
آیندهبهسرعت در حال پیشرفت است، ماشین هایی با رانندگی خودکار کم کم بهسمت رایج شدن میروند و بیشتر از قبل مورد تقاضا قرار میگیرند، ماشین هایی با رانندگی خودکار رسماً بهرانندهانسان برای کنترل ماشین نیاز ندارند، این ماشین ها کاملاً خودمختار هستند و بدون رانندهنیز کار میکنند، با این حال هنوز هیچ ماشین بدون رانندهای دیدهنمی شود.
اگرچهطراحی کارخانههای مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما بیشتر این ماشین ها یک نقشهدرونی دارند کهدر آن سنسور های متنوع و انتقال دهندههای ورودی بهکار رفتهاست، تقریبا تمام خودرو هایی کهخودشان رانندگی میکنند، ترکیبی از دوربین ها، رادارها و سیستم های لیدار یا همان هواشناسی را استفادهمیکنند، این ماشین ها با استفادهاز لیزر محیط را روشن میکنند و تمام اطلاعاتی کهاز سیستم ورودی گرفتهمیشود را توسط نرم افزاری راهاندازی میکنند و بهماشین برای حرکت کردن دستور میدهند، این اطلاعات شامل شتاب، ترمز، کنترل فرمان و ... میباشد، قوانین سخت افزاری و کد دار نیز از وجود موانع خبر میدهند و با سیستم جهت یابی، قوانین مربوط بهترافیک را رعایت میکنند.
مدل هایی از این خودرو خودران اکنون وجود دارند اما همچنان بهرانندهانسان نیاز دارند، این ماشین ها کهدر بخش دانستنی های خودرو در مجله اینترنتی فنجان بارها بهآنها پرداختهایم همان ماشین های سنتی با دستیاری ترمز و ویژگی های شبیهبهماشین های مستقل و بدون رانندههستند. در آیندهخودرو خودران بهطور کامل ساختهخواهند شد کهممکن است بهفرمان هم برای راندن نیاز نداشتهباشند، بعضی از این ماشین ها بهنوعی ساختهشدهاند کهمیتوانند با ماشین های دیگر در جادهیا سطح شهر ارتباط برقرار کنند، محققان میزان خودمختاری این ماشین ها را با مقیاس 0.5 متمایز میکنند.
سطح صفر: هیچ آپشن اتوماتیکی در این ماشین وجود ندارد، انسان ها ماشین را راهبردهو سیستم های اصلی آن را کنترل میکنند، این سیستم ها شامل ماشین هایی با کنترل کروز هستند، چون کهرانندهباید سرعت ماشین را بهمقدار نیاز کنترل کند.
سطح یک: بهدستیار رانندهنیاز است، سیستم های مشخصی مثل کنترل سرعت و ترمز خودکار میتواند توسط ماشین انجام شود، اما برای اطمینان بیشتر باید یک نیروی انسان در آن وجود داشتهباشد.
سطح 2: آپشن های اتوماتیک برای این ماشین وجود دارد، این ماشین حداقل دو کار را بهصورت اتوماتیک در زمان مشخص انجام میدهد، ترمز کردن و تعیین میزان شتاب در اتوبان، اما هنوز هم بهرانندهانسان برای آن نیاز است، این ماشین سرعت خود را با ترافیک تنظیم میکند، اما رانندهباید محدودیت سیستم ها را در زمان مشخص کنترل کند، سیستم های سطح دو در ماشین های تسلا، ولوو، کادیلاک و مرسدس بنز وجود دارد.
سطح 3: اتوماتیک بپیشرفته. وابستهبهموقعیت، این ماشین تمام عملکردهای امنیتی را تحت وضعیت های مشخص کنترل میکند، اما رانندهانسان باید در ماشین بهطور هوشیار قرار گرفتهباشد، ماشین محیط اطراف را روی مانیتور نشان میدهد و لازم نیست کهانسان خودش بهبیرون نگاهکند، اما انسان نباید بیش از حد حواس پرت باشد، زیرا ممکن است در زمان های خاص ماشین از او درخواست کمک کند.
