جزئیات کنترل عملیات بانکی در بازار بین بانکی

تیتر 20- نرخ سود بین بانکی پس از شکستن رکورد 10 ساله در هفته گذشته کاهش یافت. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود نرخ بهره بین بانکی را برای هفته منتهی به ۲۱ مهرماه از ۵ درصد به ۲۳.۷۵ درصد کاهش داد. بیشترین درصد در سال جاری مربوط به 27 اردیبهشت ماه بوده که به 23.76 درصد رسیده است. در پایان هفته منتهی به 5 اردیبهشت، نرخ بهره بین بانکی به 23.80 درصد افزایش یافت و رکورد 10 ساله را شکست.

این شاخص در پایان هفته 8 شهریور به 23.69 درصد رسید. نرخ بین بانکی در هفته منتهی به 31 شهریور با 7 درصد افزایش به 23.62 درصد رسید. این شاخص در هفته 15 سپتامبر به 23.55 درصد کاهش یافت. نرخ سود در هفته منتهی به 17 شهریور نیز با کاهش 2 درصدی به 23.57 درصد رسید. این شاخص در هفته منتهی به اول شهریورماه به 23.59 درصد رسید. نرخ سود بین بانکی در دو ماه گذشته تغییر کرده است.

پایین ترین سطح این بازار در سه ماه گذشته حدود 23.4 بوده است. روند صعودی نرخ سود بین بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. از هفته منتهی به 9 آذرماه نرخ بین بانکی وارد کانال 21 درصدی شد و تا هفته 29 بهمن در همین کانال تغییر کرد. اما از 6 بهمن ماه این نماگر در کانال 22 درصدی رکورد جدیدی را به ثبت رساند و اکنون این نرخ در کانال 23 درصدی در حال تغییر است.

با افزایش نرخ سود بانکی در هفته گذشته به نظر می رسد بانک مرکزی برای کنترل عملیات بانک ها در بازار بین بانکی مجبور به افزایش نرخ سود شده است. نرخ سود بین بانکی رکورد سال های گذشته را شکسته و به سقف کریدور نزدیک شده است. بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین بانکی، این نرخ را از 14 به 22 درصد به 17 تا 24 درصد افزایش داد.

نرخ بین بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک شد و باید دید آیا بانک مرکزی اجازه نقض این سقف را می دهد یا خیر؟ در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا کریدور نرخ بهره را در سیاست‌های پولی و اعتباری تعریف می‌کنند، سطح و حداکثر نرخ سود را تعیین می‌کنند و معمولاً نرخ سود هدف در وسط این کریدور تعیین می‌شود، مثلاً نرخ سود هدف 18 درصد .

در صورت مدیریت صحیح، طبیعی است که نرخ سود در بازار بین بانکی نباید از این حد آستانه فراتر رود یا به مبلغی کمتر از حد خود برسد. بانک های مرکزی در حال حاضر هدف گذاری تورم را انجام می دهند و این امر سنتی است. مثلاً نرخ تورم را 22 درصد اعلام می کنند و با همین درصد اقتصاد را با رسیدن به آن هدف هدایت می کنند. بنابراین نرخ سود بین بانکی که لنگر اسمی نامیده می شود، ابزاری برای کنترل و هدف گذاری تورم است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر در پایان برنامه هفتم توسعه کشور نرخ تورم 10 درصد و محدوده نرخ سود 17 تا 24 درصد است.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما