
این روزها هومن برق نورد را در سریال چک برگشتی کهدر تلویزیون در حال باز پخش است و سریال خانگی شهرزاد میبینیم سریال هایی کههومن همانند دیگر بازی های خود بهخوبی از پس آنها برآمده، بههمین بهانهگفتگویی با این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون انجام دادهایم کهدر ادامهمیخوانید.
آقای برق نورد شما در سریال چک برگشتی شخصیت جالبی را بازی کردهاید. آدمی کهخودش را درگیر حواشی نمی کند و بیشتر امرار معاش و سلامت خود و خانوادهبرایش مهم است.این روند از ابتدا در قصهوجود داشت یا کم کم اضافهشد. شما چقدر ایدهپردازی داشتید؟
از ابتدا در قصهاتفاق میافتاد اما آن نوع کاراکتری کهمن در سریال معرفی کردم نوعی نگرانی و استرس در چهرهاش داشت. از آن طرف هم کسی کهبرایش مشکل ایجاد میکرد برادر همسرش بود و نمی دانست باید با او چهکند؟ بیشتر درگیر این چیزها بود ولی در پرداخت نقش این خیلی قوام پیدا کرد و بهنتیجهرسید. بازهم میگویم متن پتانسیلش را داشت و من کاراکتر یک آدم سادهکهکاری بههیچ چیز ندارد را بهآن اضافهکردم تا نقش تبدیل شد بههمین کاراکتر احمدی کهالان موجود است و شما میبینید.
این سریال پر از تنش فکری بود اما روابط آدم ها را در دنیای مدرن روایت میکرد این جنگ بین سنت و مدرنیتهرا چطور بهتصویر کشیدید؟
سوال بهنظرم پیچیدهاست من اساسا بهاین پیچیدگی ها اعتقاد ندارم نهفقط در این کاراکتر کهدر هیچ کدام از نقش هایی کهبازی کردهام بهاین پیچیدگی ها فکر نمی کنم. یک نگاهخیلی سادهدارم، بهاین دلیل کهاولا این کار از تلویزیون پخش میشود بنابراین فرهیختهها هم ممکن است پای تلویزیون بنشینند و افرادی با معلومات بالا و تحصیلات بالا هم شاید تلویزیون ببینند اما من بهعامهمردم فکر میکنم. من فکر میکنم کلا سریالهایی کهبرای تلویزیون ساختهمیشود بهجز سریالهای تاریخی متعلق بهعامهمردم است بنابراین من نگاهم بههمهکاراکترهایی کهبازی میکنم یک نگاهخیلی سادهاست. کاراکتری کهحضور دارد و در زندگی همهما وجود دارد. شاید من باعث میشوم یک نقشی در خانوادهدیدهشود و مردم وقتی من را میبینند بگویند احمد فلان سریال . بهاین پیچیدگی هایی کهشما از آن صحبت میکنید هیچ وقت فکر نمی کنم و تقابل مدرنیتهو سنت اصلا دغدغهام نیست.
یعنی دغدغهشما همین طبقهای هستند کهبازی میکنید؟
دغدغهمن قشر ضعیف جامعهاست. چون قشری کهقوی ست، بههر حال گلیمش را از آب بیرون میکشد، کسی کهضعیف است همیشهمظلوم واقع میشود برای همین دوست دارم با آنها بیشتر همذات پنداری کنم یعنی سعی میکنم طوری نقش را ارائهبدهم کهآنها با من همذات پنداری کنند. اگر این اتفاق نیفتد بازیگر موفقی نخواهم بود مگر اینکهسریال خاصی باشد و تلویزیون برنامهخاصی برای آن داشتهباشد. تعداد زیادی کارشناس روانشناسی و جامعهشناسی جمع شدهباشند و متن را تحلیل کردهباشند آن وقت از آن منظر بهماجرا نگاهمیکنم.
برای رسیدن بهاین همذات پنداری چقدر بین مردم جامعهحضور دارید مثلا با اتوبوس یا مترو رفت و آمد میکنید یا اخبار را پیگیری میکنید.