سطح 4: این ماشین کاملا اتوماتیک است و در شرایط محرک بسیار خوب عمل میکند.، این ماشین هنوز بهرانندهدر شرایط بد آب و هوایی و موقعیت های غیر معمول نیاز دارد، ماشین های سطح 4 ویژگی هایی مثل در دست گرفتن فرمان، ترمز کردن و استفادهاز پدال ها را دارند، اما بهرانندهانسان هم همچنان نیاز دارند.
سطح 5: اتوماتیک کامل، در بسیاری از موقعیت ها این ماشین بهطور کامل اتوماتیک عمل میکند و تنها از انسان میخواهد کهراهرا بهاو نشان دهد.
مشتریان و سازمانها تمایل بهتکنولوژی هایی دارند کهخود ماشین قادر بهرانندگی کردن باشد.، حال این فاکتور میتواند برای راحتی یا پیشرفتهتکنولوژی باشد، در این قسمت 4 دلیل وجود دارد کهچرا خودروهای خودران در دست تولید هستند؟
1. سفر کردن.
بسیاری از افراد کهدر ترافیک های طولانی گیر میکنند، مایل هستند کهدر هنگام رانندگی بتوانند تلویزیون تماشا کنند، کتاب بخوانند، بخوابند یا حتی کار کنند، این واقعیت هنوز برای ما دست نیافتنی است اما صاحبان خودروهای خودران در آیندهمیتوانند از این مزایا بهرهمند شود و در وقت خود صرفهجویی کنند، این ماشین ها باعث میشود کهافراد حداقل بهعلاقهمندی هایشان در سفر تمرکز کنند.
2.از بین بردن نیاز بهرانندهانسان
کمپانی های رانندگی مثل لیفت، هدفشان تولید تاکسی های بدون رانندهمیباشد تا با این کار نیاز بهرانندهانسان را از بین ببرند و بهنیروی انسانی پولی پرداخت نکنند، آن ها بهجای این کار بهایجاد امنیت، سرعت و ماشین های هوشمند برای آدرس تمرکز میکنند.
3.تولید کنندگی خودکار.
فرضا ماشین های خودکار میتوانند سرعت و تصادف های ماشین ها را کاهش دهند، کمپانی های ماشین تمایل دارند کهتکنولوژی بدون رانندهرا برای ارتقاء امنیت حمایت کنند کهاین امنیت با هوش مصنوعی امکان پذیر میباشد.
4. دوری از ترافیک.
بعضی از کمپانی های ماشین و تکنولوژی های مربوط بهآن بر روی این موضوع کار میکند کهماشین های بدون رانندهرا افزایش دهند و با این کار در مقابل ترافیک و پارک کردن ماشین در فاصلههای دور جلوگیری کنند، این موضوع بهاین معنا است کهچنین ماشین هایی میتوانند سریع تر بهمحل برسند و از ماشین های معمولی کارآمدتر باشند، آن ها میتوانند با گوشی های هوشمند و جی پی اس نیز کنترل شوند.
5. سرویس تحویلی.
کمپانی های تحویلی یا همان پیک موتوری ها بهعلت هزینهبالای رانندهبهدنبال چنین ماشین هایی میگردند، بستهبندی ها و غذا ها میتوانند با سرعت بالا و با استفادهاز ماشین های خود کار بهدست مشتری برسند، کمپانی های ماشین مثل کمپانی فورد بر روی چنین خدماتی با ماشین هایی کههنوز کاملاً بهاین تکنولوژی مجهز نشدهاست، این آزمایش را انجام دادهاست و در حال بررسی عکس العمل های مردم میباشد.
6. خدمات رسانی بهمشتری.
بعضی از کمپانی های ماشین انگیزهشان از ساخت چنین ماشین هایی داشتن مشتری های بیشتر است، رانندگان حتما بهچنین ماشین هایی توجهبیشتری میکنند و در نتیجهکمپانی ها از آن فروش بیشتری خواهند داشت.
علاوهبر جذابیت این ماشین ها برای مشتری ها، دولت و کارهای تجاری این ماشین ها میتوانند تاثیری بر جوامع و اقتصاد داشتهباشند و آن ها را دچار تغییر و تحول کنند، هزینهها و فواید کلی هنوز کمی نا مشخص هستند اما در این قسمت 3 مورد از تاثیرات آن را بیان میکنیم.
1. امنیت
این ماشین ها احتمال تصادف را تا حد زیادی پایین میآورند، در نرم افزار درون این ماشین ها میتوان خطرات را تا حد قابل توجهی کاهش داد تا عکس العمل سریع تری نسبت بهانسان داشتهباشد، اما تولیدکنندگان هنوز نگران امنیت سایبری چنین ماشین هایی هستند.
2. بی طرف بودن.
این ماشین ها میتوانند برای افراد بیشتری قابل استفادهباشند، از جملهافراد سن بالا و یا افراد ناتوان، اگرچهممکن است این ماشین ها افرادی را کهشغل شان رانندگی است را از کار بیکار کند و یا اینکهتأثیر منفی بر حمل و نقل عمومی داشتهباشد، اما برای بهترین عملکرد و بهترین تأثیر باید خدمات این ماشین ها و آپشن های آن افزایش پیدا کند و حداکثر استفادهرا برای افراد داشتهباشد.
3. محیطی.
وابستهبهاینکهاین ماشین ها چقدر راحت هستند و چهمیزان در دسترس باشند میتوانند تعدادشان هر سالهرو بهافزایش باشد، اگر آن ها با بنزین کار کنند، طرفداران شان زیاد خواهد شد اما اگر با برق کار کند، افراد بهآن ها روی نخواهند آورد.
قبلا در مورد چنین ماشین هایی در فیلم یا رمان های تخیلی چیزهایی شنیدهبودید، اکنون کمی با خودتان فکر کنید و ببینید کهاز ماشین های آیندهچهانتظاراتی دارید، سپس مطالب زیر مطالعهکنید.
1.آیندههمین جاست
بسیاری از تولیدکنندگان چنین ماشین هایی را برای آزمایش شبیهسازی کردهاند، شرکت هایی مثل گوگل، بی ام و، ولوو، نیسان، تویوتا، هوندا و تسلا، همگی بر روی تولید انواع چنین ماشین هایی کار میکنند، ورژن گوگل هم اکنون در جادههای کالیفرنیا در حال آزمایش است و نیازها و تغییرات لازم بر روی آن مورد بررسی قرار میگیرد.
2.خودرو خودران چگونهکار میکند
چنین ماشین هایی بهدوربین ها، لیزر ها و سنسورهای داخلی اعتماد میکنند و طبق آن در جادهحرکت میکنند و دیگر ماشین ها را تشخیص میدهند، چنانچهدر بخش سرگرمی مجله اینترنتی فنجان اشارهشدهاست این اطلاعات توسط کامپیوتر در جلوی ماشین نمایش دادهمیشود و بهوسیلهنقلیهاجازهمیدهد اقدامات لازم را برای وضعیت جادهو ترافیک انجام دهد.
3.مدل های دستی شامل
قطعا تمامی این ماشین ها حالت دستی دارند، با قرار دادن ماشین روی حالت دستی رانندهمیتواند در طول رانندگی هیچ کاری نکند و یا مثل مسافر در عقب ماشین بنشیند، برای ساخت چنین ماشین هایی تنها همین آپشن است کهواقعی بهنظر میرسد.
4.مسئولیت تصادف
یکی از نگرانی های بزرگ در مورد خودروهای خودران این است کهمسئولیت بهکجا میرود و چهمیشود، اگر یک تصادف در جادهاتفاق بیفتد، مسئولیت آن با چهکسی است؟
اگر ماشین در حالت دستی قرار گرفتهباشد چهکسی را باید مقصر شناخت، کسی کهباید مسئولیت این تصادف را بهگردن بگیرد سازندهاین ماشین است.
5.اکنون تکنولوژی در دست استفادهاست
با وجود این کهبسیاری از شما فکر میکنید کهبهاین زودی ها نمی توان شاهد چنین ماشین هایی بود اما تکنولوژی های جالبی هستند کهاکنون افراد از آنها استفادهمیکنند، دستیار پارک کردن ماشین، کنترل کروز و دیگر ویژگی های مشابهکهدر ماشین های جدید بهکار رفتهاند، تمام این سیستم ها جنبههایی از رانندگی هستند کهفعال شدهاند و نشان میدهند کهرانندهها باید بهرانندگی ماشین هایشان بهطور خودکار اعتماد کند.