
در این بخش از مجله اینترنتی فنجان 7 توصیهجدید و عالی برای موفقیت در مراحل کاری و کسب و کار را آوردهایم تا بتوانید با الهام گرفتن از آن ها بهیک کارآفرین موفق تبدیل شوید .
آنتونی رابینز:"اگر داشتن فکر و اندیشهمثبت بهتنهایی کارساز بود، باید همهدر کودکی اسب های کوچک داشتهو اکنون نیز زندگی رویایی داشتهباشیم؛ هر موفقیت بزرگ با عمل بهدست میآید " .
مرحلهاول:خود
اولین چیزی کهدراوایل کارتان ازشما انتظار میرود مهارت های تکنیکی، درک خوب از تئوری و اصول حیطهکاراست . اگرشما دستورالعمل ها را درکارتان بهدرستی و با اطمینان اجرا کنید مهارت های زیادی بهدست میآورید و میتوانید متخصصی شوید کهفارغ التحصیلان جدید را بهخوبی راهنمایی کنید و مشاور خوبی برای همکارانتان باشید.
مرحلهدوم:ابزارها
بعد از گذشت چند سال کار کردن در حیطهشغلی راههای بهتری برای انجام فعالیت هایتان پیدا میکنید، از اینرو ابزارهای لازم برای آنرا خودتان میسازید و یا از ابزارهای موجود در بازار استفادهمیکنید.زیرا با گذشت زمان هدف شما انجام کار بیشتر، در مدت زمان کمتر و با تلاش کمتر خواهد بود. دانش ابزارآلات موجود، طریقهاستفادهو ماهر شدن در آنها بخش بسیار مهمی از لیست مهارت های شما خواهد شد .
مرحلهسوم:مردم
پس از کسب مهارت های تکنیکی و مهارت در استفادهاز ابزار آلات در حیطهکاری عملکرد بهتری نسبت بهسایر کارکنان پیدا میکنید و بهشما پیشنهاد مدیریت میشود .در برخی شرکت ها دو خط پیشرفت کاری یکی نردبان مهارت تکنیکی و دیگری نردبان مدیریت وجود دارد .در صورت قبول نکردن مسئولیت مدیریت پروژهمیتوانید سِمَت متخصص فنی یا مشاور فنی را قبول کنید.
در این مرحلهکارتان میبینید کههمکارانی کهدارای مهارت های مدیریتی بالاتری هستند، پاداش بیشتر، ترفیع سریعتر و حقوق بیشتری عایدشان میشود. درنتیجهدر مرحلهسوم شما نیاز بهمهارت های مدیریتی دارید .
مهم ترین نیازهای شما در این مرحلهاز کارتان ، پرورش روابط میان فردی، مذاکره، انگیزه، مربی گری و راهنمایی افراد تازهکار است کهبا موفقیت در این مهارت ها با سرعت بیشتری بهسمت موفقیت در حیطهکاریتان قدم خواهید برداشت.
مرحلهچهارم:مشتری
مشتری ها یکی از مهمترین روابط و انتظارات کهبا آن روبهرو خواهید بود ، هستند . مدیر کل تان، همکاران و سوپروایزرهای او مشتری دیگری هستند کهانتظارات و روابط او باید در ذهنتان باشد. این مشتری ها چهفکری درمورد شما دارند و آیا منبع باارزشی برای آنها هستید؟ در زندگی ، فردی کهمشتریانش را خوشحال و راضی نگهمیدارد ،سریعتر در کارش ترفیع میگیرد .
مرحلهپنجم :ابزارها و تکنیک های PM ، اصول و روش پردازش
برای بازدهبیشتر و پایدارترکمپانی ها این روزها با تاکید بر کیفیت تحویلات از تعداد زیادی ابزار و تکنیک های مدیریت پروژهاستفادهمیکنند .شما مهارت در این ابزارها و تکنیک ها میتوانید اطلاعاتی کهمدیر کل تان نیاز دارد را فراهم کنید .علاوهبر این باید راههایی برای ارتقاء فرایند و بالا بردن بازدهیافت زیرا باید همهکارکنان از اهمیت ارتقاء فرایندها آگاهند و همکار روبهرویی شما دقیقاً میداند چطور کارش را بهتر انجام دهد .
مرحلهششم:تیم های کارکردی، پروژههای پیچیدهبزرگ
در مدیریت تیم های کارکردی بهچیزی بیش از مهارت های مردمی، پروژهو ابزار نیاز دارید. شما بهحمایت فرهنگ و طریقهکار شرکت احتیاج دارید زیرا فرهنگ تعاونی برای موفقیت چنین تیم هایی بسیار پر اهمیت است . یکی از خطرات برای موفقیت پروژهها سیاست قرض گرفتن منابع خواهد بود .
شما نیازمند میزان بالایی از مهارت های ارتباطی و تشویقی ، مذاکرهای و انگیزشی در کاربا پروژههای پیچیدههستید .لازم است مواظب خطرات تصادفی و مهارت های گزارشی باشید و از انجام عملکردهای لازم مطمئن شوید.سوددهی پروژههای بزرگ باید با دقت بیشتری انجام شود .آیا سازمان ابزارهای مورد نیاز برای بررسی آن را دارد؟ باید تعریف مقیاس ها و نقطههای بازرسی را بدانید تا بتوانیم بهسوددهی پروژههای عظیم و پیچیدهاز نظر مالی برسیم.
مرحلههفتم :مدیریت واحد تجارت
شما بعنوان مدیر واحد تجارتی شرکت مانند پروژههای بزرگ و پیچیدهباید مراقب حاشیهسود باشید. دستاوردهای بلند و کوتاهمدت شرکت و اهداف واحد تجارتی را بهیاد داشتهباشید و با در نظر گرفتن وضعیت بازار، مشتری های کنونی و احتمالی، قدرت و ضعف تیمتان را تعریف کنید .
بازار مدام در تغییر است ومشتری ها در حال رفت و آمدند و پروژههای آنها نیازمند تغییر است. تغییر تکنولوژی روی پروژههای شما تاثیر میگذارد. نیازهای تیم را از قبل برنامهریزی کنید تا بهخاطر نبود مهارت انسانی پروژههای خوب را از دست ندهید . بنابراین شما بهعنوان مدیر واحد بازرگانی شرکت بررسی مسیر حرکت شرکت را شروع میکنید .
این 7 مرحلهاز دانش ها و مهارت هایی هستند کهاگردر آن توانایی لازم را بهدست آورید میتوانید همیشهدر کارتان حرف اول را بزنید.