
از جملهمواردی کهباید در موضوعات تاریخی بررسی کرد، چرایی عدم وجود امامزادهدر عربستان سعودی است و این در حالی است کهبهخوبی میدانیم کهدو شهر بزرگ مکهو مدینهبایستی مملو از مدفونینی باشد کهمنتسب بهخاندان وحی اند.
یکی از سوالات مطرح شدهدر حوزهروابط خویشاوندی در میان اعراب، نبود اسم و مکان دفن برای افرادی است کهاصطلاحا آنها را در ادبیات فارسی، امامزادهمیدانند. در پاسخ بهاین سوال بایستی در ابتدا تعریفی از امامزادهارائهداد.
امامزادهدر بین شیعیان بهفرزندان یا فرزندزادگان ائمهاطهار(علیهم السلام) و گاهی بهمدفن و مزار آنان گفتهمیشود. کاربرد این واژهدر این اصطلاح، از قرن ششم هجری قمری و حتی قبل از آن وجود داشتهولی از قرن نهم بهبعد رایج شدهاست. ساخت مقبرهبر مزار این امامزادگان نیز از قرن اول ثبت شدهو در روایات برای سازندهآن اجرهای معنوی در نظر گرفتهشدهاست. بعضی از این امامزادگان شهرت جهانی و بعضی نیز شهرت منطقهای دارند. بقاع امامزادگان در ایران و کشوهای دیگر اسلامی دیدهمیشوند. بقاع و امامزادگان مدفون در آنها در فرهنگ مردم تاثیر داشتهاند بهگونهای کهگاهنام شهر یا روستا برگرفتهاز نام امامزادگان است.
دربارهزمان دقیق کاربرد واژهامام زادهدر فرهنگ تشیع خبر قطعی در درست نیست، اما از آنجا کهقزوینی در النقض این واژهرا بهکار بردهمیتوان گفت کاربرد واژهامامزادهدر قرن ششم معمول بودهاست و شاید بهدوران قبل از ان هم بازگردد، چون در همین کتاب حتی ضرب المثل برای امامزادهذکر شدهاست و این حکایت از استعمال رایج لفظ امامزادهدر آن دوران و حتی قبل از آن دارد.
از جملهمواردی کهباید در موضوعات تاریخی بررسی کرد، چرایی عدم وجود امامزادهدر عربستان سعودی است و این در حالی است کهبهخوبی میدانیم کهدو شهر بزرگ مکهو مدینهبایستی مملو از مدفونینی باشد کهمنتسب بهخاندان وحی اند.
از جملهمواردی کهدر تعریف امامزادهارائهشد و انتساب ایشان در میان شیعیان بهنام امامزادهمعروف و مشهور است، در سرزمین های مختلفی کهفرزندان ائمهبدان جا سفر کردهو ارتباط داشتهاند، بعضا شهرهایی یافت میشود کهتجمع این دفن شدگان نسبت بهسایر شهرها بنا بهدلائل مختلف، بیشتر بودهاست. حجم انبوهی از خاندان وحی و فرزندان ایشان نیز در دو شهر مهم مکهو مدینهحضور داشتهاند و در همانجا از دنیا رفتهاند و دفن شدهاند.
در عربستان، سیاست حاکمهتفکرات و اعتقادات وهابی دارد. و بنابر تفکرات وهابیت؛ زیارت مساوی است با کفر و از هر اقدامی برای جلوگیری از زیارت کوتاهنخواهند آمد. یکی از اقدامات دولت سعودی؛ تخریب زیارت گاهها میباشد؛ تا جایی کهمفتی های عربستان بارها اذعان داشتهاند برای جلوگیری از زیارت قبور در عربستان حاضر بهتخریب قبر پیامبر اکرم صلی اللهعلیهو آلهنیز میباشند.
از این رو نباید توقع وجود زیارتگاهامامزادگان، در کشوری کهبا وجود قبر پیامبر اکرم صلی اللهعلیهو آلهو امامانی چون امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام، بهتخریب زیارتگاهها و قبور آنها مایل و یا عامل اند را داشت. اما با تمام این موارد،می توان برخی از مهم ترین افرادی کهدر این دو شهر بزرگ مدفون هستند را اشارهکرد:
رسول خدا صلی اللهعلیهو آله(مدینه)_ فاطمهالزهرا دختر رسول خدا (مدینه)- امام حسن مجتبی فرزند حضرت علی (مدینه)_ امام زین العابدین فرزند امام حسین (مدینه)_ امام باقر فرزند امام زین العابدین (مدینه)_ امام صادق فرزند امام باقر (مدینه)_ ابراهیم پسر رسول خدا (مدینه)_ قاسم پسر رسول خدا (مکه)_ حضرت خدیجه همسر رسول خدا (مدینه_مکه) _ فاطمهبنت اسد مادر حضرت علی (مدینه)_ محمد حنفیهفرزند حضرت علی (مدینه)_ اسماعیل پسر امام صادق (مدینه)- حسن مثنی فرزند امام حسن (مدینه) و...
منابع:
1. دانشنامهاهل بیت
2. پایگاهاطلاع رسانی تاریخ اسلام