بیشتر بخوانید

بهبود سریع آسیب دیدگی شانه با ورزش

بهبود سریع آسیب دیدگی شانه با ورزش

اثرات مفید ورزش برای بانوان

اثرات مفید ورزش برای بانوان

حرکات کششی برای رفع خستگی

حرکات کششی برای رفع خستگی

بهترین و بدترین ورزش برای بیماران هموفیلی

بهترین و بدترین ورزش برای بیماران هموفیلی

قبل ورزش غذا بخوریم یا بعد ورزش؟

قبل ورزش غذا بخوریم یا بعد ورزش؟

پاسخ به سوال اصلی مردان در مورد تمرینات کگل

پاسخ به سوال اصلی مردان در مورد تمرینات کگل

برای رفع کمردرد ناشی از نشستن زیاد گربه شوید !

برای رفع کمردرد ناشی از نشستن زیاد گربه شوید !

در رفتگی مکرر شانه شما و راه حل ما + آموزش

در رفتگی مکرر شانه شما و راه حل ما + آموزش

مضرات اسب سواری خانم ها

مضرات اسب سواری خانم ها

ورزشی که درد کمر را درمان و باسن را برجسته میکند

ورزشی که درد کمر را درمان و باسن را برجسته میکند
در تعظیلات نوروز چگونه و چقدر ورزش کنیم؟
اگر دنبال این هستید که بدانید در تعطیلات نوروز چقدر و چگونه باید فعالیت های ورزشی را انجام دهید این مطلب را بخوانید.

ورزش در نوروز چگونه‌باید باشد؟

تعطیلات نوروز مخصوصا به‌خاطر طولانی بودن آن، ایامی است که‌الگوهای بدنی و تغذیه‌ای بسیاری از ما تغییر می‌کند و تازه‌بعد از تعطیلات متوجه‌می‌شویم که‌با پرخوری و کم تحرکی چه‌بلایی سر خودمان آورده‌ایم و افسوس ها و استرس ها و سردرگمی بین استفاده‌از راهکارهای مختلف برای آب کردن چربی های اضافه‌و درمان مشکلات اسکلتی ـ حرکتی آغاز می‌شود. پیشنهادهایی را در رابطه‌با الگوهای ورزشی و حرکتی درایام نوروز برای شما یادآور می‌شویم.


ورزش در نوروز

ورزش های مناسب در تعطیلات نوروزی

 

الگوهای ورزشی در ایام نوروز


غافلگیری عضلات

افراد متناسب با نوع و میزان فعالیت خود از یک الگوی تقریبا مشخص فعالیت بدنی در طول روز برخوردار هستند. این فعالیت ممکن است در حد سرکار رفتن و جابه‌جایی بین محل کار و منزل باشد و برای تعدادی نیز علاوه‌بر انجام فعالیت روزمره، حضور در باشگاه‌های ورزشی، پارک یا پیاده‌روی باشد.

این الگو در تعطیلات نوروز به‌دلایل مختلف همچون سفررفتن، دید و بازدیدها، به‌هم خوردن ساعات خواب و بیداری و حضور بیشتر در جمع خانواده‌تا اندازه‌ای تغییر می‌کند و ممکن است باعث کم تحرکی افراد شود.

استراحت طولانی مدت و نشستن بد و زیاد در برابر تلویزیون باعث ضعف عضلانی و در نتیجه‌باعث کمردرد و گردن درد می‌شود. به‌منظور پیشگیری از بروز این مشکلات لازم است افراد از ورزش های گردن، پشت و کمر کمک بگیرند و از بی تحرکی طولانی اجتناب کنند.

ورزش حرفه‌ای ممنوع !

برخلاف عده‌ای که‌تعطیلات را فرصتی برای بی تحرکی، زیاد خوابیدن و از خانه‌بیرون نرفتن می‌دانند و این روش را شیوه‌دلخواه‌و مناسب خود برای استراحت کردن تعریف می‌کنند، عده‌ای دیگر نیز تعطیلات را زمانی مغتنم برای جبران زمان های از دست رفته‌به‌منظور تبدیل شدن به‌یک ورزشکار حرفه‌ای تلقی می‌کنند.

متوسل شدن به‌هر کدام از این روش ها بسیار خطرناک و آسیب زننده‌است. بدن در عرض یک سال عادت به‌انجام فعالیت محدودی داشته‌و مواجه‌کردن آن با ورزش های پرتحرکی همچون فوتبال، والیبال یا کوهنوردی سنگین می‌تواند عارضه‌ساز باشد. ممکن است فرد مبتلا به‌مشکلات قلبی یا فشار خون پنهان باشد که‌از آن خبر ندارد و انجام فعالیت سنگین به‌صورت ناگهانی باعث آسیب آنها می‌شود.

