
وقت و زمان یکی از ارزشمندترین سرمایهزندگی انسان است بهطوری کهبرای بسیاری از افراد ارزش وقت حتی بیشتر از طلاست چرا کههرگز زمان بهعقب باز نمی گردد و قابل ذخیرهسازی نیست و در حال گذر است. بدون شک، هرکسی کهقدر لحظات و ساعت های طلایی عمرش را بیشتر بداند و بهرهبیشتری از زمان خود داشتهباشد، بهموفقیت بیشتری دست مییابد. اگر شما دارای خصوصیات اخلاقی بی نظیر باشید اما فرد وقت نشناس و بد قولی باشید و برای وقت دیگران ارزش قائل نشوید، مورد احترام دیگران قرار نخواهید گرفت.
اگر ساعت، برای شما یک یادآور مکرر برای این است کهدیر کردهاید، موارد زیر کهدر این بخش از مجله اینترنتی فنجان آوردهایم ، بهدرد شما میخورند. با دقت آنها را مطالعهکنید تا شما هم تبدیل بهیک فرد وقت شناس شوید.
بسیاری از ما هنگام بیدار شدن و بلند شدن از رختخواب با زمان،درگیر و در حال مبارزههستیم. اگر صبح ها زودتر بیدار شوید، وقت کافی خواهید داشت تا با خیال راحت آمادهشوید و بهقرار و کارهایتان بهموقع خواهید رسید. دیر رسیدن مانند یک گرد باد خستهکنندهمیباشد.برای اجتناب از این چرخش استرس زا و وقفهمزمن، تعیین کنید کهچهزمانی باید از خواب بیدار شوید و چهزمانی کار دارید، سپس ساعت زنگ هشدار خود را تنظیم کنید. سعی کنید هر روز پس از زنگ خوردن ساعت بیدار شوید و دوبارهنخوابید تا سر وقت بههر کاری برسید.
اگر شما برنامهریزی داشتهباشید، صبح ها میتوانند حیرت انگیز باشید. قبل از اینکهآمادهخواب شبانهشوید، تعیین کنید کهچهلباسهایی،لوازم جانبی و کفشهایی را صبح میخواهید، بپوشید.اگر میخواهید کیف دیگری استفادهکنید، آنچهلازم دارید را بهکیف مورد نیازتان منتقل کنید. این کار سبب میشود، در صبح کهشما عجلهدارید، چیزی را جا نگذارید. اگر این کار را نکنید، ممکن است کهبهخاطر از دست ندادن زمان، کلیدهای خود و یا موارد دیگر را جا بگذارید و یا بهعلت فراموشی آنها، زمان بیشتری را از دست بدهید و دیر بهمحل قرار یا کارتان برسید. بنابراین وقت با ارزش صبحتان را با گشتن دنبال وسایلتان تلف نکنید.
برای اینکهدیر نکنید و خوش قول و وقت شناس باشید برای هر فعالیتی کهقبل از خروج از خانهانجام میدهید، زمان در نظر بگیرید مثلا زمانی را برای دوش گرفتن و آرایش و زمانی را برای لباس پوشیدن و... در نظر بگیرید. هرگز بیش از زمان تعیین شدهوقت خود را برای انجام این فعالیت ها تلف نکنید . همچنین اگر بچهدارید ،غذا دادن و لباس پوشاندن او را هم بهکارهای دیگر روزانهتان اضافهکنید. سپس کمی زودتر حرکت کنید و زمان اضافی برای ترافیک و... را در نظر بگیرید.
برای اینکهبههر کارتان سر وقت برسید، کارهای روزانهخود را هر روز صبح اولویت بندی کنید. سخت ترین و بزرگترین کارتان کهنیاز بهزمان بیشتری دارند رابرای زمانی قرار دهید،کهدر بهترین حالت خود هستید و زمان بهاندازهکافی دارید. یک زمان خالی را برای کارهایی بگذارید کهممکن است بهصورت غیر منتظرهای رخ دهند.
برخی افراد بهموقع در محل کار خود حاضر میشوند اما نمی توانند وظایف خود را بهموقع انجام دهند زیرا آنها قدرت نهگفتن ندارند و گاهی مجبور میشوند پروژههای خود را عقب انداختهو کار دیگران را انجام دهند . بهجای افتادن این اتفاق میتوانید بهدوستتان محترمانهبگویید ، اجازهبدهبرنامههایم را بررسی کنم تا بهشما خبر یا پاسخ دهم.
اگر روز پر مشغلهای در پیش دارید ، هرگز سعی نکنید با حدس و گمان و شاید و احتمال پیش بروید. مثلا اگر دو قرار کاری مهم قبل و بعد از ناهاردارید وباید سر هر دو قرار بهموقع حاضر شوید و تنها بین دو قرار شما یک ساعت فاصلهاست، قرار دیگری تنظیم نکنید و یا بهخرید نروید زیرا ممکن است شما گرفتار ترافیک و... شوید و اعتبارتان از بین برود. منطقی این است کهدر این یک ساعت ناهارتان را بخورید و مثلا ایمیل های تان را چک کنید.
برای اینکهبتوانید یک کار طولانی را بهموقع کامل کنید و بتوانید سر وقت و بهموقع همهکارها را تمام کنید لازم است عوامل حواس پرتی را از اطراف خود دور کنید. هنگام کاردستگاههای ارتباطی خود را خاموش کنید و دائم شبکههای اجتماعی خود را چک نکنید و فقط در مواقع لزوم با تلفن صحبت کنید تا هنگام انجام کارها تمرکز کافی داشتهباشید.
احتمالا برایتان پیش آمدهبدون اینکهمتوجهشوید ، وقت زیادی را در شبکههای اجتماعی گذراندهو بهموقع بهکارهایتان نرسیدهاید. اگر از رسانههای اجتماعی استفادهمیکنید،اغلب میدانید کهچقدر آسان میشود کهوقت بیشتری را در آن سپری کرد.
رسانههای اجتماعی منبع متنوع و ارزشمندی هستند.با صرف نظر از اینکه،چهشما از آن بهعنوان سرگرمی استفادهکنید ،چهاخبار روزانهرا بخوانید، چهبا دیگران ارتباط برقرار کنید،میتواند وقفهطولانی مدتی را در زمان و کار شما بیندازد. برای اینکهبهموقع بهکارهایتان برسید ، زمان خود را در رسانههای اجتماعی مدیریت کنید. زمانی کهقرار ملاقات دارید و یا زمان ترک کار شما میباشد،از چک کردن صندوق های فیس بوک یا توییتر خود اجتناب کنید.زمانی کهدر حال استراحت هستید،میتوانید کارهای کم اهمیت را انجام دهید و مجاز هستید .اما در مواقع دیگر هرگز.
این مورد شاید برایتان تعجب آور باشد اما باید بگوییم اگر بهخوابتان اهمیت ندهید شما صبح ها خستهو خواب آلودید و نمی توانید بهموقع سر کارتان حاضر شدهو تمرکز کافی برای انجام کارها را نخواهید داشت .
اهمیت آرامش و خوابیدن در طول شبانهروز بسیار مهم است. نداشتن خواب کافی شبانهمانع عملکرد ذهنی و جسمی شما میشود. قبل از خواب ایدهها و کارهای خود را تنظیم کنید و زودتر بخوابید تا صبح با انرژی بیشتری از خواب بیدار شوید. حتما بعد از بیدار شدن از خواب صبحانهبخورید زیرا خوردن مواد مغذی کافی در صبحانهباعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد شما میشود و بهتمرکز روی کار و وظایف شما کمک میکند.
عوامل از دست دادن وقت خود را بیابید. ممکن است شما بهدلیل اینکهبهانجام چند کار بهطور همزمان میپردازید، نمی توانید بهموقع کارها را انجام دهید و هر دو کار را ناقص انجام میدهید و یا اینکهشما ممکن است وقت زیادی را صرف فضای مجازی و... میکنید و یا ممکن است این موضوع بخاطر سازمان دهی نشدن کارهای روزانهشما باشد. عادت مدیریت زمان بهراحتی بهدست نمی آید. برای بهدست آوردن این عادت، اجتناب از انجام رفتارهایی کهبرنامهی زمان بندی را عقب بیندازد و یا مانع انجام کار مهمی شود، ضروری است.
تحقیقات نشان دادهاست افرادی کههمیشهتاخیر دارند، بیشتر دچار اضطراب و استرس یا افسردگی هستند. اگر شما تنها گاهی دیر میکنید، تعیین اینکهچهچیزی باعث این عقب افتادن شدهاست، مهم و کاربردی میباشد.
اگر بهموقع در محل قرارتان حضور یافتید و متوجهدیر آمدن دوست یا همکارو... شدید، برای از دست ندادن وقتتان در زمانی کهمنتظر یک شخص برای قرار ملاقات هستید، کارهای عقب افتادهی خود مانند جواب دادن بهپیغامهایتان، نوشتن یک لیست خرید و یا حتی مطالعهکردن را انجام دهید.