واقعیتش را بخواهید تردد من با وسایل عمومی نیست ولی خب آنطور هم نیست خیلی فاصلههم بگیرم، بههرحال رستوران میروم و سینما میروم، بیشتر در دوروبر خودم میگردم و بهرفتار اطرافیانم دقت میکنم ممکن است یک پلانی از نگهبانی باشد بگوید آقا کجا؟ ما بگوییم میخواهیم برویم داخل، فیلمبرداری. منظورم این است کهاینطور نیست راهبیفتم در خیابان و مردم را نگاهکنم و ایدهبگیرم. خود بهخود پیش میآید.
یعنی تکنیک بازیگری بیشتر بهشما کمک میکند؟
بلههر قدر کهسنمان بالاتر میرود بالاخرهدر تماس بیشتری با آدمهایی مختلف خواهی داشت.معمولا من ذهنم جزئیات را ثبت میکند و در جایی کهبهکار میآید از آن استفادهمیکنم .
هومن برق نورد بعد از بازی در نقشهایی در ساختمان پزشکان و دودکش و دزد و پلیس چهکار کرد کهنقشهایش تکراری نشود؟
برنامهریزی خاصی ندارم و از الان نمی توانم بهآیندهفکر کنم، فقط تمام تلاشم را میکنم هر کاراکتری کهبازی میکنم با کاراکتر قبلی بهنحوی تفاوت داشتهباشد، اما خب هر کاری انجام دهم هومن برق نورد در آن هست دیگر. بههر حال من تلاشم را میکنم یک جایی جواب میدهد، یک جایی جواب نمی دهد، بعضی وقتها کم میآورم اما میدانم آدمی نیستم کهمایوس شوم.
تلویزیون باعث شهرت شد اما این تئاتر بود کهباعث شد شما در کارهای تلویزیونی بدرخشید ورود بازیگرهای تلویزیون بهتئاتر را مثبت تلقی میکنید یا نه؟
بلهکاملا موافق هستم البتهباید درست هدایت شوند چون اگر درست هدایت نشوند مشکل ایجاد میکند، چون اگر دقت کنید کاری کههمهبازیگرهای آن تئاتری باشند پرستیژ دیگری دارد. نمی گویم بازیگران تلویزیون یا سینما خوب نیستند، صحبت من بین خوب و خوبتر است؛ بههمین دلیل میگویم اتفاق خوبی خواهد افتاد اگر بازیگرهای تلویزیون بهتئاتر بیایند یا ما ازتئاتر بهسینما و تلویزیون برویم. ما از آنها یاد میگیریم آنها از ما. یک دادوستد دو طرفهست حالا اینکهبعضی ها برنمی تابند دیگر اشتباهشان است.
این روزها با سریال شهرزاد در شبکهخانگی حضور دارید بهنظرتان این دو مدیوم تلویزیون و شبکهخانگی چهتفاوتی با هم دارند؟
من تفاوت شبکهخانگی را در کم رنگ بودن خط قرمزهای آن میدانم.آن حجابی کهما در شبکهخانگی میبینیم با حجابی کهدر تلویزیون میبینیم زمین تا آسمان فرق دارد،قصهای کهدر شبکهخانگی میتوان کار کرد را تلویزیون بههیچ عنوان اجازهنمی دهد کار کنیم و بههر حال یک بخش خصوصی ست کههر چهسرمایهو تکنیک و کارگردان و تیم حرفهای تر جمع شود طبیعتا کار استخوان دارتر و حرفهای تر تحویل دادهمیشود.
من چون خیلی آدم سادهبینی هستم و مسائل را پیچیدهنمی کنم تنها تفاوت را در خط قرمزهای بین شبکهنمایش خانگی و تلویزیون میبینم.
شما در خیلی از کارهای حسن فتحی حضور داشتهاید. این همکاری چهویژگی هایی داشتهکهادامهدار شدهاست؟
من با آقای فتحی در 6 یا 7 کار همکاری داشتهام.در دو فیلم سینمایی یک تلهفیلم و چند سریال. بههمین دلیل آقای فتحی کاملا من را میشناسد و همیشهدر ذهنش هستم و خوشبختانههر کاری را بخواهد شروع کند با من هم تماس میگیرد.