
افراد بهطور مداوم در مورد خدمات و محصولاتی کهاز آن ها لذت میبرند و کمپانی هایی کهبهآن ها پیشنهاد های مختلف را ارائهمیدهند، صحبت میکنند. تقریباً بهصورت روزانه2.4 میلیارد مکالمهدر مورد برند های مختلف در حال انجام است.
طبق اعلام نیویورک تایمز، 65 درصد از همهتجارت های نوپا از تجارت های ریفرال هستند. یعنی بهطور میانگین دو سوم مشتریان از ریفرال خریداری میکنند، زیرا محصول یا خدمات خاص پیشنهاد شدهرا بهتر میشناسند.
یافتههای بیشتری هم اکنون در مورد ریفرال مارکتینگ وجود دارد زیرا معمولاً افراد آن را بهدلیل پیشنهاد فرد دیگر انجام میدهند اما بهتر است ببینیم کهریفرال مارکتینگ بهچهمعناست.
بهبیان سادهچنانچهدر این بخش از مجله اینترنتی فنجان میخوانید میتوان گفت کهریفرال مارکتینگ در مورد یک محصول یا خدمات در یک تجارت با حضور مشتریان است و با تبلیغات سنتی تفاوت دارد. ریفرال مارکتینگ زمانی اتفاق میافتد کهافراد بهیکدیگر در مورد یک برند خاص توضیحاتی میدهند.
در واقع حرف ها دهان بهدهان میچرخند. ریفرال مارکتینگ توسط یک تجارت و بیزینس جهت یابی میشود و در واقع برای افرادی کهآن برند خاص را بهدیگران توصیهکنند، هم جوایزی در نظر گرفتهمیشود. مثلاً ممکن است یک مشتری، مشتری های دیگر را برای یک برند خاص جذب کند و با همین کار 100 دلار اعتبار خرید بگیرد.
ریفرال مارکتینگ در طیف وسعی از تجارت ها بهکار گرفتهمیشود. این استراتژی ها میتوانند برای کمپانی هایی با وسعت کم و یا کمپانی هایی با سرمایهگذاری بزرگ بهکار گرفتهشدهو موثر باشند و در حوزهصنعت نیز فعالیت کنند. بسیاری از بیزینس ها محصولات و خدماتی را پیشنهاد میدهند کهمیتوانند کمپین های ریفرال مارکتینگ را اجرا کنند.
شهرت شبکهاجتماعی و سایت های اشتراک گذاری در بین افراد بسیار زیاد است. ریفرال مارکتینگ اینترنتی معمولاً پروسهای با سرعت بیشتر است و مخاطبان بیشتری میتوانند از این استراتژی ها بازدید کنند. سازمان های بدون سود از استراتژی ریفرال مارکتینگ برای افزایش شهرت خود و مجاب کردن افراد برای خرید از محصولاتشان استفادهمیکنند.
یکی از رایج ترین استراتژی های ریفرال مارکتینگ کهتوسط مراکز بدون سود استفادهمیشود، زمانی است کهشرکای یک سازمان با یک کمپانی برای سوددهی درصدی از سود را برای ریفرال اختصاص میدهند.
از آن جایی کهریفرال مارکتینگ فواید پنهانی بسیار زیادی دارد، این استراتژی میتواند برای طیف وسیعی از اهداف بهکار گرفتهشود. تاجران و افرادی کهدر حوزهبیزینس فعالیت میکنند، باید از خودشان بپرسند چهکسی برای بازتاب تجارت ها انگیزهدارد.
معمولاً مشتریان میتوانند بهخانوادهیا دوستان شان برای دریافت جایزهو پاداش هم کهشدهاست، تجارت شما را معرفی کنند. هرچقدر کهجوایز بیشتر باشد، مشتریان بیشتر تلاش میکنند کهاین کار را بهخوبی انجام دهند.
تحقیق در مرحلهاول در این استراتژی مارکتینگ، بسیار مهم است. تحقیقات اولیهشامل کشف مشتریانی است کهمیخواهند این کار را انجام دهند. یعنی باید مشتریانی را پیدا کنیم کهبهانجام این کار علاقهو تمایل داشتهباشند زیرا نمی خواهیم بهزور این کار را انجام دهیم.
یکی دیگر از راههایی کهکمپانی با مشتریانشان تحقیق میکنند، نظرسنجی است. از مشتریان در مورد جوایز و پاداش های مختلف بعد از این کار سوال میپرسند و ایدههای مختلفی از افراد متفاوت میگیرند.
مرحلهبعدی این است کهیک برنامهمشخص تعیین شود و سعی کنند افراد مختلف را مورد بررسی قرار دهند، بروشورها را برای مشتریان تهیهکنند، اطلاعات را در مورد برند و محصولات در اختیار آن ها قرار دهند و بهآن ها برنامهریفرال مارکتینگ را یادآوری کنند.