اگر افراد در طول سال ورزش نمی کنند یا نسبت به‌سلامت خود مطمئن نیستند، از انجام ورزش سنگین و حرفه‌ای باید خودداری کنند. اطمینان به‌معنای این نیست که‌علامت و نشانه‌ای از درد در یکی از نواحی بدن داشته‌باشیم. خیلی از افراد ممکن است بظاهر سالم بوده، ولی گرفتگی عروق قلبی، دیابت یا سایر بیماری ها را داشته‌باشند.

 

ورزش در نوروز

ورزش های مناسب در تعطیلات نوروزی


پیاده‌روی، بهترین ورزش

منحصر به‌فردترین روشی که‌اغلب متخصصان بر بی خطر بودن و تاثیرات بالای آن بر سلامت اتفاق نظر دارند، پیاده‌روی است. با توجه‌به‌رطوبت موجود در هوا و کاهش آلودگی هوا توصیه‌می‌شود افراد در حد توان از 20 دقیقه‌تا یک ساعت در پارک ها و مکان های مناسب پیاده‌روی داشته‌باشند.

اگر هنگام ورزش یا حتی پیاده‌روی با تپش شدید قلب، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه یا هر علامتی مواجه‌شدید، به‌آن توجه‌و در صورت لزوم به‌پزشک مراجعه‌کنید. در صورتی که‌افراد می‌خواهند با وسایل ورزشی پارک ها ورزش کنند، از وسایل مناسب سن خود باید استفاده‌کنند.

افراد از کفش مناسب برای پیاده‌روی استفاده‌کرده‌و خانم ها از پیاده‌روی با کفش پاشنه‌بلند و آقایان هم از پیاده‌روی با کفش مهمانی اجتناب کنند.

مراقبت لازم برای دیابتی ها

کنترل بیماری دیابت، کنترل و کاهش وزن، آمادگی عضلانی، کاهش نیاز به‌داروهای خوراکی و انسولین از جمله‌فواید انجام ورزش برای مبتلایان دیابت است. صالحی درباره‌مراقبت های قابل توجه‌در حین ورزش توسط این افراد می‌گوید:این افراد همیشه‌دستگاه‌قندسنج، قرص ها و انسولین را باید به‌همراه‌داشته‌باشند. در کنار این موارد، مواد قندی و کربوهیدرات نیز به‌همراه‌داشته‌باشند چون ممکن است به‌علت تغییر فعالیت با افت قند خون مواجه‌شوند که‌با استفاده‌از کربوهیدرات (البته‌به‌میزان محدود و کنترل شده‌طبق توصیه‌پزشک) می‌توانند جلوی افت قند را در حین ورزش بگیرند.

دعوت به‌آرامش عضلات خسته‌بعد از پذیرایی

استفاده‌از ظروف سنگین هنگام پذیرایی، پرکردن سینی چای و خم شدن ممتد باعث خستگی عضلات در پایان مهمانی یا آخر شب برای میزبان می‌شود که‌با انجام چند حرکت ورزشی می‌توانید آرامش را به‌عضلات خود بازگردانید.

انجام حرکات کششی را برای شل شدن عضلات مفید است استفاده‌از حرکات تقویت کننده‌برای تقویت عضلات کمر، دست، پا و گردن در رفع خستگی بدن بسیار موثر است. نمونه‌این ورزش ها را می‌توانید در اینترنت پیدا کنید؛ مانند ورزش کشش پا و بازوی مخالف به‌مدت 10 تا 15 ثانیه‌با چند تکرار (حالت چهار دست و پا قرار بگیرید و دست و پای مخالف را بکشید). ایجاد فشار در ناحیه‌گردن از طریق قرار دادن دست روی پیشانی و فشار آن رو به‌جلو به‌مدت 10 تا 15 ثانیه‌و ادامه‌این حرکت در هر چهار جهت نیز از جمله‌ورزش هایی است که‌در منزل و براحتی قابل انجام است. این متخصص پزشکی ورزشی تأکید می‌کند:قطع یکباره‌ورزش هم اصلا کار درستی نبوده‌و آسیب زننده‌است.

 

ورزش در نوروز

ورزش های مناسب در تعطیلات نوروزی


ضرورت و فواید پیاده‌روی

کاهش 58 درصدی خطر ابتلا به‌دیابت نوع 2، تقویت قلب، کاهش سرعت تحلیل استخوان ها، تسکین و درمان افسردگی، کاهش میزان خطر ابتلا به‌سرطان پستان و کولون (روده‌بزرگ)، افزایش سلامت عمومی بدن، تناسب اندام و پیشگیری از مشکلات از اسکلتی، عضلانی و چاقی، فواید حاصل از پیاده‌روی روزانه‌است.

ورزش بچه‌ها را به‌بازی تبدیل کنید

افزایش حجم کالری و ایجاد عادات غذایی اشتباه‌و در نتیجه‌چاقی، از دستاوردهای نوروز برای بچه‌ها می‌تواند باشد. به‌والدین توصیه‌می‌شود به‌ورزش کردن بچه‌ها در قالب بازی بیشتر توجه‌کنند.بسیار مهم است که‌ورزش و بازی بچه‌ها شکل رقابت و برد و باخت نداشته‌باشد تا علاوه‌بر ترغیب آنها به‌ورزش، مانع مصدومیت احتمالی کودکان شویم.

