بیشتر بخوانید

نکته ای برای آنکه قهوه را با خیال راحت بنوشید

نکته ای برای آنکه قهوه را با خیال راحت بنوشید

از خواص روغن خردل بخش زیبایی آن مرا بس

از خواص روغن خردل بخش زیبایی آن مرا بس

جادوی سلامتی با میگو

جادوی سلامتی با میگو

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

سالم ترین پنیر صبحانه

سالم ترین پنیر صبحانه

وقتی بدن به گلپر نیاز دارد

وقتی بدن به گلپر نیاز دارد

عوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مردان + دمنوش

عوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مردان + دمنوش

یک قاشق عسل با یک دنیا خاصیت

یک قاشق عسل با یک دنیا خاصیت

زنجبیل با خاصیتی عالی برای قوای جنسی

زنجبیل با خاصیتی عالی برای قوای جنسی

خواص سنبل الطیب دوای درد بی اعصابی

خواص سنبل الطیب دوای درد بی اعصابی
غذاهای سالمی که نباید زیاد خورد
اغلب افراد بر این باورند که مصرف غذاهای سالم حتی به طور زیاد برای بدن آن ها مفید است، در حالی که مصرف زیاد برخی مواد غذایی سالم هم خطرناک می باشد.

مواد غذایی سالم و مفیدی که‌زیاد خوردنشون مضره

یکی از لذت های زندگی انسانها غذا خوردن است، اما اگر مراقب نباشید همین لذت می‌تواند موجب ناراحتی های زیادی شود. گاهی اوقات مصرف بیش از حد برخی غذاهای به‌ظاهر مقوی و سالم هم می‌تواند مضر باشد چرا که‌بر قلب، هضم و حتی روحیه‌تاثیر منفی می‌گذارد. به‌همین دلیل این بخش از بهداشت و سلامت مجله اینترنتی فنجان به‌منظور حفظ سلامتی افراد، برخی از مواد غذایی را معرفی می‌کند که‌باید در مصرف آن زیاده‌رویی نکنید.

کره‌مغزها :

مصرف بیش از حد کره‌مغزها به‌ویژه‌کره‌بادام زمینی به‌دلیل داشتن امگا6 فراوان برای سلامتی خطرناک است. افرادی که‌غالبا از کره‌مغزها برای درست کردن اسموتی استفاده‌می‌کنند باید دقت لازم را داشته‌باشند.

ماهی :

اگرچه‌ماهی ها از نظر مقدار جیوه‌متفاوت هستند ولی باید مصرف برخی از آنها را به‌دلیل جیوه‌زیاد محدود کنید. مثلا ماهی قزل آلا و تن اگرچه‌مملو از اسیدهای چرب امگا3 مفید هستند.

اما به‌دلیل داشتن جیوه، در صورت مصرف زیاد و متوالی در یک هفته‌می‌تواند خطرناک باشد.

عوارض ماهی

محصولات تراریخته‌:

اگرچه‌در مورد محصولات تراریخته‌نظرهای متفاوتی وجود دارد اما محدود کردن مصرف مواد تراریخته‌برای سلامتی بهتر و دانستن منشا مواد غذایی همیشه‌اطمینان بخش است.

قند :

مصرف بیش از حد قند می‌تواند خطر ابتلا به‌چندین بیماری مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت و آلزایمر را افزایش دهد، زیرا قند می‌تواند در پاسخ هورمونی و عملکرد موثر بدن تداخل ایجاد کند. بنابراین به‌جای قند و شکر از شیرین کننده‌های طبیعی مانند میوه‌های تازه، آن هم به‌اندازه‌مصرف کنید.

عوارض قند

قارچ :

قارچ یکی از مواد مغذی است که‌باید در اندازه‌مصرف آن دقت کرد. قارچ دارای فیبر، فسفر، روی و آهن زیادی است و مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به‌بیماری مانند رسوب کلسیم و مشکلات دستگاه‌گوارش شود.

هویج :

مصرف بیش از حد هویج به‌دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد، بتاکاروتن و ویتامین آ می‌تواند منجر به‌تغییر رنگ پوست شود.

عوارض هویج 

جوز هندی :

جوز هندی رایحه‌بسیار خوبی دارد اما مصرف زیاد آن بسیار خطرناک و سمی است و می‌تواند موجب مشکلات روانپزشکی، توهم، اسهال و گیجی شود. بنابراین همیشه‌در مصرف آن احتیاط لازم را داشته‌باشید.

پرتقال :

مصرف بیش از حد پرتقال و گوجه‌فرنگی به‌دلیل خاصیت اسیدی می‌تواند منجر به‌مری بارت(ضایعه‌پیش سرطانی) شود و به‌مخاط مری آسیب بزند.

