fenjanmagbanner

اعلام میزان رضایت شغلی معلمان و معلمان در روز جدید

رئیس موسسه آموزش و پرورش گفت: نقطه منفی یا ضعف کشور ما در آزمون تیمز و پرلز مربوط به شاخص های علمی است و باید در راستای سواد، ریاضی و علم دانش آموزان تلاش بیشتری داشته باشیم.

دکتر محیبی رئیس پژوهشکده تحقیقات آموزشی و نماینده ایران در مجمع عمومی کنفرانس بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی گزارشی از چهارمین جلسه کمیسیون تخصصی کارکنان آموزشی و پرورشی در خصوص موضوع پژوهشی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشجویان ایرانی در موسسه تیمز و مروارید برگزار شد و تشریح شد که اسناد بالادستی قانوناً ما را ملزم به شرکت در دادگاه های بین المللی می کند. .

رئیس پژوهشکده آموزشی گفت: در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بر ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان تاکید شده است. چند مصوبه در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای اسلامی به این موضوع اشاره دارد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر وظیفه قانونی، برای تعیین و ارتقای جایگاه خود در سطح بین المللی، شرکت در آزمون های بین المللی از جمله تمیز و پرلز ضروری است. برخی به این آزمون ها شک می کنند، مثلاً می گویند تعداد کمی از کشورها در این آزمون ها شرکت می کنند. اگرچه تست‌های استاندارد فقط تیمز و پرلز نیستند، تست‌های مختلفی وجود دارد که کشورها انتخاب می‌کنند. بررسی ها نشان می دهد که 100 کشور در این آزمون ها شرکت می کنند و تقریباً همه کشورهایی که به علم و آموزش اهمیت می دهند در این آزمون ها حضور دارند.

محبی با اشاره به نتایج و دستاوردهای آزمون تیمز و پرلز ادامه داد: گاهی از نتایج این آزمون ها علیه سیستم آموزشی و یا بر علیه خود آزمون ها استفاده می شود در حالی که این آزمون ها توانایی بسیار خوبی در شناسایی نقاط قوت و ضعف دارند. ممکن است .

وی افزود: یکی از یافته های خوب این آزمون ها علاقه معلمان ایرانی به کارشان است و در این شاخص جزو 3 کشور اول هستیم. یکی دیگر از نتایج آزمون تیمز و پرلز این است که دانش آموزان ایرانی از نظر اعتماد به نفس و علاقه به درس در وضعیت خوبی قرار دارند.

محبی گفت: در زمینه سوادآموزی، ریاضی و علوم به تلاش بیشتری نیاز داریم، همچنین ایران از نظر عدالت جنسیتی وضعیت خوبی دارد، زیرا در برخی موارد دختران از پسران جلوتر هستند. نقطه منفی یا ضعف کشور ما مربوط به شاخص های علمی است که باید در سطح سواد، ریاضی و علمی تلاش بیشتری کنیم.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش ادامه داد: برای ارتقای عملکرد تحصیلی کشور نیازمند برنامه مداخله ای هستیم که هر ساله آزمون داخلی و برنامه ریزی داشته باشیم. این آزمون‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی از دانش‌آموزان سواد خواندن پایینی دارند، اگرچه سواد خواندن پایه بسیاری از مهارت‌ها است.

عملکرد دانش آموزان ایرانی زیر حد متوسط ​​آزمون تیمز و مروارید است و پس از آن دکتر مسعود کبیری رئیس مرکز ملی تحقیقات تیمز و مروارید و هماهنگ کننده ملی پژوهش تیمز و مروارید در ایران ارائه کردند. به گزارش مشروح این مطالعات گفت: متأسفانه عملکرد دانش‌آموزان ایرانی کمتر از میانگین آزمون تیمز و پرلز است، آزمون تیمز بر روی علوم و ریاضیات تمرکز دارد در حالی که آزمون پرلز بر خواندن تمرکز دارد. رتبه‌بندی کشورها در این آزمون‌ها با نمرات به دست آمده رتبه اول متعلق به سنگاپور است و در دوره اخیر کشورهای منطقه نتایج خوبی از خود نشان داده اند.

در زمینه آموزش علوم و ریاضی وضعیت ما مناسب نیست، افزود: وضعیت ایران در توزیع شاخص ها نامتعادل است، تحلیل ها نشان می دهد که در زمینه آموزش علوم و ریاضی وضعیت ما مناسب نیست، مشکل این است که بیشتر در مدارس عشایری و مدارس چند کلاسه که البته در مدارس غیردولتی شاهد وضعیت بهاری هستیم.

مدیر مرکز ملی تحقیقات تیمز و پرلز، افزایش سواد ریاضی و علاقه به آموزش گفت: این نمایش دروس مختلف نشان می دهد که تغییراتی که در نظام آموزشی ایجاد کرده ایم، رتبه ایران را تخریب کرده و ویروس کرونا بدتر شده است. وضعیت کشورش وضعیت علمی مانند سایر کشورها. انجام داده است نکته امیدوارکننده تحقیقات اخیر این است که سواد ریاضی وضعیت فزاینده ای را نشان می دهد. بررسی ها نشان می دهد که زمان اختصاص یافته به تحصیل در ایران در سطح پایینی است، اما برخلاف بسیاری از کشورها، علاقه به تحصیل در ایران رو به افزایش است.

لزوم تقویت سواد خواندن در مناطق غیرفارسی زبان و تقویت موسسات پیش دبستانی در مناطق فقیر. در مرکز ملی مطالعات تیمز و مروارید، برنامه جامعی را آماده کرده ایم که سال به سال مورد آزمایش قرار می گیرد و بر اساس این رشد انتظار است. شورای عالی آموزش و پرورش در مورد آزمون های تیمز و پرلز که پس از گذشت 2 سال هنوز اجرایی نشده است، تصمیم گیری کرد. تقویت سواد خواندن در مناطق فارسی زبان و تقویت موسسات پیش دبستانی در مناطق مددب باید در اولویت قرار گیرد. اگر بخواهیم در سوادآموزی اتفاقی بیفتد، باید قبل از دبستان شروع شود. اگرچه ساعات تدریس در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است، اما دروس پیچیده در زمان کوتاهی تدریس می شود، در حالی که در کشورهای با وضعیت علمی خوب، دروس ساده تری در مدت زمان طولانی تدریس می شود.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون نظر خود را در خصوص موضوع جلسه بیان کردند. افزایش کیفیت آموزش در مدارس، دور شدن از آموزش صرفا حافظه محور به نفع آموزش مهارت محور و مسئله محور، تاکید بر اهمیت آموزش مهارت های زندگی، آشنایی دانش آموزان و معلمان با تست های تیمز و پرلز و سوالات این آزمون ها با تاکید بر مقایسه ایران با شاخص های آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت، تدوین برنامه درسی مناسب با فضای آموزشی مدارس، توجه جدی به مدارس دولتی و افزایش سرانه آنها، برنامه ریزی برای توسعه علوم پایه. در مدارس با استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی برای بهبود وضعیت در این زمینه لازم است نهاد توجه جدی به تغییر اهداف آموزشی خانواده ها و … داشته باشد که یکی از مهم ترین موضوعات می باشد. نکات مهم بیان شده توسط اعضای کمیسیون.

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما