بیشتر بخوانید

نکته ای برای آنکه قهوه را با خیال راحت بنوشید

نکته ای برای آنکه قهوه را با خیال راحت بنوشید

از خواص روغن خردل بخش زیبایی آن مرا بس

از خواص روغن خردل بخش زیبایی آن مرا بس

جادوی سلامتی با میگو

جادوی سلامتی با میگو

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

سالم ترین پنیر صبحانه

سالم ترین پنیر صبحانه

وقتی بدن به گلپر نیاز دارد

وقتی بدن به گلپر نیاز دارد

عوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مردان + دمنوش

عوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مردان + دمنوش

یک قاشق عسل با یک دنیا خاصیت

یک قاشق عسل با یک دنیا خاصیت

زنجبیل با خاصیتی عالی برای قوای جنسی

زنجبیل با خاصیتی عالی برای قوای جنسی

خواص سنبل الطیب دوای درد بی اعصابی

خواص سنبل الطیب دوای درد بی اعصابی
دیابتی ها مراقب قند میوه ها باشند
انبه، کیوی، انگور و انجیر به دلیل قند پنهانی که دارند، جزو میوه هایی هستند که برای افراد دیابتی با محدودیت مصرف توصیه می شوند. بهتر است این افراد تا می توانند از سیب، گلابی و آلبالو به عنوان میوه های اصلی به استفاده کنند.

چه‌میوه‌ای را به‌چه‌میزان بخوریم

قند موجود در میوه‌ها معمولا در قالب فروکتوز است. بر خلاف سایر شکر، مثل ساکاروز، فروکتوز شاخص گلوسیمی آن کم است. انسولین برای متابولیسم فروکتوز مورد نیاز است. مصرف قند میوه با افزایش ناگهانی سطح قند خون همراه‌نیست. مطالعات نشان داده‌اند که‌با کاهش تولید کلسترول و تری گلیسرید، فروکتوز می‌تواند ما را از بیماری هایی مانند تصلب شرایین، که‌منجر به‌بیماری های قلبی و سکته‌مغزی محافظت کند

یک عضو هیات علمی دانشکده‌تغذیه‌علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه‌بیش از 10 درصد جمعیت کشور را افراد مبتلا به‌دیابت تشکیل می‌دهند، شیوه‌زندگی مردم را علت اصلی افزایش آمار ابتلا به‌دیابت دانست و تاکید کرد:« ذائقه‌کودکان ما از سنین کم به‌مصرف مواد شیرین آشنا می‌شود لذا در بزرگسالی تمایل زیادی به‌مصرف شیرینی جات پیدا می‌کنند.»

وی با بیان اینکه‌بیش از 10 درصد جمعیت کشور را افراد مبتلا به‌دیابت تشکیل می‌دهند، گفت:« در سال های 84 تا 86 که‌در دفتر بهبود تغذیه‌وزارت بهداشت فعالیت داشتم تصور نمی کردیم آمار ابتلا به‌دیابت چنین رشدی داشته‌باشد. متاسفانه‌شیوه‌زندگی مردم علت اصلی افزایش آمار ابتلا به‌دیابت است و مردم توجهی به‌میزان مصرف مواد قندی خود ندارند.» وی ادامه‌داد:« درحال حاضر مصرف قند و شکر و مواد قندی مثل مربا، شربت، نوشابه ، نبات، آبنبات، شکلات و شیرینی در کشور ما بالاست و همین زیاده‌روی در مصرف باعث شده‌ذائقه‌کودکان ما از سنین کم به‌مصرف مواد شیرین آشنا شده‌و در بزرگسالی تمایل زیادی به‌مصرف شیرینی جات داشته‌باشند.»

قند میوه‌ها

دیابتی ها دور این میوه‌ها را خط بکشند

ایشان درباره‌غذاهایی که‌اثرات سوء بر قند خون دارد؛ گفت:« مواد قندی ساده‌مثل قند و شکر، مربا، شربت و عسل که‌خیلی زود قندخون را بالا می‌برد باید از برنامه‌غذایی فرد دیابتی حذف شود و مصرف قندهای مرکب مثل خرما ، کشمش، انجیر و توت خشک جایگزین این مواد شود. در کنار حذف مواد قندی ساده‌لازم است مصرف مصرف فیبر غذایی افزایش پیدا کند که‌بیشتر در پوست میوه‌جات مثل پوست خیار و پوست سیب وجود دارد همچنین از میان نان ها، نان سنگک برای دیابتی ها مناسب تر است.»

وی درباره‌میوه‌هایی که‌دیابتی ها باید از مصرف آن پرهیز کنند، گفت:« میوه‌هایی که‌قند بالایی دارند مثل خربزه ، موز، طالبی، انگورعسگری قند بالایی دارند و باید از مصرف آنها پرهیز کنند

میوه‌ها از بهترین و سالم ترین خوراکی هایی هستند که‌هر یک با طعم و فصل خاص خود محفل های ما را شیرین، ترش یا ملس می‌سازند! در این میان بسیاری از میوه‌ها به‌خاطر طعم شیرینشان مورد توجه‌قرار می‌گیرند.
اما آیا تابحال با خود فکر کرده‌اید که‌چه‌میوه‌هایی بیشترین مقدار قند را در خود دارند؟ برای مثال یک موز و یک سیب به‌شما داده‌شده‌و از شما پرسیده‌می‌شود که‌کدام یک دارای قند بیشتری است. جوابتان چه‌خواهد بود؟ اگر چه‌این دو میوه‌هایی بسیار مقوی و سالم هستند و می‌توان آن ها را به‌شیوه‌های مختلفی به‌عنوان دسر مصرف کرد اما یکی از آن ها دارای مقادیر بسیار بیشتری قند نسبت به‌دیگری است.
در حالی که‌یک سیب متوسط دارای کالری کمتری نسبت به‌یک موز متوسط است اما وقتی پای قند به‌میان می‌آید باید گفت که‌مقدار قند سیب بیشتر از موز خواهد بود که‌این میزان در هر دانه‌نزدیک به‌5 گرم است. اما این بدان معنا نیست که‌موز انتخاب بهتری برای خوردن است به‌این دلیل که‌قند کمتری دارد. بسیاری از افراد درک نمی کنند که‌شکر آنقدر که‌گفته‌می‌شود نیز برای بدن مضر نیست و باید مقادیر زیادی قند فراوری شده‌(شکر) مصرف کرد که‌شاهد وارد شدن صدمات جدی به‌بدن بود. در واقع در این میان نوع قندی که‌مصرف می‌شود بسیار تعیین کننده‌است و بدین ترتیب می‌توان گفت که‌قند طبیعی که‌در میوه‌ها یافت می‌شود بسیار مفید بوده‌و برای بدن لازم است.
به‌عبارت دیگر استرس ناشی از نگران بودن در مورد خوراکی های دارای قندی که‌در طول روز مصرف می‌کند بسیار بیشتر از مصرف قند به‌بدن شما آسیب وارد خواهد کرد مگر این که‌هر روز مقدار معینی قند مصرف کنید. بدین ترتیب می‌توان گفت که‌بهترین راه‌برای تامین میزان قند مورد نیاز روزانه‌افراد از طریق میوه‌های شیرین است. در ادامه‌این مطلب می‌خواهیم شما را با میوه‌هایی که‌نسبت به‌دیگر میوه‌ها مقادیر قند بیشتری دارند آشنا کنیم.

4- انگور
برای مثال یک خوشه‌انگور بسیار کوچک حدود 15 گرم قند دارد. در این میان برخی انگورها نسبت به‌دیگر گونه‌ها شیرین تر هستند؛ برای مثال انگور یاقوتی نسبت به‌دیگر انگورها مقدار قند بیشتری دارد. به‌همین دلیل انگور یاقوتی بو و طعم خاص تری نسبت به‌دیگر انواع انگور دارد.

قند میوه‌ها

میوه‌هایی با قند بالا

 3- گیلاس
گیلاس خشک شده‌در مقایسه‌با گیلاس تازه‌مقادیر بسیار بیشتری قند دارد. برای مثال در یک فنجان پر از گیلاس خشک شده‌حدود 30 گرم قند وجود خواهد داشت. در واقع مقداری از این شکر پس از خشک شدن به‌آن اضافه‌می‌شود. مقدار قند موجود در همین اندازه‌گیلاس تازه‌20 گرم خواهد بود. گیلاس حاوی ترکیبات بسیار مفیدی مانند آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد التهاب است.

2- انبه
اگر تمام یک انبه‌را بخورید باید بدانید که‌بیش از 46 گرم قند وارد بدن خود کرده‌اید که‌بسیار بیشتر از مقدار قند موجود در یک دونات است. البته‌خوردن یک انبه کامل معمولاً کار آسانی نیست و به‌طور معمول نیمی از آن برای هر نفر سرو می‌شود که‌حدود 23 گرم قند خواهد داشت.


قند میوه‌ها

میوه‌های مضر برای دیابتی ها

1- انجیر
انجیر غنی ترین میوه‌از لحاظ قند است و در هر دانه‌انجیر متوسط بیش از 8 گرم قند وجود دارد. بدین ترتیب با خوردن تنها 4 دانه‌از این میوه‌خوشمزه‌حدود 32 گرم قند وارد بدن شما خواهد شد. البته‌هسته‌انجیر دارای ترکیبات مغذی بسیار بیشتری است.
به‌طور کلی به‌شما توصیه‌می‌کنیم که‌همواره‌میوه‌را با پروتئین ها و چربی های سالم میل نمایید. معمولاً افراد هنگام صبح اسموتی های خود را تنها با استفاده‌از میوه‌درست کرده‌و می‌خورند که‌اشتباه‌بزرگی است. بهترین راه‌برای غنی کردن اسموتی استفاده‌از میوه‌همراه‌با ترکیبات مغذی دیگر مانند پروتئین هاست.

