
دکور ماهعسل امسال در فضای متفاوتی جلوی دوربین رفت و بحث های زیادی پیرامون طراحی این دکور صورت گرفت . ماهعسل هر سال دکور متفاوتی را تجربهکردهو امسال نیز جای جدیدی را برای ساخت دکور برگزیدهکهقابل توجهاست. امسال دکور برنامهماهعسل در یک سالن ورزشی برپا شدهاست. این سالن ورزشی کهحدود هزار متر وسعت دارد از مدت ها پیش در اختیار سازندگان این برنامهقرار گرفتهتا آنها از حدود ٧٠٠ متر آن برای استفادهدر برنامهاستفادهکنند.
پیمان قانع از طراحان صحنهفعال تلویزیون است کهطراحی دکور برنامهای چون «ماهعسل» را هم بر عهدهدارد. او تلاش میکند هر سال با دکوری جدید مخاطبان را غافلگیر کند.
محمد یاراحمدی طراح باسابقهدکور و صحنهدربارهدکور «ماهعسل» و ویژگی های آن بهگفت:سبک و سیاق دوست طراح ما آقای پیمان قانع بههمین شکل است و ما چند سال است کهمیبینیم بک گراند این برنامهشامل یک پس زمینهسیاهمیشود کهچند نور یا لکهرنگی در عمق آن وجود دارد و همچنین استیجی کهصندلی هایی برای مجری و مهمان دارد.
وی ادامهداد:بخشی از این طراحی بهسلیقهتهیهکنندهو برنامهساز و بخشی هم بهاین بازمی گردد کهبرنامهبهتکرار افتادهاست کهالبتهتکرار همیشهبد نیست. من از لانگ شات این دکور چندان بدم نیامد اما از نمای بستهاحساس میشود کهاین کار کمی با عجلهاجرایی شدهچون ممکن است شما طرح خوبی داشتهباشید کهدر اجرا بهدرستی درنیاید، بنابراین ممکن است این طراحی هم در اجرا کمتر روی آن وقت گذاشتهشدهباشد.
ما در بک گراند سیاه«ماهعسل»، حالتی کهکشان گونهمیبینیم گویی مجری و مهمان در فضایی معلق صحبت میکنند
یاراحمدی دربارهاین دکور کهقرار بودهتصویری از یک شهر باشد، اظهار کرد:اکنون ما در بک گراند سیاه«ماهعسل»، حالتی کهکشان گونهمیبینیم گویی مجری و مهمان در فضایی معلق صحبت میکنند. در نظر بینندهانگار طراح خواستهبگوید صحبت ها در این فضای لایتناهی انجام میشود و این میان حرف ها مهم است.
این طراح دکور پیشکسوت برنامههای سیما دربارهطراحی رنگ های روی استیج عنوان کرد:این ترکیب کهرنگ طلایی در آن بهکار رفتهاست مرا یاد آتش فشان و گدازههای آتش فشان میاندازد و باید دید چقدر با محتوا همخوانی دارد.
وی اضافهکرد:اگر من بودم از این رنگ های گرم بهاین شکل استفادهنمی کردم بلکهترکیبی از رنگ های ملایم تر بهکار میبردم. این حالت گدازهداشتن با لحظات افطار کهدوست دارید حال بهتری داشتهباشید، همخوانی ندارد و اتفاقا با محتوا هم همخوانی ندارد.
یاراحمدی دربارهطراحی تونل در «ماهعسل» نیز یادآور شد:متاسفانهما مسالهای را از جایی گرتهبرداری میکنیم و توجهی نداریم کهچقدر با فضای برنامهتناسب دارد. این مسیر و حلقههایی کهایجاد شدهاست نیز بیشتر بهمخاطب استرس میدهد. برای شما سوال ایجاد میشود کهاین تونل قرار است چهکارکردی داشتهباشد آیا میخواهد بهعنوان پل صراط در نظر گرفتهشود و یا فردی کهدر این تونل دیدهمیشود از کجا میآید و بهکجا قرار است او را ببرند. بههرحال اینجا یک نگاهسمبلیک حاکم است کهباید دربارهآن بحث شود.
این طراحی دکور برخلاف محتوای خود «ماهعسل» کهقرار است محتوایش مخاطب را بهنور و حال خوب دعوت کند، بهتاریکی جلب میکند.
وی دربارهنظر خود از این دکور اظهار کرد:این طراحی دکور برخلاف محتوای خود «ماهعسل» کهقرار است محتوایش مخاطب را بهامید، نور و حال خوب دعوت کند، بهتاریکی جلب میکند. البتهمن میدانم زحمت زیادی برای این برنامهکشیدهشدهاست اما خروجی نهایی دکور با محتوای برنامهزاویهپیدا کردهاست.
یاراحمدی دربارههزینههای احتمالی دکور «ماهعسل» نیز عنوان کرد:این دکور پر هزینهای است چون چنین استودیویی در سازمان نداریم کهدر اختیار یک برنامهقرار بگیرد و سولهای است کهبیرون از سازمان روی آن کار شدهاست. این پرهزینهبودن بهدلیل متریال نیست اما از لحاظ پروداکشن کار پر هزینهای است چون خود این فضا و اجرایی کردن یک ایدهدر آن بهراحتی بهدست نمی آید.
وی در پایان گفت:این سیاهی ذهن را تیرهو تار میکند. تلویزیون با مخاطب عام طرف است و شاید این ترکیب رنگ خیلی هم هنری باشد اما برای چنین برنامهای با مخاطب گستردهآن خوب نیست.