آخرین اخبار از طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی

عنوان 20- طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس باید منابع جدید آب را در هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان بلوچستان در ساعت 13 تامین کند. مرحله نهایی و همانطور که رئیس جمهور سال گذشته اعلام کرد چندین سال برای انتقال آب از خلیج فارس کار شده است.

این طرح در آذرماه سال گذشته اجرایی شد آب از خلیج فارس به استان های مرکزی طرح تامین آب شرب و صنعت در مناطق یزد و اصفهان با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

در فلات مرکزی امروز شاهد احداث دو خط عمده هستیم، یکی اجرای خط دوم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی برای استان های یزد و کرمان با مشارکت دولت و در دست اجراست. توجه. خط مجزای دیگری که قرار است ظرف چهار سال اجرایی شود، برای رساندن آب به اصفهان از شرق بندرعباس در حال کار است.

اولین خط انتقال آب از خلیج فارس در سال 1398 به بهره برداری رسید. این خط دارای 12 ایستگاه پمپاژ آب در مسیر است و برای این منظور از 455 هزار مترمکعب مخزن و نرم کننده آب استفاده می شود که بزرگترین نرم کننده آب در ایران است و ظرفیت نهایی آن 1.5 میلیون متر مکعب در روز است. در وهله اول می تواند 200 هزار متر مکعب آب شیرین تولید کند.

تا پایان امسال بخشی از آب مورد نیاز یزد تا پایان طرح تصفیه آب تامین می شود. در حال حاضر خطی به طول 826 کیلومتر برای این پروژه در حال اجراست که امکان اجرای دو خط انتقال برق دیگر را نیز دارد که سریع ترین راه برای ما برای رساندن آب مورد نیاز به اصفهان و یزد از یک نقطه انتقال برق است. خط به طول 35 کیلومتر آب دارد، برای منطقه یزد تامین می شود، اصفهان نیز می تواند از خط اول انشعاب بگیرد.

خط دوم آبرسانی به یزد به طول 710 کیلومتر و کاملا موازی با خط اول خواهد بود و در حال حاضر امکان تحویل 60 میلیون مترمکعب آب به منطقه یزد در کمتر از یک سال وجود دارد. خط ادامه دارد

بر اساس پیش بینی ها خط دوم انتقال آب خلیج فارس تا چهار سال آینده به بهره برداری می رسد. از سوی دیگر خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی که مرکز آن در استان اصفهان است، زیر نظر دولت سیزدهم است.

اجرای این طرح صرفا به منظور تامین آب صنایع موجود منطقه خواهد بود و برنامه ای برای توسعه واحدهای صنعتی دارای آب در دستور کار قرار نگرفته است. علی اکبری محرابیان وزیر نیرو اعلام کرد حجم انتقال آب از دریای عمان به منطقه اصفهان پس از اتمام پروژه در دست اجرا سالانه 400 میلیون مترمکعب خواهد بود. مصرف عمده این آب در صنعت است، قرار است بخشی از آب شرب این منطقه باشد و بتوان از آن در کشاورزی مولد استفاده کرد.

با اجرای این طرح، آب روستاها و شهرهای منطقه تامین می شود و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب از منبع تازه تحویل و سپس به منطقه منتقل می شود. همانطور که اعلام شد 5 ابر پروژه انتقال آب دریا در کشور برای تامین آب مورد نیاز فعال است که این پروژه های بزرگ بخشی از نیاز آبی برخی از مناطق کشور را تامین می کند و توسعه این ابر پروژه ها با کمک صنایع

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما