
نمایش گم و گور بهتهیهکنندگی محمد قدس با بازی متفاوت الناز شاکردوست و امیر جعفری روی صحنهرفت. این نمایش در داستان یک غسال با صحنههای غسالخانهو حضور بازیگران در غسالخانهیکی از متفاوت ترین تجربههای الناز شاکردوست است.
بهتازگی نمایشی با نام گم وگور بهصحنهرفتهکهدر وهلهاول مهم ترین ویژگی آن حضور الناز شاکردوست بهعنوان یک بازیگر شناختهشدهسینما در این کار است؛ حضوری کهمدت هاست انتقادهای زیادی نسبت بهآن مطرح میشود، مبنی براینکهچرا تئاتر ایران و کارگردان های تئاتر برای جذب مخاطب و فروش بیشتر بهسمت استفادهاز چهرهها میروند؟!
البتهاین انتقاد از سوی بعضی اهالی تئاتر پذیرفتهنمی شود و معتقدند هر کسی میتواند بهاین عرصهبیاید چرا کهمهم، ماندگاری و رنج و زحمتی است کهبرای ماندن در تئاتر باید متحمل شد. با این حال نمایش گم وگور بهکارگردانی امیر مهندسیان از این ماجرا مبرا نیست هرچند خودش تاکید دارد کهبنا بر قصهو داستان و هدفی کهمدنظر دارد از یک چهرهسینمایی در کارش دعوت کردهاست.
این نمایش داستان یک غسال (با بازی امیر جعفری) را روایت میکند کهبهدلایلی امکان کار کردن ندارد و زنی کهنزد اوست (با بازی الناز شاکردوست) و بهنظر میرسد، همسرش است هم در غسالخانهکار میکند و هم بر سر مزارهای قبرستان دعا و قرآن میخواند و برای بهتر شدن حال روحی اش نقشهای میچیند.
همان ابتدای کار حضور شاکردوست روی صحنهنشان از نقشی متفاوت برای این بازیگر دارد ولی لااقل در شب های اول اجرا این تصور تا حدودی بههم میریزد، چون پس از مدتی ریتم بازی رها شدهو با توجهبهبازی متفاوت شاکردوست در فیلم «خفهگی» فریدون جیرانی شاید باید علت این مسئلهرا در کارگردانی نمایش هم جستجو کرد.
نمایش گم وگور کهبا حال و هوایی معنوی و با پخش نوای دعا و قرآن شروع میشود در طول اجرا، فضای دیگری بهخود میگیرد و بهنظر میرسد بیشتر خرافات، قضاوت انسان ها از یکدیگر و تاثیر آن ها بر سرنوشت شان محور داستان باشد، موضوعی کهکارگردان این نمایش آن را تا حد زیادی رد میکند و با بیان اینکهزندگی مردهشورها و برخوردهایی کهدر جامعهبا این قشر میشود بیشتر مدنظرش بوده، در عین حال تاکید میکند کهدر شب های آیندهاین نمایش روال درست تری پیدا خواهد کرد.
امیر مهندسیان کهبههمراهی هادی احمدی متن نمایش گم و گور را نوشتهاست، در گفت وگویی با ایسنا دربارهاین نمایش بیان کرد:کارهای قبلی ام بیشتر قصهای از جنگ بودند کهحرفی با خود داشتند و برای این کار هم ابتدا فضایی در ذهنم بود و میخواستم اثری اجرا کنم کهامید در آن اتفاق بیفتد.
او گفت:برای اجرای این نمایش با مردهشورها و غسال های زیادی صحبت کردم و کاملا تحقیقات میدانی انجام دادم. متاسفانهدر جامعهنگاهخوبی بهاین افراد وجود ندارد بهویژهدر شهرستان ها کهنگاههای عجیب و غریبی در این زمینهدیدهمیشود، بهطوری کهدر عروسی ها و مجالس شادی از آن ها دعوت نمی شود یا اگر نوزادی بهدنیا بیاید از حضور غسال ها پیش نوزاد تازهمتولد شدهجلوگیری میکنند.
کارگردان نمایشهای «آدم برفی»، «مرحوم»، «جشن» و «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» ادامهداد:شاید در طول اجرا مسائل اجتماعی و فرهنگی دیگری پررنگ باشد اما بعد از پایان نمایش، تماشاگر بهغسال داستان هم فکر میکند، مخصوصا آنکهمعمولا باید شخصیت هایم را در واقعیت پیدا کنم. مثلا در یکی از شهرها دو غسال زن و مرد را دیدم کهبسیار با یکدیگر نزدیک بودند و تصور میشد زن و شوهر هستند اما این آدم ها معمولا امیدی بهزندگی ندارند کهبخواهند ازدواج کنند یا بچهدار شوند و همین در نمایش ما هم دیدهمیشود؛ یعنی دو شخصیتی کهتا نیمههای کار تصور میشود زن و شوهر هستند اما بعد میبینیم اینطور نیست و بههمین دلیل عامدانهاز دو بازیگری استفادهکردم کهشاید بهعنوان همسر بهلحاظ سن وسال تناسبی با هم نداشتهباشند.
مهندسیان افزود:ضمن اینکهبرای نقش زن این نمایش، یک ویژگی خاص مد نظرم بود. آن هم اینکهدر شهرستان ها دیدهام دخترانی کهبهعنوان غسال کار میکردند و زیبایی و وجاهت قابل قبولی هم داشتند بهخاطر مردهشور بودن هیچ گاهنتوانستند ازدواج کنند و در این نمایش هم داستان شخصیت ما بهجایی میرسد کهسراغ فرد مسنی همچون "مراد" میرود.
او دربارهدعوت از الناز شاکردوست برای بازی در این تئاتر و اینکهاین انتقاد بهکار او وارد میشود کهاز یک چهرهسینمایی برای جذب مخاطب استفادهکردهدر حالی کهبا توجهبهنقش، بازیگران دیگری هم کهسابقهحضور روی صحنهتئاتر را داشتهباشند میتوانستند دعوت شوند تا در کنار امیر جعفری یک جمع تئاتری حرفهای روی صحنهباشد، بیان کرد:مهم ترین دلیل دعوت از الناز شاکردوست دقیقا همان نکتهای بود کهدربارهنگاهخاص بهدختران جوان غسال وجود دارد. البتهاو در تمرین ها تمام چیزی را کهمیخواستم اجرا و ویژگی های نقشی را کهبر عهدهداشت بهخوبی ایفا میکرد، هر چند هنوز ریزهکاری هایی وجود دارد کهباید بهآن توجهکرد و این وظیفهمن بهعنوان کارگردان است کهآن ها را پیدا کنم.
وی همچنین در ادامهدربارهپخش نشدن بروشور نمایش در شب های ابتدایی اجرا گفت:در شب اول نهاجازهپیدا کردیم پوستر را نمایش دهیم و نهبروشور را پخش کنیم کهاین اتفاق از سوی تماشاخانهپیش آمد، در حالی کهادارهکل هنرهای نمایشی مجوز استفادهاز این پوستر و طرح را دادهبودند.
مهندسیان دربارهدلیل مخالفت با این اقلام بیان کرد:پوستر ما تصویر بادکنکی را نشان میدهد کهدر آن دعای تلقین میت نوشتهشدهو این بادکنک بهسمت آسمان میرفت کهدر تیزر هم دیدهمیشود و نمی دانم بهچهعلت امکان توزیع پیدا نکرد و باید یک طراحی جدیدی برای پوستر و بروشور داشتهباشیم.
بهگفتهوی در این تاریخ قرار بود ریما رامین فر نمایشی را اجرا کند کهبا توجهبهآمادهنشدنش و اینکهاحتمالا سال آیندهبهصحنهخواهد رفت، با لطف رامین فر و نیز حسین پارسایی (دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانهایرانشهر) نمایش گم وگور مهندسیان جایگزین شد.
در این نمایش بهتهیهکنندگی محمد قدس و مرتضی میرمنتظمی علاوهبر امیر جعفری و الناز شاکردوست، کاوهابراهیم، علیرضا زارع پرست، فردین شاهحسینی و سمانهآقازمانی هم بازی میکنند.