ریفرال مارکتینگ اینترنتی، یک راهمحبوب برای انجام برنامههای مارکتینگ میباشد کههم بهصورت آنلاین و هم بهصورت فیزیکی اقدامات خوبی را رقم خواهد زد.
در پاسخ بهسوالات رایج شما کاربران از مجله اینترنتی فنجان در این رابطهلازم دانستیم بهصورت واضح این مورد را برایتان تشریح کنیم کهشامل:
مدیر تبلیغات، مسئول مشاهدهفعالیت های تبلیغاتی یک تجارت است. عموماً در این جایگاهتبلیغات و کارمندان مربوط بهمارکتینگ را مورد ارزیابی قرار میدهند و انواع کمپانی ها را مدیریت میکنند. روش های مناسبی را برای استراتژی های تبلیغ ایجاد میکنند، کمپین های تبلیغاتی را اجرا میکنند و دپارتمان هایی را برای تبلیغات بهکار میگیرند.
اکثر مدیران تبلیغات، دارای مدرک لیسانس در زمینهتبلیغات هستند کهمربوط بهرشتههایی مثل ژورنال نویسی و مارکتینگ است.
گردانندهمارکتینگ دارای مهارت های مدیریتی و رهبری بسیار قوی از رفتار مشتری است و آن را تجزیهو تحلیل میکند. همچنین با آنها رو در رو ملاقات میکند و نقش او بسیار مهم است. این افراد معمولا مدرک لیسانس در حوزهرشتههای بیزینس، حسابداری، آمار و اقتصاد دارد.
مشاوران مارکتینگ مستقل هستند، توسط خود تاجران استخدام میشوند تا استراتژی های موجود را ارائهدهند و استراتژی های جدید را بهکار بگیرند. این افراد با دپارتمان های مربوط بهتبلیغات همکاری میکنند.
گاهی اوقات این افراد میتوانند بدون هیچ اسناد رسمی هم وارد این کار شوند اما ترجیح ما بر این است کهاین فقط حداقل دارای لیسانس در حوزههای ارتباطات، تجارت و تبلیغاتی باشند.
در روش ریفرال لزومی بهاعلام عمومی نیست و کاربران دوستان خود را بهیک لندینگ خاص دعوت میکنند اما در وایرال مارکتینگ تبلیغ بصورت عمومی صورت میگیرد و در کوتاهمدت دستاوردی نخواهد داشت.
نتورک مارکتینگ یکی از روش های فروش است کهبا بازاریابی اشتباهگرفتهمیشود. بازاریابی شبکهای، یک ابزار فروش است کههر شرکتی میتواند از آن برای فروش محصولاتش استفادهکند اما در ایران، این ابزار فروش بهکسب و کار تبدیل شدهاست.
نتورک مارکتینگ، کاری عملیاتی است و با بازاریابی سر و کار ندارد اما مارکتینگ یا بازاریابی، کاری علمی است و پیش از مرحلهفروش انجام میشود
مشتری اصلی شرکت نتورک مارکتینگ، خود شما هستید و مسئولیت فروش رفتن یا نرفتن کالاهایی کهخریدهاید، با خودتان است.
کالاهایی کهاین شرکت ها میفروشند،محصولات بی کیفیتی هستند و با برند متفرقهو ناشناس تولید میشوند. این شرکت ها بهعلت اینکهدوستان و فامیلتان بهشما اعتماد دارند از شما میخواهندکالاها را بهآنها بفروشید.
فروش کالاها و جذب شدن بهاین شرکت ها سبب میشود کهتنها وقتتان را هدر دهید.
در اکثر مواقع با جذب شدن بهاین کار دچار شکست میشوید و بعد از ماهها فعالیت، شاید بهدرآمدی معمولی رو بهپایین برسید کهاحتمالا در حد پول تو جیبی یک بچهدبیرستانی باشد.
افرادی کهجذب این شرکت ها میشوند، اغلب آدم های سادهای هستند کهسواد یا مهارت خاصی ندارند و میخواهند یک شبهپولدار شوند. کار واقعی، نیاز بهدانش، مهارت و تلاش و پشتکار بلند مدت دارد.
نتورک مارکتینگ کار پایداری نیست و هر ماهدرآمد شما نوسان دارد و ممکن است شرکت جمع کند.
نتورک مارکتینگ قانونی است و از وزارت صنعت و معدن مجوز دارد. تفاوت نتورک مارکتینگ و شرکت های هرمی این است کهدرشرکت هرمی کالایی وجود ندارد، اما در نتورک، کالا وجود دارد اما در هر دو شما با زیرمجموعهگرفتن بهسود میرسید.