بیشتر بخوانید

خوردنی های مفید و مغذی برای زمستان

خوردنی های مفید و مغذی برای زمستان

پوست شفاف با تغذیه سالم

پوست شفاف با تغذیه سالم

خواص بسیار شگفت انگیز پرتقال

خواص بسیار شگفت انگیز پرتقال

تغذیه مناسب روزهایی که هوا آلوده است

تغذیه مناسب روزهایی که هوا آلوده است

سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

خواص ریحان لیمویی ، خوشبوی پرخاصیت

خواص ریحان لیمویی ، خوشبوی پرخاصیت

آبمیوه هایی برای فصل سرما

آبمیوه هایی برای فصل سرما

سبزیجات مناسب و مفید برای فصل سرما

سبزیجات مناسب و مفید برای فصل سرما

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

از هویج ایرانی و زردک چه می دانید؟

از هویج ایرانی و زردک چه می دانید؟
مشاهده

مطالب بیشتر در تغذیه

با خواص زیبایی و درمانی شکر قهوه ای آشنا شوید

با خواص زیبایی و درمانی شکر قهوه ای آشنا شوید

تغذیه و خوراکی های مفید برای سلامت لثه

تغذیه و خوراکی های مفید برای سلامت لثه

اصول تغذیه ای در گرم ترین روزهای سال

اصول تغذیه ای در گرم ترین روزهای سال

این دلایل برای نخوردن پفک کافیست !!

این دلایل برای نخوردن پفک کافیست !!

خوردنی هایی که دندانها را می پوسانند !

خوردنی هایی که دندانها را می پوسانند !

با 10 روش اشتهای خود را افزایش دهید

با 10 روش اشتهای خود را افزایش دهید

یک برنامه ی عالی برای تغذیه مادران شیرده

یک برنامه ی عالی برای تغذیه مادران شیرده

11 ویتامین و مواد معدنی که برای بدن مورد نیازند

11 ویتامین و مواد معدنی که برای بدن مورد نیازند

در زمستان خود را با نارنگی درمان کنید

در زمستان خود را با نارنگی درمان کنید

نکاتی مفید و کلیدی از تغذیه در زمستان

نکاتی مفید و کلیدی از تغذیه در زمستان

مطالب مرتبط

آیا خوردن میوه قند خون دیابتی ها رو تنظیم میکند؟

آیا خوردن میوه قند خون دیابتی ها رو تنظیم میکند؟

مراقب قند زیاد این میوه ها باشید!

مراقب قند زیاد این میوه ها باشید!

دیابتی ها باید در رانندگی مواظب باشند

دیابتی ها باید در رانندگی مواظب باشند

کنترل قند خون بیماران دیابتی با نوشیدنی کتون

کنترل قند خون بیماران دیابتی با نوشیدنی کتون

بخور نخورهای تغذیه دیابتی ها

بخور نخورهای تغذیه دیابتی ها

دیابتی های روزه دار مرتب قند خون خود را چک کنند

دیابتی های روزه دار مرتب قند خون خود را چک کنند

نکات آبمیوه ای برای دیابتی ها

نکات آبمیوه ای برای دیابتی ها

میان وعده خوشمزه و مقوی برای دیابتی ها

میان وعده خوشمزه و مقوی برای دیابتی ها

برای کنترل و پایین نگه داشتن قند خونتان بخوانید

برای کنترل و پایین نگه داشتن قند خونتان بخوانید

باید نبایدهای بسیار مهم ورزش دیابتی ها

باید نبایدهای بسیار مهم ورزش دیابتی ها

نکات مهم کرونایی برای همه دیابتی ها

نکات مهم کرونایی برای همه دیابتی ها

چند شرط روزه داری برای افراد دیابتی

چند شرط روزه داری برای افراد دیابتی

برنامه غذایی مخصوص دیابتی های نوع 2

برنامه غذایی مخصوص دیابتی های نوع 2

عدد قند خون نرمال و طبیعی چند است؟

عدد قند خون نرمال و طبیعی چند است؟

خوردن میوه با پوست برای مبتلایان به دیابت مفید است

خوردن میوه با پوست برای مبتلایان به دیابت مفید است

علامت مهم و نگران کننده افت ناگهانی قند خون چیست؟

علامت مهم و نگران کننده افت ناگهانی قند خون چیست؟

ورزش کودکان دیابتی چه بایدها و نبایدهایی دارد؟

ورزش کودکان دیابتی چه بایدها و نبایدهایی دارد؟

خوردن قند زیاد تنها دلیل ابتلا به دیابت است؟

خوردن قند زیاد تنها دلیل ابتلا به دیابت است؟

رژیم کاهش قند ، تخلیه تمام قند اضافه بدن در 3 روز

رژیم کاهش قند ، تخلیه تمام قند اضافه بدن در 3 روز

علائمی که نشان دهنده مشکل قند خون است

علائمی که نشان دهنده مشکل قند خون است