس یا محصول خود از کلمات، تصاویر، ویدیو و رسانههای اجتماعی استفادهکنیم. بازاریابی دیجیتال فرصتی برای متخخصان این حوزهاست کهبهصحبت های اقشار مختلف مردم، از مشتری گرفتهتا مصرف کنندهی گوش دهند. این اقدام از طریق شبکههای اجتماعی و ابزارهای تحلیل گر امکان پذیر است. از این رو ما میتوانیم بازخورد مشتری را نسبت بهمحصول خود دریافت کنیم. همیشهدر استخدام یک بازاریاب دیجیتال بهدنبال این موضوع هستم کهآیا میتواند حرف های مشتری را درک کند و بازخورد مناسبی نسبت بهآنها داشتهباشد- شالین دور، Chatter Buzz
14. داشتن سرعت عمل
یک بازاریاب دیجیتال باید بتواند در برابر تغییرات پیش آمدهاز خود انعطاف نشان دهد و با سرعت عمل تصمیم مناسب را بگیرد. نبود انعطاف در برنامهی کسب و کار باعث منحل شدن و ورشکستگی خواهد شد- میکی مایر ، JASH
15. آشنایی با طراحی
ارتباط سازی از طریق ارسال پیام کار بسیار مهمی است. با این حال، دنیای دیجیتال، دنیایی فراتر از واژگان و کلمات است. بخش بزرگی از بازاریابی دیجیتال بهجلوههای بصری وابستهاست. یک بازاریاب دیجیتال حداقل باید آشنایی مقدماتی با HTML، CSS و فتوشاپ را داشتهباشد – دن ساپوزنیکوف