بیشتر بخوانید

باید نبایدهای بسیار مهم ورزش دیابتی ها

باید نبایدهای بسیار مهم ورزش دیابتی ها

تاثیر ورزش در کاهش حملات صرع

تاثیر ورزش در کاهش حملات صرع

هد زدن و آسیب مغزی

هد زدن و آسیب مغزی

7 توصیه برای ورزشکاران مبتدی

7 توصیه برای ورزشکاران مبتدی

نفس کشیدن بی دردسر و مفید

نفس کشیدن بی دردسر و مفید

تمرینات تای چی بر هر درد بی درمان دواست! + فواید

تمرینات تای چی بر هر درد بی درمان دواست! + فواید

دیابتی ها کی ، چطور و چه ورزشی کنند ؟

دیابتی ها کی ، چطور و چه ورزشی کنند ؟

درمان آسم ورزشی

درمان آسم ورزشی

ایروبیک قدرت حافظه را بالا می برد

ایروبیک قدرت حافظه را بالا می برد

تمرینات اصلاحی برای شمایی که گودی کمر دارید

تمرینات اصلاحی برای شمایی که گودی کمر دارید
مشاهده

مطالب بیشتر در ورزش درمانی

چطور ورزش مناسب فرزندم را انتخاب کنم؟

چطور ورزش مناسب فرزندم را انتخاب کنم؟

این علائم یعنی ورزش در دوران بارداری را فورا متوقف کنید

این علائم یعنی ورزش در دوران بارداری را فورا متوقف کنید

ضرورت ورزش برای زنان ایرانی

ضرورت ورزش برای زنان ایرانی

تمرین های ساده و موثر برای درمان و کاهش “درد های کمر”

تمرین های ساده و موثر برای درمان و کاهش “درد های کمر”

بهترین زمان و مفیدترین حرکات برای ورزش صبحگاهی

بهترین زمان و مفیدترین حرکات برای ورزش صبحگاهی

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش روزانه و درمان افسردگی

ورزش روزانه و درمان افسردگی

با یوگا به مصاف سرطان بروید

با یوگا به مصاف سرطان بروید

ورزش و پیشگیری از سرطان

ورزش و پیشگیری از سرطان

با ورزش هم میتوان درمان شد

با ورزش هم میتوان درمان شد

مطالب مرتبط

ورزش های مناسب برای کارمندان و مشاغل کم درآمد

ورزش های مناسب برای کارمندان و مشاغل کم درآمد

چطور پیاده روی کنیم مفیدتره؟

چطور پیاده روی کنیم مفیدتره؟

نحوه پیاده روی صحیح چگونه است؟

نحوه پیاده روی صحیح چگونه است؟

پیاده روی در شب بهتر است یا روز

پیاده روی در شب بهتر است یا روز

ساده ترین روش کاهش وزن در دنیا + اصول

ساده ترین روش کاهش وزن در دنیا + اصول

اصول پیاده روی درست و فواید آن در سلامتی

اصول پیاده روی درست و فواید آن در سلامتی

راه و چاه کالری سوزی در 30 دقیقه با پیاده روی

راه و چاه کالری سوزی در 30 دقیقه با پیاده روی

همه دانستنی ها درباره یک پیاده روی مناسب و متنوع

همه دانستنی ها درباره یک پیاده روی مناسب و متنوع

اصول پیاده روی صحیح در بارداری

اصول پیاده روی صحیح در بارداری

برای لاغری و کاهش وزن اینطوری پیاده روی کنید + برنامه

برای لاغری و کاهش وزن اینطوری پیاده روی کنید + برنامه

آنچه باید در مورد دیسک کمر و پیاده روی بدانید

آنچه باید در مورد دیسک کمر و پیاده روی بدانید

تکنیک تقویت مفاصل و سلامت قلب با پیاده روی روزانه

تکنیک تقویت مفاصل و سلامت قلب با پیاده روی روزانه

ورزش و درمان بیماری ها

ورزش و درمان بیماری ها

پشت میز نشین ها چقدر باید ورزش کنن ؟

پشت میز نشین ها چقدر باید ورزش کنن ؟

با فواید پیاده روی بعد از شام آشنا شوید!

با فواید پیاده روی بعد از شام آشنا شوید!

فواید بسیار پیاده روی برای تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری ها

فواید بسیار پیاده روی برای تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری ها

با ورزش کردن از بیماری ها در امان بمانید

با ورزش کردن از بیماری ها در امان بمانید

پیاده روی بر مغز چه تأثیری دارد؟

پیاده روی بر مغز چه تأثیری دارد؟

معجزه ورزش صبحگاهی قبل از صبحانه

معجزه ورزش صبحگاهی قبل از صبحانه

قبل خواب ورزش کنیم یا نه؟

قبل خواب ورزش کنیم یا نه؟