
حسین علیزاده بهار سال 1392 را با انتشار آلبوم موسیقی «در چشم باد» در آخرین روزهای اسفند سال گذشتهآغاز کرد؛ آلبومی کهبهگفتهآهنگساز با نگاهی مستقل از سریال «در چشم باد» منتشر شدهو بههیچ عنوان در امتداد اثر تصویری مسعود جعفری جوزانی نیست.
نگاهبهموسیقی فیلم بهعنوان یک اثر مستقل از تصویر و نوع انتخاب قطعات از ویژگی آثاری است کهبرای سریال یا فیلم سینمایی میسازید. با همین نگاهموسیقی سریال «در چشم باد» را روانهبازار کردید؟
- ساخت موسیقی فیلم یا سریال برای من شیرین است چون معتقدم ساخت موسیقی برای فیلم یا سریال های خوب تلویزیونی باعث میشود کهآهنگساز بهتکرار و روزمرگی گرفتار نشود. در واقع زمانی کهآهنگساز برای فیلم یا سریال، موسیقی مینویسد انگار خود را بهسرنوشت سپردهاست بهاین معنا کهمن بهعنوان یک آهنگساز نمی دانم در چهزمینهموسیقی قرار است کار کنم و در عین حال نمی دانم روی چهموضوعی باید تمرکز کنم. از سوی دیگر برای من بسیار جذاب است کهسرنوشت بخشی از زندگی و کار هنری من را موضوعاتی کهقرار است بعدا فیلم شوند، میسازند و این حالت را بسیار دوست دارم.
از آغاز با گروههمراهبودید؟
- خیر. جوزانی ساخت موسیقی این سریال را زمانی بهمن پیشنهاد کرد که50 درصد از سریال ساختهشدهبود و من با اثری مواجهشدم کهایدهو خلاقیت بسیاری در آن وجود داشت و معلوم بود کهتفکر و تلاش بسیاری برای ساخت آن شدهبود و بهنظر من این سریال از هر نظر حرفهای بود.
حتی وقتی روی آنتن رفت؟
- نه، منظورم قبل از روی آنتن رفتن است چون معلوم نیست یک اثر تلویزیونی وقتی روی آنتن میرود دچار چهتغییراتی میشود. خاصیت سریال در همهجای دنیا طولانی بودن آن است و این ویژگی ممکن است هنرمندن را از ایدهآل هایی کهنسبت بهبعضی فیلم ها و کاراکترها دارد،دور کند. ضمن اینکهبسیاری از تفکرهای غیرهنری دیگر چون بازگشت سرمایهو بازدهمالی برای صدا و سیما هم مهم است. از این جهت تفکرهای غیرهنری بهمجموعهیک اثر تلویزیونی لطمهمیزند. البتهمن دو سریالی کهبرای تلویزیون کار کردم بهاعتبار کارگردان های آنها بودهاست.
یک داستان خوب با فیلمنامهمحکم در همهارکان ساخت فیلم و سریال اثر دارد و موسیقی هم جزئی از این ارکان است. داستان سریال «در چشم باد» تا چهاندازهدر ذهن شما بهعنوان آهنگساز تاثیر داشت؟
- زمانی کهساخت موسیقی این سریال را شروع کردم حضور جوزانی در کنار من خیلی اهمیت داشت و انگار این کارگردان با داستان خوب و فیلمنامهمحکمی کهداشت برای من قصههای هزار و یک شب را تعریف و توصیف میکرد. این توصیف زمانی بهنقطهقوت خودش رسید کهبخشی از راش های گرفتهشدهسریال را دیدم و پس از آن جوزانی دقیقا مانند قصهگویی شد کهمن از شنیدن داستان های او لذت میبردم و یک رابطهدوستانهو عمیق بین ما شکل گرفت و در نهایت ساخت موسیقی این سریال بهمن سپردهشد.
در صحبت های خود اشارهکردید کهدر مواجهبا اثر تازهدر حوزهساخت موسیقی برای فیلم و سریال نوعی حس نگرانی بهسراغتان میآید. تجربهاین حس در ساخت سریال «در چشم باد» چطور بود؟
- زمانی کهکار بهمن سپردهشد، مدتی بهخودم پیچیدم تا سر نخ دستم آمد و بعد کار را شروع کردم. مشغول کار شدم کهجوزانی گفت کهقرار است سریال زودتر از زمان موعد از تلویزیون پخش شود. در این مقطع از زمان بهلحاظ ذهنی بهخودم فشار آوردم و در نهایت موسیقی «در چشم باد» جاری شد و شنوندههای اولیهموسیقی این سریال از جملهکارگردان و بقیهعوامل از موسیقی تعریف کردند کهاین رضایت در من حس خوبی ایجاد کرد. من و جوزانی در کنار هم خوب کار کردیم و من بهشخصهدوران خوب و شیرینی را همراهبا سختی هایی کهداشت، تجربهکردم تا جایی کهصحبت و بحث هایی کهبا جوزانی داشتم بهاندازهخود سریال جذاب و تاثیرگذار بود.
اشارهکردید کهبخش هایی از موسیقی سریال را برای این آلبوم انتخاب کردید. چهبخش هایی از موسیقی این سریال در آلبوم شنیدهمیشود.
- تنها یک آلبوم یک ساعتهاز موسیقی آن سریال ارائهشدهاست. از ابتدا هم نمی خواستم موضوع موسیقی این سریال را در دو آلبوم منتشر کنم. ترکیب ساز در موسیقی سریال «در چشم باد» بسیار متنوع بود و این تنوع را خود سریال ایجاب میکرد. بههمین دلیل بخش هایی از موسیقی این سریال را کهدر ایران میگذشت و رنگ و بوی وطنی داشت، انتخاب کردم.