
در خودرو های انژکتوری ، قطعهای بهنام ECU وجود دارد (Electronic Control – Engine Control Unit) . قطعهecu یک میکرو کامپیوتر کوچک است . این کامپیوتر نیز مانند دیگر کامپیوتر ها دارای cpu ، دو حافظهدائم و موقت و برنامهریزی است. این قطعهدر داخل اتاقک موتور ماشین قرار دارد و بهعبارتی مغز یک خودروی انژکتوری محسوب میشود و میتواند اطلاعات را بهصورت زندهو همزمان از سنسورهای مختلف از جمله:سنسورهای دور RPM ، سنسورفشارداخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچهگازیاTPS ، سنسوردمای آب یاCTS ، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربهو ... دریافت کند و با تحلیل شرایط لحظهای موتور ، پاسخگوی خروجی هایی مانند :انژکتورها، جرقهزنها، ... است. سنسورها کیت های انژکتوری هستند کههرچهتعدادشان بیشتر باشد ، خودرو بهتر کار میکند. قطعهecu تعیین کنندهکیفیت موتور یک خودرو است.
قطعهecu براساس سنسورهایی کهبدان متصل است شرایط کار موتور را بررسی کردهو فرامین مناسب را برای انژکتورها وشمع ها ارسال میکند. چون دینامیک خودرو بسیار پیچیدهوغیرخطی میباشد، طراحان قطعهecu ، جداولی را بهنامmap داخل حافظهقطعهecu میریزند کهدرآن مقدار پاشش سوخت و زاویهآوانس درهردور و بارموتورمشخص شدهاست. هرچهدقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکردقطعهecu بیشترخواهد بود.
باید توجهداشت مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی بهپارامترهای جغرافیایی موتور، نظیرفشار ودمای هوا دارد.
تمامی قطعات الکترونیکی خودرو ، دارای یک خروجی هستند کهدر صورت عیوب احتمالی سیگنالی بهکنترل کنندهمرکزی یا ECU ارسال میکند. قطعهecu پس از دریافت سیگنال خطا ، آن را در قالب کد های خطا یا DTS بهدستگاهعیب یاب گزارش میکند و همزمان چراغ عیب یاب را برای آگاهی رانندهروشن میکند. کدهای خطا بهپردازندهمرکزی ecu گزارش میشوند و همچنین گزارشات بهدستگاهعیب یاب ارائهمیشود و تعمیر کار بهراحتی میتواند عیب خودرو را مشاهدهکند.
بحث روز ecu خودروها ، تیونینگ است کهبهطور کلی بهدو روش صورت میپذیرد :
1 . خواندن دیتای ECU(map) و بارگذاری اطلاعات جدید کهشرکت های بسیاری در این زمینهپژوهش نمودهاند از جمله:Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed ، ... .یکی از اشکالات این روش وابستگی زیاد بهساختار ecu است و با پیچیدهشدن سخت افزار قطعهecu امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن میشود. تنها راهحل ارائهنحوهدسترسی بهاطلاعات از طرف شرکت سازندهecu است.
2 . اضافهکردن یک سخت افزار جانبی بهecu جهت تغییر پارامترهای ecu است. گرچهاین روش مقرون بهصرفهنیست اما وابستهبهنوع ecu هم نیست .یکی از شرکتهایی کهدر این زمینهفعال است، شرکت Dastek است. شرکتی کهدر آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی در حدود 30 نفر موفقیت چشمگیری را کسب نمودهاست. نام محصول شرکتDastek ، UNICHIP است.
اصول عملکرد UNICHIP چنین است کهسنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خواندهو سپس با توجهبهنقطهکار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را بهECU اعمال میکند؛ چنان کهرفتار ecu بهتر میشود.
آمارها نشان میدهد کهموفقیت UNICHIP در این زمینهبسیار بالا بودهاست:از هر 400 خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با UNICHIP بهینهنگردد، 80%خودروهایی کهدر آفریقای جنوبی استفادهمیشوند، UNICHIP را در خودروهای خود نصب کردهاند، UNICHIP بر روی بیش از 320 مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیادهسازی گردیدهاست.