 خطرات پرتقال

سویا :

مصرف زیاد سویا به‌دلیل داشتن استروژن بالا توصیه‌نمی شود چراکه‌عدم تعادل هورمونی می‌تواند به‌سلامتی آسیب برساند.

دارچین:

دارچین ادویه‌ای خوشمزه‌و پرمصرف است که‌خواص دارویی دارد. این ادویه‌با التهاب مقابله‌می‌کند و سطح قند خون را کاهش می‌دهد اما حاوی مقدار زیادی کومارین است که‌مصرف آن در مقادیر زیاد، مضر و باعث سمیت کبدی و سرطان می‌شود.

 مضرات دارچین

قهوه :

قهوه‌نوشیدنی فوق العاده‌و سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فعال است. هر فنجان قهوه‌به‌طور متوسط حدود 80-120 میلی گرم کافئین دارد و مصرف روزانه‌400 میلی گرم کافئین بی خطر محسوب می‌شود. با این حال، نوشیدن روزانه‌بیش از 500-600 میلی گرم کافئین ممکن است سیستم عصبی را تحت فشار قرار داده‌و باعث بی خوابی، عصبانیت، تحریک پذیری، معده‌درد، تپش قلب و لرزش عضلات شود.

جگر :

کبد یکی از مهمترین اندام های بدن هر جاندار و سرشار از مواد مغذی مانند آهن، مس، ویتامین ب12 و ویتامین آ است. ویتامین آ ویتامینی محلول در چربی است، یعنی در بدن ما ذخیره‌می‌شود. بنابراین، مصرف بیش از حد آن علائم سمیت ویتامین آ را ایجاد می‌کند. این علائم ممکن است شامل مشکلات بینایی، درد استخوان و افزایش خطر شکستگی، حالت تهوع و استفراغ باشد.

همچنین مصرف زیاد جگر منجر به‌استرس اکسیداتیو، تغییرات نورودژنراتیو و افزایش خطر ابتلا به‌بیماری آلزایمر می‌شود. حتی اگر جگر فوق العاده‌مقوی باشد، نباید روزانه‌مصرف شود و خوردن آن یک بار در هفته‌کافی است.

عوارض جگر  

روغن های امگا 3 و ماهی:

در بخش های قبلی سلامت تغذیه‌در مجله اینترنتی فنجان کامل گفتیم که‌اسیدهای چرب امگا 3 چقدر برای سلامت بدن ضروری هستند و نقش مهمی در رشد مغز و کاهش خطر بیماری های قلبی دارند. از آنجا که‌اکثر رژیم های غذایی حاوی امگا 3 کمی هستند بیشتر افراد به‌مصرف مکمل ها روی آورده‌اند.

متداول ترین مکمل ها شامل کپسول های امگا 3 است که‌از ماهی و جگر ماهی تولید می‌شود. البته‌مصرف زیاد امگا 3 خطراتی نیز دارد. دوز معمول آن بین 1-6 گرم روزانه‌است اما مصرف حدود 13-14 گرم در روز احتمال رقیق کنندگی خون در افراد سالم را دارد و این برای افرادی که‌مستعد خونریزی هستند یا از داروهای رقیق کننده‌خون استفاده‌می‌کنند خطرناک است.

علاوه‌بر این، زیاده‌روی در مصرف روغن کبد ماهی منجر به‌جذب بیش از حد ویتامین آ می‌شود و این مسئله‌خصوصاً برای کودکان و زنان باردار نگران کننده‌است.

برخی سبزیجات :

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، جوانه‌بروکسل، کلم پیچ و کلم خواص زیادی دارند و به‌عنوان مواد اولیه‌در تهیه‌اسموتی ها استفاده‌می‌شوند. در این سبزیجات ترکیباتی به‌نام تیوسیانات ها وجود دارد که‌با تداخل در توانایی جذب ید در بدن به‌بیماری کم کاری تیروئید منجر می‌شود. کم کاری تیروئید با علائمی شامل بزرگ شدن غده‌تیروئید، افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست و کاهش سطح انرژی مشخص می‌گردد.

یکی دیگر از سبزیجات پرخاصیت، اسفناج است که‌سرشار از اگزالات می‌باشد و با تداخل در جذب کلسیم منجر به‌ضعیف شدن استخوان ها می‌گردد.

عوارض سبزیجات  

آجیل برزیلی :

آجیل برزیلی منبع غنی سلنیوم است اما مصرف آن در مقادیر زیاد موجب ریزش مو و ناخن، مشکلات گوارشی و مشکلات حافظه‌می‌شود. مصرف روزانه‌سلنیوم برای بزرگسالان 70-50 میکروگرم است.

بیشتر بخوانید

خوردنی های مفید و مغذی برای زمستان

خوردنی های مفید و مغذی برای زمستان

پوست شفاف با تغذیه سالم

پوست شفاف با تغذیه سالم

خواص بسیار شگفت انگیز پرتقال

خواص بسیار شگفت انگیز پرتقال

تغذیه مناسب روزهایی که هوا آلوده است

تغذیه مناسب روزهایی که هوا آلوده است

سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

خواص ریحان لیمویی ، خوشبوی پرخاصیت

خواص ریحان لیمویی ، خوشبوی پرخاصیت

آبمیوه هایی برای فصل سرما

آبمیوه هایی برای فصل سرما

سبزیجات مناسب و مفید برای فصل سرما

سبزیجات مناسب و مفید برای فصل سرما

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

از هویج ایرانی و زردک چه می دانید؟

از هویج ایرانی و زردک چه می دانید؟
مشاهده

مطالب بیشتر در تغذیه

با خواص زیبایی و درمانی شکر قهوه ای آشنا شوید

با خواص زیبایی و درمانی شکر قهوه ای آشنا شوید

تغذیه و خوراکی های مفید برای سلامت لثه

تغذیه و خوراکی های مفید برای سلامت لثه

اصول تغذیه ای در گرم ترین روزهای سال

اصول تغذیه ای در گرم ترین روزهای سال

این دلایل برای نخوردن پفک کافیست !!

این دلایل برای نخوردن پفک کافیست !!

خوردنی هایی که دندانها را می پوسانند !

خوردنی هایی که دندانها را می پوسانند !

با 10 روش اشتهای خود را افزایش دهید

با 10 روش اشتهای خود را افزایش دهید

یک برنامه ی عالی برای تغذیه مادران شیرده

یک برنامه ی عالی برای تغذیه مادران شیرده

11 ویتامین و مواد معدنی که برای بدن مورد نیازند

11 ویتامین و مواد معدنی که برای بدن مورد نیازند

در زمستان خود را با نارنگی درمان کنید

در زمستان خود را با نارنگی درمان کنید

نکاتی مفید و کلیدی از تغذیه در زمستان

نکاتی مفید و کلیدی از تغذیه در زمستان

مطالب مرتبط

مضرات و عوارض جدی زیاده روی در مصرف زردچوبه

مضرات و عوارض جدی زیاده روی در مصرف زردچوبه

شمایی که نمیدانید و ایبوپروفن برایتان سم است!

شمایی که نمیدانید و ایبوپروفن برایتان سم است!

مضرات آبمیوه برای رژیم لاغری و چربی سوزی

مضرات آبمیوه برای رژیم لاغری و چربی سوزی

آنچه در تغذیه دوران بارداری نباید بخورید

آنچه در تغذیه دوران بارداری نباید بخورید

از خواص درمانی قهوه تلخ تا ماسک های زیبایی آن

از خواص درمانی قهوه تلخ تا ماسک های زیبایی آن

رژیم درمانی سوءهاضمه و مشکلات دستگاه گوارشی

رژیم درمانی سوءهاضمه و مشکلات دستگاه گوارشی

مواد غذایی سالمی که می توانند شما را بکشند !

مواد غذایی سالمی که می توانند شما را بکشند !

فلوکونازول ، دارویی با عوارض جدی

فلوکونازول ، دارویی با عوارض جدی

ادویه هایی که بیش از یک ادویه فایده دارند

ادویه هایی که بیش از یک ادویه فایده دارند

اشتباهات رایج در مصرف سرکه سیب که نمیدانستید

اشتباهات رایج در مصرف سرکه سیب که نمیدانستید

مدام هوس شیرینی دارید ؟ پس لازم شد بدانید که..

مدام هوس شیرینی دارید ؟ پس لازم شد بدانید که..

بهترین و سالم ترین روش افزایش اشتها

بهترین و سالم ترین روش افزایش اشتها

بمب خاصیتی به نام بامیه

بمب خاصیتی به نام بامیه

مبتلایان به بیماری آرتروز این غذاها را نخورند

مبتلایان به بیماری آرتروز این غذاها را نخورند

خوشمزه های کشنده را بشناسید !!

خوشمزه های کشنده را بشناسید !!

روش چینی ها برای درمان باد فتق با شوید + خواص شوید

روش چینی ها برای درمان باد فتق با شوید + خواص شوید

سبزیجاتی که زیاد خوردنشون خطرناکه

سبزیجاتی که زیاد خوردنشون خطرناکه

نکاتی برای حفظ سلامتی بدن - سری 4

نکاتی برای حفظ سلامتی بدن - سری 4

راهکارهای تغذیه ای برای حفظ سلامت مغز

راهکارهای تغذیه ای برای حفظ سلامت مغز

نشانه های درخواست های فوری بدن

نشانه های درخواست های فوری بدن